Olika P4

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag skall köpa ny dator snart
vill ha lite förklarat för mig (läsbara länkar är tacksamt mottaget)

vad är skillnad på följande ? och vad är bäst ? varför ?

Prescott
Northwood
Williamette

wonderwizard skrev:
2403881 Jag skall köpa ny dator snart
vill ha lite förklarat för mig (läsbara länkar är tacksamt mottaget)

vad är skillnad på följande ? och vad är bäst ? varför ?

Prescott
Northwood
Williamette

Om du ska köpa nytt så ska du inte köra nått av ovanstående.
För samma pengar eller mindre finns bättre grejor som Core 2 duo eller likande.
Leta länkar orkar jag inte men titta runt i butiker och skaffa en uppfattning hur mycket du vill betala.

Victor skrev:
2404046 Om du ska köpa nytt så ska du inte köra nått av ovanstående.
För samma pengar eller mindre finns bättre grejor som Core 2 duo eller likande.
Leta länkar orkar jag inte men titta runt i butiker och skaffa en uppfattning hur mycket du vill betala.

jag hade tänkt att bygga en HTPC för 15-20 lappar (ej monitor)
lådan jag hittat bara den 6 lappar, men jävligt fet

http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=23164

Snygg låda, verkligen.
Ska du spela på den oxå? För som jag har förstått det är är det lite svårt att få en sån liten låda tyst med varma delar som snabba grafikkort och nya processorer. Men tydligen ska just Core 2 duo vara lite energisnålare än en AMD som presterar motsvarande.

Victor skrev:
2404118 Snygg låda, verkligen.
Ska du spela på den oxå? För som jag har förstått det är är det lite svårt att få en sån liten låda tyst med varma delar som snabba grafikkort och nya processorer. Men tydligen ska just Core 2 duo vara lite energisnålare än en AMD som presterar motsvarande.

jag spelar väldigt sällan på min dator.
sedan har jag hört att AMD går att få tystare än P4, stämmer detta ?
men jag är lite anti AMD, då jag har dåliga erfarenheter av AMD.

core 2 duo, är det någon värsting av intel ?

wonderwizard skrev:
2404739 jag spelar väldigt sällan på min dator.
sedan har jag hört att AMD går att få tystare än P4, stämmer detta ?
men jag är lite anti AMD, då jag har dåliga erfarenheter av AMD.

core 2 duo, är det någon värsting av intel ?
core 2 duo är intels senaste duo processor, så ja den är het :drool

UltraMarine skrev:
2405494 Av de "gamla" P4:orna så anser många att "Northwood" presterar bäst för spel.
allvarligt? prescott kärnan är ju nyare så varför är den inte bättre? eller är den mer för skrivbordsapplikationer?

wonderwizard skrev:
2407024 VAD är det som gör den så mycket bättre då ?

Dubbla kärnor vilket gör att processorn kan arbeta snabbare med samma belastning än vad en processor med enkelkärna kan.

Kan göra jämförelse med min P4 1700 (3 år gammal) och min laptop (ny) med en dual core Centrino. Laptopen jobbar MKT snabbare vid bildredigering eller konvertering från RAWdata till JPEG

Ju nyare kärna, desto nyare teknik, desto energieffektivare är den = mindre värme utvecklas.

Så satsa på så ny som möjligt... duo core och core2 är senast tillskottet som konkurrerar med AMDs athlon64 x2. Jag tror inte att du skulle märka nån större skillnad av en dual-coreprocessor (som fungerar på samma sätt som om dus kulle ha 2 st processorer i datorn) såvida du inte simultant skulle göra två _väldigt_ cpu-intensiva saker på datorn samtidigt. Det enda scenariot jag skulle kunna tänka mig i en HTPC, är om du skulle spela in och komprimera en videostream (från TV) samtidigt som du skulle kolla på ett videoklipp i HDTV-upplösning =) Men även där är det fullt möjligt att en modern singelprocessor skulle klara biffen. Att bara ha HT (Hyperthreading) skulle hjälpa i ett sånt läge, vilket i stort sett alla P4:or har.

jayjay skrev:
2407154 Ju nyare kärna, desto nyare teknik, desto energieffektivare är den = mindre värme utvecklas.

Så satsa på så ny som möjligt... duo core och core2 är senast tillskottet som konkurrerar med AMDs athlon64 x2. Jag tror inte att du skulle märka nån större skillnad av en dual-coreprocessor (som fungerar på samma sätt som om dus kulle ha 2 st processorer i datorn) såvida du inte simultant skulle göra två _väldigt_ cpu-intensiva saker på datorn samtidigt. Det enda scenariot jag skulle kunna tänka mig i en HTPC, är om du skulle spela in och komprimera en videostream (från TV) samtidigt som du skulle kolla på ett videoklipp i HDTV-upplösning =) Men även där är det fullt möjligt att en modern singelprocessor skulle klara biffen. Att bara ha HT (Hyperthreading) skulle hjälpa i ett sånt läge, vilket i stort sett alla P4:or har.
det stora kommer när spel och liknande krävande apps börjar skrivas för att köras i "dual-mode" då de använder båda kärnorna

Detta chassit är inte helt fel heller.
Ska vara hyffsat tyst :D

http://www.tvpc.se/butik/product_info.php?cPath=59&products_id=131

hfx_mini_1.jpg

Last edited:
lyfter tråden lite.

jag sitter & tittar på olika sorters minnen.
vilken bus hastighet är "bäst"

hur vet man som novis, vilken cpu, moderkort & minnen som passar bäst ihop ?

Om jag vore dig skulle jag gå in på någon datorfirma och be om hjälp, bara säga vad du ska ha datorn till.

Om jag skulle köpa en htpc så skulle det garanterat vara en Intel core 2 duo, med ett 7900gtx eller kanske ett 7950gtx grafikkort. Då kan du spela alla nya spel på din feting tv / projektor. Samt att du kan se alla filmer du vill utan tendens till lagg.

wonderwizard skrev:
2520911 lyfter tråden lite.

jag sitter & tittar på olika sorters minnen.
vilken bus hastighet är "bäst" ?
Ju högre desto bättre.

hur vet man som novis, vilken cpu, moderkort & minnen som passar bäst ihop ?
Som novis gör man inte det :tungan

Bara att läsa och fråga sig fram. Men om du läser på moderkortet så är det alltid specificerat om det fungerar med processorer från Intel eller AMD, och om den tar grafikkort från Nvida eller ATI (lite grovt). Det är också moderkortet som säger vilka minneshastigheter du kan använda.

Kort sagt, börja med att titta på moderkortet och arbeta dig framåt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg