Olika typer av mc

martlin

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2024
Hoj
Ingen just nu
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!

Välkommen! Det finns bara ett enkelt svar och det är att du provkör så många olika motorcyklar som möjligt.:fakta

Jag har en motorcykeltyp som många anser vara obekväm. Men jag kan lägga över 100 mil om dagen i sadeln på den men jag får problem i sadeln på en glidare.

Du ska leta efter det som du trivs med och sedan prioritera det du tycker är viktigt. Somliga väljer utseende före användarvänlighet, andra prioriterar det de tror andra tycker om för att inte avvika.

Lycka till!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En generell nakenhoj kanske passar herrn?
Första hojen är ändå mest till för att lista ut vad du vill ha egentligen. Och nästa hoj med för den delen.

Hitta en hoj som gör dig extra glad att se i garaget som är inom budget och köp den.
Själv har jag pendlat på allt möjligt tvåhjuligt, tvåtaktare, litersportisar, nakenhojar, sporttourers och sånt. Allt funkar utmärkt till pendling, särskilt om det bara är 3 mil du kör.
För härlig körning på landsväg funkar i prnicp allt, beroende på vad du menar med härlig.
Nakenhojar är smidiga till det mesta, men när det börjar gå fort på riktigt blir det lite jobbigt att köra.
Sporthojar kräver mer av föraren, men är sjukt stabila oavsett hastighet.
Glidare är utmärkta om man vill ha ont precis överallt i kroppen så man måste stanna vid varenda fik. :hihi
Motards kräver lite av föraren för att bli roliga, och dessutom lite huligankörande, och är lite jobbiga på långresor,
Geggmoppar är lite sådär på långresor och asfalt men skitkul på grusväg och ute i eländet.
Sporttourers tar en nakenhoj och smetar på kåpor och låtsas att det är en sporthoj för touring. Det är generellt kompetenta hojar som inte skäms nånstans förutom ute i terrängen, men de är tunga och inte bäst på något.
Touringhojar är om du är en såndär person som får för dig att ta en kopp kaffe i södra italen i helögen.
ÄVentyrshojar är om du vill köra långt och är lite sådär rädd för grusväg på vanliga hojar, kompetenta hojar och slitvargar överlag, men ser ut som om nån kört över dem.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
Vad har du för budget?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
R1300GS
Jag och många med mig har kört GS med boxer om och om igen...
Visst, den marknadsförs som långfärdshoj osv osv, men de flesta kör hemomkring.
...och väljer den just för att den är bekväm, smidig och körglad, kurvvillig osv...
Upprätt körställning och underbar framvagn.
Bla.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
Boka in dig på detta event och pröva så mycket du hinner.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har en BMW F800R, en liten smidig nakenhoj, den funkar kanon till de användningsområden du nämner. Fast det gör nog i princip alla hojar i BMW:s sortiment, möjligen att du får plocka bort den lilla elscootern, men resten funkar kanon.

Till 3 mils pendling kan du ha vilken hoj som helst (EU-moppe går också, men det är lite för långsamt). Och vad som är härliga turer kan bara du säga, du kan välja i princip vilken hoj som helst. Välj med hjärtat, hitta en hoj som du tycker är snygg i rätt prisklass, den kommer att vara rätt för dig!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inget jag bestämt just nu då det inte är aktuellt med köp idag utan syftet med inlägget är mer att få en förståelse för olika typer av mc och vilken typ som passar mina behov bäst
Husqvarna kommer att visa upp sin Vitpilen 790/890 den 5:e mars. Det är nog en lämplig hoj för det du beskriver.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
För den sträckan kan du ta vad som helst pendlade 14 mil om dagen (7mil enkel) i två år under april-oktober på en xt 600 inte optimalt men funkar med skapligt släta däck inget vindskydd stånka och trött men transportsträckor med vass hoj gör däcken ack så tråkiga för annat än rakt fram
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp vad som helst, …
Jag kan rekommendera en ”off-road”,-inte bäst på något men dyger till det mesta..
Välj däck efter under lag och fundera på vilken hoj som blir din nästa 👍
För den sträckan kan du ta vad som helst pendlade 14 mil om dagen (7mil enkel) i två år under april-oktober på en xt 600 inte optimalt men funkar med skapligt släta däck inget vindskydd stånka och trött men transportsträckor med vass hoj gör däcken ack så tråkiga för annat än rakt fram
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Jag har en motorcykeltyp som många anser vara obekväm. Men jag kan lägga över 100 mil om dagen i sadeln på den
Du är hårdare än Clintan, drar snabbare än Lucky Luke och kör mc bättre än Valentino Rossi. Du måste förstå att vi andra vanliga dödliga inte är så bra som du så du behöver sänka dig till vår nivå när du ska rekommendera motorcykel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du är hårdare än Clintan, drar snabbare än Lucky Luke och kör mc bättre än Valentino Rossi. Du måste förstå att vi andra vanliga dödliga inte är så bra som du så du behöver sänka dig till vår nivå när du ska rekommendera motorcykel.
Tack för de vänliga orden, de värmer. :krama

Men du ska inte förringa dig, Duce-666 är faktiskt lite hårdare än en gammal grävling! :fakta

Men jag kan rekommendera en depåmatta.

1710540149601.png

Men tillbaka till TS som förhoppningsvis fortfarande är kvar i vår härliga gemenskap på forumet. :tummenupp

Hicky gillar också härlig körning på landsväg men jag tror att ni ändå har olika behov.

1710540482960.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!

En kul hoj är faktiskt RnineT.

Lite old School men samtidigt hyfsat snabb och anständigt bekväm, många tycker att den ser bra ut, du kan modda den till oändlighet och i grunden är det en riktigt bra hoj. Köp helst originalet med alutank och gaffel/bromsar från R1.

Dessutom är den inte snordyr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det räcker utmärkt med en Suzuki SV650S eller Triumph Sprint RS eller Kawasaki ER-5 / ER-6
för vad du vill göra. Lägg pengarna du får över på bandagar med SMC.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Väldigt personligt, provkör så många olika du kan är mitt råd. 🙂
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom du snackar om 3 mil om dagen är en hoj med någorlunda upprätt körställning att föredra. Ger bättre överblick för annan trafik än en extrem sporthoj. Tillräckligt låg sitthöjd för att kunna sätta ner fötterna vid trafikljus. Om du är kort är många motarder värdelösa.
För lite mer inspirerad körning räcker i stort sett alla moderna hojar. Föraren är begränsningen. Som jag alltid säger, inte tyngre än att du orkar lyfta upp den när den lagt sig på sidan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom du snackar om 3 mil om dagen är en hoj med någorlunda upprätt körställning att föredra. Ger bättre överblick för annan trafik än en extrem sporthoj. Tillräckligt låg sitthöjd för att kunna sätta ner fötterna vid trafikljus. Om du är kort är många motarder värdelösa.
För lite mer inspirerad körning räcker i stort sett alla moderna hojar. Föraren är begränsningen. Som jag alltid säger, inte tyngre än att du orkar lyfta upp den när den lagt sig på sidan.
Lyfta hojar som ligger och vilar är ju mest en fråga om teknik än styrka. Småtjejer på 40 pannor kan ju ställa en electra glide upp.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top