Olika huvudmunstycken?

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Enligt manualen ska min thunderace ha lite fetare blandning på de yttre gasarna: 1 & 4 ska ha 127,5 och 2 & 3 125 :confused: Nu sitter det dynojet-grejor med 130 munstycken rakt över. Nu när jag har monterat en öppnare slutburk så rekommenderar dynojet 134-munstycken.

Nu till mina frågor: Är dynojet-munstycken samma som vanliga och bör man satsa på en storlek större på de yttre gasarna?
 
Larsa97 skrev:
Enligt manualen ska min thunderace ha lite fetare blandning på de yttre gasarna: 1 & 4 ska ha 127,5 och 2 & 3 125 :confused: Nu sitter det dynojet-grejor med 130 munstycken rakt över. Nu när jag har monterat en öppnare slutburk så rekommenderar dynojet 134-munstycken.

Nu till mina frågor: Är dynojet-munstycken samma som vanliga och bör man satsa på en storlek större på de yttre gasarna?

Fetare blandning på de yttre cylindrarna alltså? Min första tanke är att det skulle vara fetare på de inre för att dom borde kylas sämre...eller? :va
 
Kör man inte så hårt hela tiden ger motorn mest effekt om man låter de två kallare cyllarna ha mer soppa än de inre varmare.
 
Tack för svar!

Då testar jag med lite fetare på 1:an och 4:an men kan jag köra med "vanliga" munstycken eller måste jag ha speciella dynojet-munstycken?
 
var det nya emulsionsrör med i kitet så passar troligtvis inte orginal, men orginal brukar heller inte vara dom "vanliga" du fick väl med ett gäng munstycken i dyno kitet? brukar vara 3-4 olika storlekar.

Jag har samma i min ThunderAce men jag kommer inte ihåg, vet dock att det inte gjorde ett piss! åker med flatisar nu istället :banana
 
Slänga bort luftburken och montera flatslides med trattar kan jag bara drömma om...

Dynojet-kittet monterades när hojen var ny och jag fick tyvärr inte med 134:orna som ska ingå. Det var förövrigt Alviks Bil & MC i Alnö som monterade vilket borde borga för att det är borrat och monterat rätt. 4 extra hästar blev det också enligt dyno-kurvan (130).

Jag provade ett par mikuni-munstycken som hör till en FZS600 och de passade på röret som nog därför är original (med tanke på de trådar man läst ang den "mjuka" kvaliteten på dynojet-grejer är det nog bra att röret inte är bytt), det är samma gänga men skallen på DJ är ca 2 mm högre. Jag tänkte byta till vanliga 135:or som väl borde vara nästan samma som DJ:s 134?

Ett riktigt pangpris med nål, munstycke och borr för 1495 spänn!
 
om hojen nu är inställd i rullen så ska du nog inte böja fippla med munstyckena.

inte att förglömma, det är trottelfjädrar med för dom pengarna :tummenupp kändes genast billigare va :D

Jag hade 131 i min, när jag monterade in k&n filter blev det 127hk :4skrika

Ja kör med lösa filter till flatisarna, suger i sig väl mycket GRUS vid grusbus annars :banana
 
Larsa97 skrev:
Jag tänkte byta till vanliga 135:or som väl borde vara nästan samma som DJ:s 134?

Flödeskaraktäristiken mellan Dynojet och Mikunimunstycken är helt olika. Dynojet är lite olinjära medans Mikuni är nästintill helt linjära. Det kompenserar Dynojet med trottelnål och emulsionsrör.

De extra hästkrafterna hade du hittat även med originalprylar. Dynojetprylar gör inget magiskt med en bränsleblandning. Det går att bestycka rätt även med en träpinne om man borrar den till en dimension att den ger optimal bränsleblandning.
 
PD skrev:
om hojen nu är inställd i rullen så ska du nog inte böja fippla med munstyckena.

inte att förglömma, det är trottelfjädrar med för dom pengarna :tummenupp kändes genast billigare va :D

Jag hade 131 i min, när jag monterade in k&n filter blev det 127hk :4skrika

Ja kör med lösa filter till flatisarna, suger i sig väl mycket GRUS vid grusbus annars :banana

Bänkningen gjordes med originalburken och med tanke på att den låter ungefär som familjens Husqvarna (symaskinen alltså) borde en "öppet-rakt-igenom-burk påverka blandningen en del och man vill inte riskera att det går för magert...

Intressant med K&N filter (sitter monterat), det känns som hojen svarar rappare men inte orkar dra ända upp i toppfart så kanske påverkas vakuumet negativt (hemska tanke). Det blir att leta fram originalet igen!

andersbrink skrev:
Flödeskaraktäristiken mellan Dynojet och Mikunimunstycken är helt olika. Dynojet är lite olinjära medans Mikuni är nästintill helt linjära. Det kompenserar Dynojet med trottelnål och emulsionsrör.

De extra hästkrafterna hade du hittat även med originalprylar. Dynojetprylar gör inget magiskt med en bränsleblandning. Det går att bestycka rätt även med en träpinne om man borrar den till en dimension att den ger optimal bränsleblandning.

Tack för info! Det är m a o bäst att hålla sig till DJ-munstycken.. Som nybörjar-mek lär man sig något nytt varje dag på forumet :Bugar

Det ska gå att köpa lösa DJ-munstycken på Sthlms MC-varuhus så det ska inte heller behöva bli någon tung utgift :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top