Olika typer av avgassystem, vilken effekt har de?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Går lite i tankar och göra/byta system på både min Kawa och min Aprilia. Man ser 4-2-1, 4-1, 2-1-2 osv osv. Sen visar det sig att motogp hojarna har enskilda rör till varje cylle?? Vad betyder detta?

Visst måste vi på allmän väg tänka på bullret men är en pipa per burk den bästa lösningen för en fyrtaktare? Jag vet att ett 4-2-1 rör ger bättre effekt i mellan registret än ett 4-1 men 4-1 ger bättre toppeffekt, generellt sett iaf.

Man skulle ju kunna tro att de rören som på något sätt är sammanbundna (4-2-1 osv) har jämnare effektkurva men motogp hojarna har ju just den fördelen mot sina föregångare 500 2-takt. Skillnaden mellan 2-takt och 4-takt är stor, JAG VET, men om 4-2-1 eller 4-1 skulle vara bättre skulle inte det synas på de kompromisslösa motogp-cyklarna??

Snegla inte på gp-hojarna, dom gör ju helt andra avvägningar än vanliga dödliga.
Det finns inget generellt svar på din fråga. För raka 4or gäller normalt just det du skrev om 4-2-1 kontra 4-1.

Men inte för andra motorer. Många (t.ex. v-twin) tänder ju ojämnt, så då kan man inte koppla ihop rören och
få samma betingelser för alla cyllar. Hur ojämnt beror ju på cyl.vinkel o ev förskjutna vevtappar.
Jag tror att det är mycket trial-and-error där.

Däremot när alla rör väl gått ihop spelar det ingen roll om dom sen delar sig. Det är bara en fråga om hur man fixar
tillräckligt lågt motstånd och ljudnivå, förmodligen är totala dämparvolymen viktigaste parametern.

Du får nog försöka klura fram vilka system som finns till dina hojar och vilka resultat det gett.
/u

attachment.php

Detta är snyggt och man slipper de gigantiska burkarna på varje sida av hojen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt