Olika typer av mc

Lyfta hojar som ligger och vilar är ju mest en fråga om teknik än styrka. Småtjejer på 40 pannor kan ju ställa en electra glide upp.
Man ska inte underskatta under starka småtjejer kan vara.
Tre ggr sin egen kroppsvikt kan de kanske klara precis som en kille på aningen mindre än 60 kg.
 
Last edited:
Det var enklare förr.
För 50 år sedan fanns 3 kategorier hojar:

Dom man satt på.
Dom man lutade sig framåt på.
Dom man lutade sig bakåt på.

Sedan dess har det tillkommit ytterligare en huvudkategori - sådana man står på.

Men, därtill en hel massa underkategorier - främst definierade av hur mycket kåpa dom utrustats med från fabrik.
Tycker man det hela känns oöverskådligt kan man liksom tänka bort kåporna - de flesta fungerar ändå inte som tänkt.

Det senaste decenniet har olika stilar börjat flyta i varandra på ett sätt som gör segmenten ändå mer suddiga i kanterna.

En annan vattendelare är designen:
Somliga hojar är futuristiska: framåtblickande med mängder av skapa veck och linjer utdragna så långt att dom blir karikatyrer av de transformerleksaker dom omedvetet(?) försöker efterlikna.

Andra hojar är tillbakablickande i sin formgivning. "Retro" kallas stilen - som brukar falla platt på att designteamet är så unga att hojen dom försöker efterlikna endast är känd för dem från en bild dom just fått se en skymt av. Resultatet blir som bilden. Platt.

Du vill ha förslag som begränsas ner till modellutbudet från en enda tillverkare: BMW, och inga plånboksfrågor...?

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Hey! That's easy!

F 900 XR!
P90382731_highRes_bmw-f-900-xr-02-2020.jpg
Foto cred: Magdalena Ahlberg

Jag tror den skulle funka till dina behov.
Den går att anpassa - enkla justeringar man kan göra själv eller tillbehör att köpa för att få ergonomin i fas med sin egna lekamen.
Och, framförallt: den går att anpassa även för nästa ägare. Mycket av värdet i en BMW som man betalar en hög tröskelpeng för är att en välskött och välservad BMW behåller sin attraktivitet på andrahandsmarknaden.

XR-konceptet hos BMW sladdade verkligen tvärs över alla kända plogfåror när det kom med XR 1000 och en extrem 4-cylindrig herrejössesmotor i vad som såg ut att vara ett offroadpaket.

F900XR är mycket mognare, eftertänksam och vettigare.

Bra provkörningsrapport här:

 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top