Olika kedjor till olika drevkombinationer?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Jag har skaffat mig några drev till hojen. Original är det 16-43 och jag har köpt 15, 44 och 45. Tänkte test om jag kunde använda samma kedja till alla kombinationer och provade därmed 16-45 då dessa har längst omkrets. Det är på det berömda håret att det funkar men hjulbasen blir en del kortare.

Hur gör ni? Använder ni olika kedjor till olika drevkombinationer? Förlänger förkortar ni befintlig kedja efter olika drevkombinationer? Kort och gött, hur gör ni dvs hur skall man göra :)

Det är nog lite olika, jag kör med samma kedja oavsett utväxling men det finns dom som kortar/förlänger kedjor vartefter man byter drev.

Enkla vägen, försök hitta en kedjelängd som passar dina tänkta utväxlingar. Inte perfekt men just enkelt.

Andra alternativet är sätt upp hojen som du vill ha den, sedan med hjälp av många drev och kedjor sätt den utväxling du vill ha utan att flytta på hjulet. Ett länkhjul för att finjustera kedjespänningen behövs oftast. Detta sätt praktiserades av många GP-förare, tex Gary McCoy... Han hittade rideheight, var i svingen han ville ha bakhjulet etc och sedan fick det inte röras.
Det finns alternativa drevpar som ger samma utväxlingsförhållande, men olika längd på kedja. Tex 19/40 eller 18/38 vilka båda ger 2.11 men helt olika kedjelängd. Snarlikt med 2.10 hittar man 20/42 vilket återigen ger längre kedja eller 2.12 med 17/36 vilket är en kort kedja.

Tycker absolut att du borde skaffa en extra kejedja. Du måste ju ändå byta kjedjelås.

Ja du får stor skillnad på hjulbasen om du drevar. En länk gör även den stor skillnad på hjulbasen så det kan vara svårt att få samma hjulbas om du drevar om, även med extra kjedja.

Min erfarenhet säger mig att man blir bra sugen att börja kapa i den kjedjan man har. När man sedan vill gå tillbaka till grunddrevningen så blir det lite jobbigt om man bara har en kjedja.

Här kommer min favoritlänk på sistone...

Ladda in din motorcykel och lägg sedan till (gul och grön inställning) dina olika drevkombinationer som du vill labba med. Lite längre ner på sidan får du också veta hur mycket det påverkar i hjulbas (med andra ord hur mycket det potentiellt påverkar kedjan också). Bland en jäkla massa annan nyttig info.

För mig som ska göra premiär på Knutstorp så har jag hittat en drevkombination som gör att jag tror att mitt varvtal ska bli optimalt med undantag för långa rakan. Å andra sidan är ju jag überamatör... Kul att labba iaf.

Otroligt bra länk.

www.gearingcommander.com

:tummenupp

Jag kör med samma kedja. På din hoj borde det bli 43-drevet bak när du kör på Anderstorp och 44 eller 45 på dom andra banorna.
Det betyder ju att hojen blir lite längre mellan hjulen på Anderstorp och det stämmer ju bra överens med banans karaktär.
O andra sidan bör du ju ha med dig en extrakedja i vilket fall, så då kan du ha två olika.
Man måste ALLTID ha extra med sig, av ALLT! :D

Jag har alltid kört med samma kedja oavsett drevning och att det påverkar hjulbasen är inget jag märker av i körningen. När du kommer upp på elitnivå kanske det är dags att ha olika kedjor men som Rookie är mitt tips att skita i det. Kapa kedjan efter största drevkombinationen och ha hjulet så långt fram som möjligt.

Jag har 2 kedjor, 1 länk kortare, och om du funderar på det måste du köra nitlås, stor risk att du slår sönder motorn annars + att kedjan kommer att ligga på banan med risk för att någon annan drar omkull!

Hade själv kedjelås med silikon på innan och det rekommenderas ej!!!
Kedjelåsen är ej gjorda för racing!

Jag har alltid kört med samma kedja oavsett drevning och att det påverkar hjulbasen är inget jag märker av i körningen. När du kommer upp på elitnivå kanske det är dags att ha olika kedjor men som Rookie är mitt tips att skita i det. Kapa kedjan efter största drevkombinationen och ha hjulet så långt fram som möjligt.

Jag stödjer detta! Jag är uppriktigt förvånad att det är någon som håller på och byter kedja!?!?!? Har ni inte nitade kedjor allihopa? :vaHåller ni då på och nitar om kedjorna vid omdrevningarna?:va
Jätteförvånad!!! Men se där, då har jag lärt mig något nytt idag igen!:)

Tack alla för svaren ni gett. Det känns som det kommer bli en kedja för min del, kapad efter S&S3M rekommendationer (efter största drevkombination). Allt för enkelhetens skull. Jag är ju en riktigt rookie med endast en tävling bakom mig.

Jag har flera kedjor. Men det räcker egentligen med 2 olika längder (en för Anderstorp, och en för resten) för att man ska kunna hålla hjulaxeln på någorlunda bra position i svingen.

För mig skulle det helt enkelt inte funka eftersom jag med den önskade längden på kedjan när jag kör min "andrestorpdrevning" inte ens får runt den kring dreven även om hjulaxeln befinner sig längst fram i svingen när jag kör min "karlskogadrevning".
Det skulle säkert gå att få det till att funka, om man körde hjulaxeln allra längst fram på Karlskoga, och allra längst bak på Anderstorp. Men hojen blir ju typ okörbar med hjulaxeln längst fram. Det skulle säkert gå att få det att funka skapligt genom att ändra på rideheight och fjädringsinställningarna för att kompensera för den kortare hjulbasen, men då känns det så sjukt mycket enklare att bara sätta på en kedja som är några länkar längre, så beter sig hojen som vanligt igen...
Kedjan byter man ju på 5min..

Hur många? Jag har bara vågat peta i 4:an hittils... :)

Kan inte du berätta för en helt ny rookie vilka olika drevningar man kör på banorna med på hondan. Om du vill hålla det hemligt så kan du väll skicka ett pm. Jag har ingen anning. Fick ingen cyckel som liten :(

Nej, jag nitar... Men det tar ju inte längre tid än att stå och mickla med ett kedjelås... :tummenupp

OK!!!!!!!!!! Fan, nita en kedja är för mig en STOR operation!!!!! Som man gör EN gång: Vinkelslip och gnaga av nitskallen, hålla emot och sedan bända/banka isär kedjan i lagom längd, leta rätt på någon med nitverktyg (MC-service verkstad), lasta hoj och åka dit, få det gjort, åka hem, fika, pusta ut, lasta av.

Haja att det skulle bli trång med tid på rejsena om JAG skulle byta kedja när jag drevar om!!!!!!!!!!!!!!!!:)

OK!!!!!!!!!! Fan, nita en kedja är för mig en STOR operation!!!!! Som man gör EN gång: Vinkelslip och gnaga av nitskallen, hålla emot och sedan bända/banka isär kedjan i lagom längd, leta rätt på någon med nitverktyg (MC-service verkstad), lasta hoj och åka dit, få det gjort, åka hem, fika, pusta ut, lasta av.

Haja att det skulle bli trång med tid på rejsena om JAG skulle byta kedja när jag drevar om!!!!!!!!!!!!!!!!:)

Du kanske helt enkelt borde köpa ett set, jag köpte mitt på Biltema!
Funkar än :)

Back