Olika smörjmedel som behövs vid byte av drivpaket

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Det är nog väldigt ovanligt att kedjelås som är monterade åt rätt håll och på rätt sätt släpper, det går också att trådlåsa och/eller silicona låsen för extra säkerhet.
Jag kör hellre nitat men att köra 10 mil med clips hade jag inte sett som ett problem. Å andra sidan har mina senaste 5 hojar varit kedjefria så vad vet jag?

Och allt som står på internet är ju sant. Bilda dej en egen uppfattning, ser det bra ut så är det med stor sannolikhet bra, ser det ut som skit är det nog skit. För övrigt är ju 10 mil ingenting. Känner du dej osäker kan du undvika toppfartstest på vägen till VäneRyr.(destinationen var en gissning)

Yes, destinationen var korrekt. Lutar väl emot att jag monterar clipslåset och kör de 10 milen trots allt.

Du behöver en burk sträckolin, att pensla på om den nya kedjan är lite för kort.

Visste inte att sträckolin funkar på hojar också :va
Har en burk stående i sovrummet att användas vid tillfällen när man önskar att något skall bli längre än vad det är. :tummenupp

Nej, aldrig högtryckstvättat den. Rengjort med lampolja + kedjeborste (plus ibland castrol chain clean) var 100 mil och sedan använt Castrol Chain Lube Racing för att smörja. Däremot ingen extra smörjning utöver det.

Jag har fått min hoj högtryckstvättad av en handlare som ville vara snäll när hojen ändå var inne på garantiärende. Blev inte direkt tacksam.

Smörjning var 100:e mil är rätt klent om man kör när det är blött vill jag minnas men jag har inte åkt kedjehoj på 10 år så där får du nog bättre råd av någon annan.

Då behöver jag inte noja så mycket över mitt senaste byte. Använde vitt litiumfett på hjulaxeln men körde inget på framdrevet.

Jag har fått min hoj högtryckstvättad av en handlare som ville vara snäll när hojen ändå var inne på garantiärende. Blev inte direkt tacksam.

Smörjning var 100:e mil är rätt klent om man kör när det är blött vill jag minnas men jag har inte åkt kedjehoj på 10 år så där får du nog bättre råd av någon annan.

Ja, jag har tänkt på det också ibland, att jag kanske kunde smörjt lite oftare, exempelvis efter tvätt och körning i blötväder. Får göra om och göra rätt med den nya kedjan. Sen finns det ju lika många åsikter som det finns kedjor ang. smörjning. :hihi

Dreven ser fortfarande bra ut så de hade kunnat rulla fler mil, men passar på och byter dem samtidigt. Kedjan har fått slack, olika mycket på olika ställen, och har därför behövt justera kedjespänningen oftare än vanligt. De påpekade även när jag hade hojen på service senast att drivpaketet behövde bytas.

En kedjas livslängd påverkas av en mängd olika faktorer. Högtryckstvätt och frekvent avfettning drar ner livslängden precis som noggran rengöring för hand och frekvent smörjning tenderar att öka livslängden. Körning på guppiga vägar drar ner livslängden eftersom varje fjädringsrörelse medför en momentan sträckning av kedjan. Touringfolket missar ofta att det antal hästkrafter man kör ner i marken har stor betydelse. Många packboxfetischister berättar gladeligen om kedjan som håller femtusen mil och blir lika snabbt förbannade när en annan berättar att det går att köra ner samma kedja på femhundra mil...om man accelererar fullt med 150 hk mest hela tiden istället för att toura Europa runt med 15 hk i snitt...

Om originalkedjan är en Regina så är jag inte ett dugg förvånad om den gick ner sig fort. Detta anrika märke byggde riktigt bra kedjor fram tills milleniumskiftet, ungefär. Sedan gick något riktigt snett, förmodligen i samband med att tillverkning flyttades till något låglöneland. Man fick dåligt rykte i princip över en natt och tappade nästan alla racingkunder såväl som OEM-kunder. Blir faktiskt förvånad om de levererade kedjor till BMW 2011...

En kedjas livslängd påverkas av en mängd olika faktorer. Högtryckstvätt och frekvent avfettning drar ner livslängden precis som noggran rengöring för hand och frekvent smörjning tenderar att öka livslängden. Körning på guppiga vägar drar ner livslängden eftersom varje fjädringsrörelse medför en momentan sträckning av kedjan. Touringfolket missar ofta att det antal hästkrafter man kör ner i marken har stor betydelse. Många packboxfetischister berättar gladeligen om kedjan som håller femtusen mil och blir lika snabbt förbannade när en annan berättar att det går att köra ner samma kedja på femhundra mil...om man accelererar fullt med 150 hk mest hela tiden istället för att toura Europa runt med 15 hk i snitt...

Om originalkedjan är en Regina så är jag inte ett dugg förvånad om den gick ner sig fort. Detta anrika märke byggde riktigt bra kedjor fram tills milleniumskiftet, ungefär. Sedan gick något riktigt snett, förmodligen i samband med att tillverkning flyttades till något låglöneland. Man fick dåligt rykte i princip över en natt och tappade nästan alla racingkunder såväl som OEM-kunder. Blir faktiskt förvånad om de levererade kedjor till BMW 2011...

Ja guppiga tjälskottsskadade vägar har det blivit en hel del av någon anledning och accelerationer förekommer rätt så flitigt, så i kombination med att kedjan är av sämre sort så blir det väl som det blir...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti