Olika sorters gänglåsning

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Finns ju en del skruvförband på hojen som skulle må bra av lite gänglåsning, så jag tänkte skaffa en lämplig variant.

I verkstadsmanualen rekommenderas Loctite 243 till ganska mycket, så det lär bli detta jag köper.

Ganska ofta förekommer dock att någon av dessa varianter skall användas istället:
- Thread-locking compound (micro-encapsulated)
- Thread-locking compound (mechanical)

Efter lite Googling har jag förstått det som att detta är varianter av gänglåsning som oftast läggs på skruven i förväg, den mekaniska varianten verkar vanligtvis vara ett nylonlager på skruven eller i muttern, medan den mikroinkapslade verkar vara ett lager av kemisk gänglåsning som kan läggas på skruven i förväg, men där den kemiska reaktionen sker först vid användning.

Det som dessa två varianter av gänglåsning verkar ha gemensamt är att när de förekommer i verkstadsmanualen står det nästan alltid också att de aktuella skruvarna skall bytas vid återmontering. Jag tolkar detta som att de aktuella skruvarna då levereras med korrekt typ av gänglåsning förapplicerad.

Det finns några undantag - för skruvar med s.k. mikroinkapslad gänglåsning som inte skall bytas står det att även Loctite 243 kan användas. Detta tolkar jag som att om man byter skruvarna (eller när hojen monteras i fabrik) är mikroinkapslad gänglåsning förapplicerad, men när man haft loss dem går det bra med Loctite 243 istället vid återmontering.

Det finns ett par ställen där den mekaniska varianten är det enda alternativet och där det inte står något om att byta skruv/bult eller mutter vid återmontering och där är väl kanske bakre hjulaxeln med tillhörande mutter förmodligen det skruvförband som är allra vanligast att man behöver befatta sig med. Någonstans har jag lärt mig att mekanisk gänglåsning kan återanvändas, men inte hur många gånger som helst (talas om 3-5 gånger). Det får mig att fundera på om det kan vara klokt att byta muttern till bakaxeln efter att man haft loss bakhjulet ett antal gånger, alternativt om man borde köra med Loctite 243 även där? Tittar jag på muttern är det tydligt att den har någon slags gänglåsning inbyggd, men den verkar inte vara av nylon utan metall om jag ser rätt, vilket borde tala för att det är tänkt att hålla betydligt längre.

Hela detta långa resonemang landar i dessa tre frågor:
  1. Räcker det att köpa Loctite 243 för de behov av gänglåsning som avses eller behövs något mer?
  2. Är mitt antagande korrekt ang. att skruvar som skall ha mekanisk eller mikroinkapslad gänglåsning och som skall bytas vid återmontering brukar ha detta förapplicerat?
  3. Borde bakre hjulmuttern bytas efter att man haft loss bakhjulet ett visst antal gånger eller finns det någon anledning att använda Loctite 243 (eller annan variant) även där?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har provat den här.
Och jämfört med momentet som skruven drogs fast med fodrades det mycket mer för att få loss den.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/

(Hade gjort ren skruv och det gängade hålet i aluminium med aceton innan jag satte gänglåsning på de yttersta 5mm av gängorna på den 20mm långa M6 skruven och drog fast den med 6 Nm i aluminium.)

TS skriver
Tittar jag på (bakaxel)muttern är det tydligt att den har någon slags gänglåsning inbyggd, men den verkar inte vara av nylon utan metall om jag ser rätt, vilket borde tala för att det är tänkt att hålla betydligt längre

Samma på SV650S, Sprint RS, GSX1300R. Och har aldrig bytt någon bakaxelmutter.
Och Sprinten är nu nära 6000mil. Och gänglåsningen fungerar fortfarande !
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA det räcker utmärkt med Loctite 243. Det säljs skruv framförallt för engångsbruk med förapplicerad gänglåsning, återanvänds dessa skall man applicera nu gänglåsning på dem. Har du verkligen gänglåsning på hjulmuttern? Om man har något är det vanligen sprint.
 

Raderad medlem 51742

Guest
JA det räcker utmärkt med Loctite 243. Det säljs skruv framförallt för engångsbruk med förapplicerad gänglåsning, återanvänds dessa skall man applicera nu gänglåsning på dem. Har du verkligen gänglåsning på hjulmuttern? Om man har något är det vanligen sprint.

Utöver den mekaniska gänglåsningen som verkar inbyggd i muttern (ingen sprint) har jag inget extra idag, utan det var mest en fundering om den mekaniska gänglåsningen i det fallet är en färskvara som gör att muttern kan behöva bytas så småningom eller kompletteras med t ex Loctite 243.
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JA det räcker utmärkt med Loctite 243. Det säljs skruv framförallt för engångsbruk med förapplicerad gänglåsning, återanvänds dessa skall man applicera nu gänglåsning på dem. Har du verkligen gänglåsning på hjulmuttern? Om man har något är det vanligen sprint.

Jag har ett par hojar med ett "fjäder"element av metall längst ut på muttern som fungerar som "låsning" på just muttern till hjulaxeln.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
På crossen brukar jag byta ut den original låsmuttern till hjulaxeln och ersätta den med en vanlig och en nordlock bricka. Många drar åt väldigt hårt för att det inte ska släppa, med man riskerar att skada hjulager då. Med nordlocken kan man dra till rätt moment enligt verkstadshandboken och man behöver inte oroa sig.

https://www.youtube.com/watch?v=IKwWu2w1gGk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
JA det räcker utmärkt med Loctite 243. Det säljs skruv framförallt för engångsbruk med förapplicerad gänglåsning, återanvänds dessa skall man applicera nu gänglåsning på dem. Har du verkligen gänglåsning på hjulmuttern? Om man har något är det vanligen sprint.

Gänglåsningen på bakaxelmuttern på SV650S, Sprint RS, GSX1300R är av typen Metal Insert. Det ser ut som tunna metalplåtar längst ut på mutterns gängor. Plåtarna böjs i sida är de passeras av skruvens gängor och kniper på så sätt fast i skruvgängan. Jag tror det fungerar så. Exempel
http://www.crestindustrial.com/metal-insert-nuts.
Jag tror att muttern kanske kan lossna om den är för löst dragen med sådan här metallåsning men också att muttern sedan inte faller av axeln utan blir kvar.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
222 är perfekt om du ska lossa det men vill det ska sitta till dess, rätt val när det är aluskruv i stål eller tvärtom.

Låsmuttern på hjulaxeln verkar funka länge, bytte min 2015, alltså efter 7 säsonger med mer än 150 hjulbyten iaf., nya går lite segare men kan lika gärna vara axeln som är sliten då jag bytte den med.
Rätt moment bara så funkar grejerna utan extra gänglåsning, låsningen använder jag bara på sådant jag inte lossar ofta men jag vill ska sitta lite extra säkert som fotpinnar, bromsskivor och liknande.

Momentnyckel på allt utom kåpskruv i princip, slipper jag fundera.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På crossen brukar jag byta ut den original låsmuttern till hjulaxeln och ersätta den med en vanlig och en nordlock bricka. Många drar åt väldigt hårt för att det inte ska släppa, med man riskerar att skada hjulager då. Med nordlocken kan man dra till rätt moment enligt verkstadshandboken och man behöver inte oroa sig.

https://www.youtube.com/watch?v=IKwWu2w1gGk

Finns där någon bra leverantör av Nordlock brickor utan att man måste beställa 100pack? Bla drevbultar vore smidigt med nordlock så man slipper att de lossnar med tiden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är Biltemas 3630 likvärdig loctite 243?
Har en flaska ståendes i garaget.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/

Nog låste 3630 , de två skruvar jag använde den på.
Men jag hade rengjort både skruv och gänga från olja med aceton innan.
Tänk dock på att Biltema inte säljer 3630 på öppet köp under vinterhalvåret #.

Så tydligen tål 3630 i varje fall inte minusgrader innan den använts.
Så jag hoppas du har haft den i ett varmgarage.
Har du haft 3630 över vintern i ett kallgarage så skulle jag slänga den.

# Att 3630 inte tål kylförvaring innan användning står inte på Biltemas manualer.
Det står på kvittot när man köper 3630. Att Biltema inte har "öppet köp" på 3630 under vinterhalvåret (Från Datum till Datum)
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har ett par hojar med ett "fjäder"element av metall längst ut på muttern som fungerar som "låsning" på just muttern till hjulaxeln.

Ja, det verkar vara en liknande lösning även på min hjulmutter.


Många bra svar i tråden, för övrigt. Som vanligt lär man sig alltid något nytt i teknikforumet. Tack! :Bugar
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är Biltemas 3630 likvärdig loctite 243?
Har en flaska ståendes i garaget.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Ganglasning-2000031698/

Jag har haft 2 flaskor 3630 från Biltema. Den ena vätskan är ljusblå och låser inte speciellt hårt. Någonstans mellan 222 och 243 skulle jag säga.
Den andra vätskan var betydligt ljusare blå, (ca 50% av färgintensiteten hos den första) och fungerar som smörjmedel: när jag demonterat skruvar "låsta" med den efter flera veckor har medlet inte ens stelnat.:gnissla

Båda har förvarats i varmgarage.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Ska byta koppling i min Husaberg.
Kanske ska köpa en flaska 243 ändå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top