olika Premier på en Triumph Speed III -03

darniel

fader
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
speed trippel
Är en nybliven glad ägare till en Triumph Speed triple å här följer lite olika premier från olika bolag

Kanske ska tillägga att jag inte bor i nån storstad utan en by på 20000 inv. å att jag ä 26 år har haft kort i 1 år cirkus

Länsförsäkringar
Hel: 49.800:- :va
Trafik: 12.000:-

Trygg Hansa
Hel: 31.303:-
Trafik 12.123:-

Folksam
Hel: 29.928:-
Halv: 11.448:-

Folksam har även nått samarbete me SMC om man ä medlem.
Hel (med medlemskap i SMC): 26.976:-
Halv (med medlemskap i SMC): 10.344:-

IF
If har en speciell triumph försäkring
:tummenupp

Hel: 9295:- (Kan inte sägas upp under vinterhalvåret)
Trafik: 7075:- (Kan ställas av under vinterhalvåret)

Jeppers det var allt jag orkade ringa runt till idag.
Om nån har någe bra förslag på annat bolag så kan ni gärna säga till.
Åsså ä jag nyfiken på hur ni hade gjort, jag har ju nästan redan bestämt mig för vilket bolag jag ska försäkra i, If, men om man har en trajja S3:a från 2003 hade ni helförsäkrat den för 9300:- eller hade ni bara tatt trafik ett halvår för 3.500:-??

Ha d gütt alla räjserförare där ute å be till de som bestämmer att sommaren ska komma lite snabbare!! :Bugar

darniel skrev:
.....
Jeppers det var allt jag orkade ringa runt till idag.
Om nån har någe bra förslag på annat bolag så kan ni gärna säga till.
Åsså ä jag nyfiken på hur ni hade gjort, jag har ju nästan redan bestämt mig för vilket bolag jag ska försäkra i, If, men om man har en trajja S3:a från 2003 hade ni helförsäkrat den för 9300:- eller hade ni bara tatt trafik ett halvår för 3.500:-??

Ha d gütt alla räjserförare där ute å be till de som bestämmer att sommaren ska komma lite snabbare!! :Bugar

Jag betalar nästan 10k för min halvförsäkring hos trygghansa så en hel för samma peng skulle inte vara fel. Men är det inte lite svettiga självrisker hos IF?

Själv kommer jag nog byta till Bilsportmc så småningom, billigare försäkring och billigare självrisk med deras 24+ försäkring :banana Kräver dock att man har haft kortet i 5år...

Bra val av hoj btw :hihi

Rent hypotetiskt borde man ju kunna "sälja" hojen (ägarbyte) på hösten med IF, och köpa tillbaka den på våren?
Någon som utövat detta?

Molgan skrev:
Rent hypotetiskt borde man ju kunna "sälja" hojen (ägarbyte) på hösten med IF, och köpa tillbaka den på våren?
Någon som utövat detta?

Funderar på det. :gnissla

Ser väl iofs illa ut sen med tanke på antalet ägare, fast å andra sidan om man verkligen kollar ägarregistret så ser ju en presumtiv köpare bara att de har att göra med en snål säljare :)

Molgan skrev:
Någon som utövat detta?

Glöm inte att ställa av den samtidigt bara så att "köparen" inte behöver lägga för mycket på försäkring... Och skriv ägarbytesdatum några dagar framåt om du ska ställa av samtidigt! Annars blir avställningen nån dag senare än ägarbytet och då får du pröjsa till trafikskadeförsäkringen eller vad det heter.

.

Molgan skrev:
Någon som utövat detta?

Varför inte skenförsäkra? :tomten

9295 / 12 * 1,06 = 821:- /månad

Det tycker jag är en ypperlig summa att betala för en helförsäkring........

Med tanke på hojen kan du inte få mer kul per krona ...... :yoparty

Da Fris skrev:
9295 / 12 * 1,06 = 821:- /månad

Det tycker jag är en ypperlig summa att betala för en helförsäkring........

Med tanke på hojen kan du inte få mer kul per krona ...... :yoparty

Håller med.
Dock finns det ett stort aber: IF's policy om bankörning.
Jag kör bana iaf, men jag oroar för att det någon gång kommer sluta illa.

Allt jag begär är att de låter trafikförsäkringsbiten gälla så länge det inte rör sig om tävling eller träning inför tävling.

xyx skrev:
Håller med.
Dock finns det ett stort aber: IF's policy om bankörning.
Jag kör bana iaf, men jag oroar för att det någon gång kommer sluta illa.

Allt jag begär är att de låter trafikförsäkringsbiten gälla så länge det inte rör sig om tävling eller träning inför tävling.
Håller med dig till 100%. Kommer att lotsa ut hojen och mig själv på bana nu ett par gånger under -06 för att prova på lite försiktigt. Kommer bara köra något som SMC sanktionerat för att veta att försäkringen gäller. Får jag blodad tand blir det att byta försäkringsbolag eller köpa en banhoj som andrahoj om ekonomin tillåter.

SMC-försäkringer skulle kosta mig 30:- mer i månaden än Triumphförsäkringen men med rätt så höga självrisker i fall man ligger där och tuggar lecakulor ....... :gnissla

Betalade nyss in min premie på 6115:- hel/hel hos Bilsport-mc för min Triple, helt ok tycker jag (30+ försäkringen + förar/passagerar).

Orca69 skrev:
Betalade nyss in min premie på 6115:- hel/hel hos Bilsport-mc för min Triple, helt ok tycker jag (30+ försäkringen + förar/passagerar).

Festliga fakta:
Motsvarande försäkring (fast 24+) kostar för mig 24613:- ;)
Som 30+ försäkring kommer den ner på låga ~18000:-

Det gäller att bo rätt!

xyx skrev:
Festliga fakta:
Motsvarande försäkring (fast 24+) kostar för mig 24613:- ;)
Som 30+ försäkring kommer den ner på låga ~18000:-

Det gäller att bo rätt!
Hehe jo det är ju en viktig del.
Kollade för skoj vad någon som är 20 år och tog kort 2005 skulle få betala här hemma med basförsäkringen/mc-ställ och landade på 20708:- (smc 18647:-)

26 år, körkort 2005, 24+ blev 16909:- (smc 15228:-)
26 år, körkort 2003, 24+ blev 11075:- (smc 9977:-)

Skiljer lite med körkortsåren också.
Bara man är gammal som graven, har haft körkortet sen tidernas begynnelse och bor i vildmarken så blir det billigt. :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti