Olika färg i krökarna

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
Idag när jag tog av avgassystemet på hojen för att komma åt en grej märkte jag att i 3 av krökarna var det svartsotigt, men i den fjärde snarare ljusgrått/vitt. Stor skillnad. Vad kan det bero på? Kan det vara att den bara går på 3 cylindrar? (har tyvärr inte kört en likadan hoj så jag har lite svårt att jämföra..:-p )

/ Mattias
 
Risken finns att den går snålt på den burken! Kolla upp sprut/förgasare. Har smält en kolv på ett turbobilsbygge för att en cyl fick för lite sås.
 
Okej, tack för svaren. Det får jag nog kolla upp då känner jag.. Är ju förknasare. Innebär det man får köra den i bänk, eller bara skruva och testa? Typ ändra på blandskruven? Inte alls så hemma på det här som kanske märks..
 
Okej, tack för svaren. Det får jag nog kolla upp då känner jag.. Är ju förknasare. Innebär det man får köra den i bänk, eller bara skruva och testa? Typ ändra på blandskruven? Inte alls så hemma på det här som kanske märks..

Riv alla förgasare och gör rent dom så har du nog löst problemet.:tummenupp
 
Du kan inte dra absoluta växlar på det du ser i krökarna, även om det givetvis är mer rätt än fel.
Tändstiften är de enda sanningssägarna i detta fallet.
Och då ska det köras konstant på plan mark i olika graser av gasöppning på spjällen och var gång dåda moron stanna och sen kolla stiften för varje given öppning: 1/4 ½ och 3/4 samt full gas.
Mycet skruvande blir det alltså isf.
 
Du kan inte dra absoluta växlar på det du ser i krökarna, även om det givetvis är mer rätt än fel.
Tändstiften är de enda sanningssägarna i detta fallet.
Och då ska det köras konstant på plan mark i olika graser av gasöppning på spjällen och var gång dåda moron stanna och sen kolla stiften för varje given öppning: 1/4 ½ och 3/4 samt full gas.
Mycet skruvande blir det alltså isf.

I see, i see. Ja, det känns ju onekligen som ett uppdrag lite för advanced för mig och min radarpartner ,mek-manualen.
Steg 1 får bli att följa den gasglade henriks råd och rengöra förgasarna, det kan ju inte skada iaf. Och kolla stiften förstås.

/ Mattias
 
I see, i see. Ja, det känns ju onekligen som ett uppdrag lite för advanced för mig och min radarpartner ,mek-manualen.
Steg 1 får bli att följa den gasglade henriks råd och rengöra förgasarna, det kan ju inte skada iaf. Och kolla stiften förstås.

/ Mattias

Tja, det är inte så märkvärdigt i sig.
Men omständligt.
Och man måste hitta en plan vägsnutt på nån kilometer... hålla gasen stilla och sen döda utan att röra gasen.
Därefter upprepa för vart och ett av gaslägena.
 
Vilken tur du hade att du skulle kolla den där grejen?? För du räddade nog motorn tack vare det....besikta den gasaren som sitter just på den cyllen extra noga, ta även lös flotörena och nålmunstycket på den gasaren och se till att det inte är nogot boss även där, det ska man ju hellst göra på dom andra gasarna också men det brukar fuskas med det.. Troligast är det vit kalkliknande beläggning i huvudmunstycke och eller lågfartsmunstycket. I med ståltråd och grejja lite i munstyckena och jämför sedan med en av dom andra gasarnas munstycken att hålen verkar vara lika stora i munstyckena (lågfarstmunstycket kan vara svårt att få rent) Kör tryckluft i alla hål du hittar förutsatt att du tagit väck vacumtrotteln!! Var noga med att rengöra trottelns spår så den går snorlätt,, kolla även nogrant så membranet som lyfter trotteln är helt.
 
Ajaj, inte använda ståltråd i mässingsmunstycken.

Använd tråd av en mjukare metall som inte riskerar repa ytan i munstyckena.:tummenupp

Ja kan lova att man får stå minst en timme och tokrunka i munstycket med rostig ståltråd innan man påverkar bestyckningen. har provat!! Försökte ta upp lågfarten med ståltråd som jag gjorde jack i för att det skulle ta extra bra men jag fick ge upp ,. Men har man aluminiumtråd eller mässing så självklar ska man andvända det:tummenupp . Bra tråd kan vara dom som sitter på mässingborstar, finns säker på biltema eller mekonomen:tummenupp
 
Okej, tackar tackar för tipsen. Isär ska jag nog få skiten, får hoppas jag får ihop pusslet sen igen bara.. Kan man kolla sen att den inte går snålt på ett enklare sätt? Hur ser man det på stiftet? Också ljusare?

/ Mattias
 
Okej, tackar tackar för tipsen. Isär ska jag nog få skiten, får hoppas jag får ihop pusslet sen igen bara.. Kan man kolla sen att den inte går snålt på ett enklare sätt? Hur ser man det på stiftet? Också ljusare?

/ Mattias

Du skulle först testa en sak innan du river gasarna. ta en valig blomspruta med vatten och starta motorn, torrgasa en hel del och spruta på en krök i taget då hör och ser du hur mycket det fräser och förhoppningstvis märker du att just den kröken är varmast eller blir varmare fortare än dom andra. Och då när du regjort gasarrna gör du samma blomsprute test. Nu "KAN" det i värsta fall bara gå snålt på högre varv och belastning och då fungerar inte blomsprutan:gnissla . Men slutligen måste du ändå kolla färgen på stiftet ,På två gaslägen!! 1..vanlig skylltåkningfart typ 70kmt ellr 90. kör minst några kmt och slå av motorn och kolla färgen på broblembarnet och ett till gämför.. Sedan måste du köra hellst fullt gärn så länge du törs och slå av motorn i fart så fort du kan och kolla stiftet.,,, gäller även 90 knyck körningen annars missfärgas stiftet om man motorbromsar och småkör lite.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top