olika längd på gaffelbenen!

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Stod precis och kollade på min hoj och tyckte att det såg ut som att gaffelbenen var olika långa. Tog fram en talmeter och mättte. Höger ben är 782mm långt och vänster ben är 774mm!

Vad kan detta bero på? Olika mängd olja i gaffeln?

Hojen är en yzf 750r. Inte för att jag tror det spelar någon roll.

/Gustav

Stod precis och kollade på min hoj och tyckte att det såg ut som att gaffelbenen var olika långa. Tog fram en talmeter och mättte. Höger ben är 782mm långt och vänster ben är 774mm!

Vad kan detta bero på? Olika mängd olja i gaffeln?

Hojen är en yzf 750r. Inte för att jag tror det spelar någon roll.

/Gustav
Det är alltså med benen ihopsatta, och inte nerplockade i smådelar?

på R6 99-03 är gafelbenen olika långa.
Men Centrum hjulaxel - Topp är lika långa.

dvs det är centrum hjulaxel - botten skiljer.

mätte du totala längden eller från hjulaxeln ?

Skulle ena benet vara 8mm kortare än det andra mellan hjulaxeln och ovansidan av gaffelbenet så är nåt allvarligt fel. Mät från rätt ställe så ska du nog se att det är samma mått. :)

Last edited:
Nu har jag varit ute och mätt, det stämde att benen var olika långa, nedanför hjulaxeln. Men det skiljer fortfarande 3mm från toppen till hjulaxeln :(

Det sista behöver inte nödvändigtvis vara fel, utan kan kanske bero på att de komprimerats olika. Kanske olika förspänning, länge sedan senaste oljebyte/service eller sitter de bara inte inskjutna lika mycket genom kronan?

Last edited:
Dom sitter lika långt in i kronan, oljeservice gjordes för tio mil sen och förspänningen är samma. Kanske fjädrarna som är olika slitna?
Högst troligt ja, alternativt så är ena benet ihopsatt fel. Men enklast är ju att riva isär benen och mäta fjäderlängden i varje ben. Men var noga med att hålla isär delarna till respektive ben isf!

Högst troligt ja, alternativt så är ena benet ihopsatt fel. Men enklast är ju att riva isär benen och mäta fjäderlängden i varje ben. Men var noga med att hålla isär delarna till respektive ben isf!

Oki, gaffeln sattes ihop på verkstad, och har där efter kört ca 15mil. Så den borde ju vara ihopsatt rätt.
Så troligtvis är det fjäder längden. Är det skadligt att köra med den futtiga 3mm skillnaden?

Oki, gaffeln sattes ihop på verkstad, och har där efter kört ca 15mil. Så den borde ju vara ihopsatt rätt.
Så troligtvis är det fjäder längden. Är det skadligt att köra med den futtiga 3mm skillnaden?
Nån slags påfrestning på axeln och gaffeländarna blir det säkert, men om det har någon som helst betydelse får någon mer insatt svara på.

Det viktiga är ju att själva dämparen jobbar inom sitt normala område, men 1-2 mm, som det blir när det ena benet kompenserar för det andra, ska inte ha någon betydelse.

Nån slags påfrestning på axeln och gaffeländarna blir det säkert, men om det har någon som helst betydelse får någon mer insatt svara på.

Det viktiga är ju att själva dämparen jobbar inom sitt normala område, men 1-2 mm, som det blir när det ena benet kompenserar för det andra, ska inte ha någon betydelse.

Låter ju bra iaf, har inte märkt något problem när jag kört iaf, får väl börja leta så smått efter nya fjädrar.

3mm är knappast nåt problem, jag brukar köra olika styvhet på fjädrarna när jag vill hamna mitt imellan. Det finns gafflar som har fjädern i ett ben samt dämpare i andra benet och det fungerar också. Så om allt funkar bra i övrigt kan du slappna av.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman