Olika typer av mc

martlin

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2024
Hoj
Ingen just nu
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
 
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!

Välkommen! Det finns bara ett enkelt svar och det är att du provkör så många olika motorcyklar som möjligt.:fakta

Jag har en motorcykeltyp som många anser vara obekväm. Men jag kan lägga över 100 mil om dagen i sadeln på den men jag får problem i sadeln på en glidare.

Du ska leta efter det som du trivs med och sedan prioritera det du tycker är viktigt. Somliga väljer utseende före användarvänlighet, andra prioriterar det de tror andra tycker om för att inte avvika.

Lycka till!
 
En generell nakenhoj kanske passar herrn?
Första hojen är ändå mest till för att lista ut vad du vill ha egentligen. Och nästa hoj med för den delen.

Hitta en hoj som gör dig extra glad att se i garaget som är inom budget och köp den.
Själv har jag pendlat på allt möjligt tvåhjuligt, tvåtaktare, litersportisar, nakenhojar, sporttourers och sånt. Allt funkar utmärkt till pendling, särskilt om det bara är 3 mil du kör.
För härlig körning på landsväg funkar i prnicp allt, beroende på vad du menar med härlig.
Nakenhojar är smidiga till det mesta, men när det börjar gå fort på riktigt blir det lite jobbigt att köra.
Sporthojar kräver mer av föraren, men är sjukt stabila oavsett hastighet.
Glidare är utmärkta om man vill ha ont precis överallt i kroppen så man måste stanna vid varenda fik. :hihi
Motards kräver lite av föraren för att bli roliga, och dessutom lite huligankörande, och är lite jobbiga på långresor,
Geggmoppar är lite sådär på långresor och asfalt men skitkul på grusväg och ute i eländet.
Sporttourers tar en nakenhoj och smetar på kåpor och låtsas att det är en sporthoj för touring. Det är generellt kompetenta hojar som inte skäms nånstans förutom ute i terrängen, men de är tunga och inte bäst på något.
Touringhojar är om du är en såndär person som får för dig att ta en kopp kaffe i södra italen i helögen.
ÄVentyrshojar är om du vill köra långt och är lite sådär rädd för grusväg på vanliga hojar, kompetenta hojar och slitvargar överlag, men ser ut som om nån kört över dem.
 
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
Vad har du för budget?
 
R1300GS
Jag och många med mig har kört GS med boxer om och om igen...
Visst, den marknadsförs som långfärdshoj osv osv, men de flesta kör hemomkring.
...och väljer den just för att den är bekväm, smidig och körglad, kurvvillig osv...
Upprätt körställning och underbar framvagn.
Bla.
 
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!
Boka in dig på detta event och pröva så mycket du hinner.
 
Jag har en BMW F800R, en liten smidig nakenhoj, den funkar kanon till de användningsområden du nämner. Fast det gör nog i princip alla hojar i BMW:s sortiment, möjligen att du får plocka bort den lilla elscootern, men resten funkar kanon.

Till 3 mils pendling kan du ha vilken hoj som helst (EU-moppe går också, men det är lite för långsamt). Och vad som är härliga turer kan bara du säga, du kan välja i princip vilken hoj som helst. Välj med hjärtat, hitta en hoj som du tycker är snygg i rätt prisklass, den kommer att vara rätt för dig!
 
Inget jag bestämt just nu då det inte är aktuellt med köp idag utan syftet med inlägget är mer att få en förståelse för olika typer av mc och vilken typ som passar mina behov bäst
Husqvarna kommer att visa upp sin Vitpilen 790/890 den 5:e mars. Det är nog en lämplig hoj för det du beskriver.
 
Varför begränsa sig, självklart är det endast KTM 1290 GT som passar dina behov.
 
För den sträckan kan du ta vad som helst pendlade 14 mil om dagen (7mil enkel) i två år under april-oktober på en xt 600 inte optimalt men funkar med skapligt släta däck inget vindskydd stånka och trött men transportsträckor med vass hoj gör däcken ack så tråkiga för annat än rakt fram
 
Köp vad som helst, …
Jag kan rekommendera en ”off-road”,-inte bäst på något men dyger till det mesta..
Välj däck efter under lag och fundera på vilken hoj som blir din nästa 👍
För den sträckan kan du ta vad som helst pendlade 14 mil om dagen (7mil enkel) i två år under april-oktober på en xt 600 inte optimalt men funkar med skapligt släta däck inget vindskydd stånka och trött men transportsträckor med vass hoj gör däcken ack så tråkiga för annat än rakt fram
 
Jag har en motorcykeltyp som många anser vara obekväm. Men jag kan lägga över 100 mil om dagen i sadeln på den
Du är hårdare än Clintan, drar snabbare än Lucky Luke och kör mc bättre än Valentino Rossi. Du måste förstå att vi andra vanliga dödliga inte är så bra som du så du behöver sänka dig till vår nivå när du ska rekommendera motorcykel.
 
Du är hårdare än Clintan, drar snabbare än Lucky Luke och kör mc bättre än Valentino Rossi. Du måste förstå att vi andra vanliga dödliga inte är så bra som du så du behöver sänka dig till vår nivå när du ska rekommendera motorcykel.
Tack för de vänliga orden, de värmer. :krama

Men du ska inte förringa dig, Duce-666 är faktiskt lite hårdare än en gammal grävling! :fakta

Men jag kan rekommendera en depåmatta.

1710540149601.png

Men tillbaka till TS som förhoppningsvis fortfarande är kvar i vår härliga gemenskap på forumet. :tummenupp

Hicky gillar också härlig körning på landsväg men jag tror att ni ändå har olika behov.

1710540482960.png
 
Hejsan! Är ny här på forumet och även inom mc så tänkte fråga om lite hjälp från er erfarna.

Det finns så otroligt många typer av motorcyklar, allt från glidare till sporthojar och har lite svårt att hitta en typ som passar mina behov.

Främsta användning är kortare pendling (max 3 mil) under sommarhalvåret samt härlig körning på ex landsväg. Så något mer bekväm än en renodlad sporthoj men lite roligare än en tung glidare. Inga långresor eller offroad.

Om man kollar exempelvis BMW:s modellutbud, vilken modell matchar mina behov tror ni? Alltså tillräckligt bekväm för kortare pendling men utöver det mest körglädje.

Tack på förhand!

En kul hoj är faktiskt RnineT.

Lite old School men samtidigt hyfsat snabb och anständigt bekväm, många tycker att den ser bra ut, du kan modda den till oändlighet och i grunden är det en riktigt bra hoj. Köp helst originalet med alutank och gaffel/bromsar från R1.

Dessutom är den inte snordyr.
 
Det räcker utmärkt med en Suzuki SV650S eller Triumph Sprint RS eller Kawasaki ER-5 / ER-6
för vad du vill göra. Lägg pengarna du får över på bandagar med SMC.
 
Väldigt personligt, provkör så många olika du kan är mitt råd. 🙂
 
Eftersom du snackar om 3 mil om dagen är en hoj med någorlunda upprätt körställning att föredra. Ger bättre överblick för annan trafik än en extrem sporthoj. Tillräckligt låg sitthöjd för att kunna sätta ner fötterna vid trafikljus. Om du är kort är många motarder värdelösa.
För lite mer inspirerad körning räcker i stort sett alla moderna hojar. Föraren är begränsningen. Som jag alltid säger, inte tyngre än att du orkar lyfta upp den när den lagt sig på sidan.
 
Eftersom du snackar om 3 mil om dagen är en hoj med någorlunda upprätt körställning att föredra. Ger bättre överblick för annan trafik än en extrem sporthoj. Tillräckligt låg sitthöjd för att kunna sätta ner fötterna vid trafikljus. Om du är kort är många motarder värdelösa.
För lite mer inspirerad körning räcker i stort sett alla moderna hojar. Föraren är begränsningen. Som jag alltid säger, inte tyngre än att du orkar lyfta upp den när den lagt sig på sidan.
Lyfta hojar som ligger och vilar är ju mest en fråga om teknik än styrka. Småtjejer på 40 pannor kan ju ställa en electra glide upp.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top