Olika däckegenskaper.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Finns det något test över olika däck och hur de beter sig på nätet? Hur de släpper, sladdar, håller, mm.

Jag kör på Metzeler Racetec K1 bak & K2 fram... Bakdäcket passar min körning perfekt... Sladdar mycket men man känner var man har hojen. Vilka däck är likvärdiga. Är eventuellt ute efter et par michelin - vad ska man ha då.

Exempel: Fungerar verkligen power lika bra som ett par lite mjukare Race på bana?

Jämföra typ dessa däck...

http://www.comi.se/images/dack/10.jpg

Fråga 2: Var köper man billigast - rabbat för roadracingförare?

Skriv gärna lite egna erfarenheter - brukar vara bra!

Det där är inte en jättebra bild av dom däck som finns. Slå en pling till Håkan i linkan och hör med honom.

Michelin Pilot Power - om man kör runt och/eller under minuten på LMS, köp nåt annat

Michelin Power Race - funkar bättre

Metzeler Racetec Slicks / Pirelli Dragon Slick - "ska" vara samma däck. Märkte ingen direkt skillnad mellan dom själv i Anderstorp, förra året körde jag enbart pirelli, i början 180 senare 190. (SC1 fram och SC2 bak, i Anderstorp med K1 fram och K2 bak)

Kan tänka mig att det är lite skillnad i fäste och beteende mellan mönstrat och slicks, Pirelli Supercorsa vs Dragon Slick var det skillnad på iallafall, inte för att det gjorde nån direkt skillnad för mig i varvtider men ändå ;)

Pirelli Diablo Superbike har jag inte provkört ännu men ska testa på SM:et i Linköping.

Sen finns det ju Bridgestone osånt, de får nån annan skriva om ;)

AVON fanns med på den där listan, sommaren för 3 år sen provkördes några sånna, vid bankörning ramlade det bitar av gummi från bakdäcket, känner inte riktigt för att prova AVON igen efter det. Ger nån mig några AVON gratis så kanske jag kan överväga att provköra dom...

Dunlop Sportmax funkar väl också bra tycker jag. Men det är ju lite skillnad på dom och Racetec/Supercorsa/Dragon slick osånt...
Dunlop D209GP är väl de senaste däcken, priset är väl sådär har jag hört..
Körde D208RR på R6:an, funkade väl fint, det blev 57/58 tider på LMS med dom.. inga konstigheter med fäste heller.

Och som alla vet, hur man upplever däckens egenskaper är högst individuellt...
Så det som jag tycker är Ok kanske nån annan inte gillar alls.

Sen är däckstrycket viktigt vid bankörning ...
Pirelli däckstrycksguide

//håkan

Last edited:
håkan skrev:
Pirelli däckstrycksguide
Om jag läser tabellen rätt rekommendera Pirelli lite högre tryck, 0.2-0.3, i framdäcket än i bakdäcket både för slicksen och SuperCorsa.
Vad brukar du köra med för tryck fram och bak med slicks?

håkan skrev:
2161719 Michelin Pilot Power - om man kör runt och/eller under minuten på LMS... använd INTE
Michelin Power Race - funkar bättre
Pirelli däckstrycksguide

//håkan

Vaddå? Är michelin race inte bra (om man jämför med power). Det finns väl fortfarande olika mjukhet på racedäcken(michelin)?

Jag vill ha mer kommentarer! Har varit inne på bike men där snackas det om hur bra däck är för att de håller 4000mil bla bla. Vilka kör ni på och vad har de för egenskaper.

Kanske dags att göra en recension av bandäck + slicks. Kan vara kul/bra.

R1bjorn skrev:
2162476 Vaddå? Är michelin race inte bra (om man jämför med power). Det finns väl fortfarande olika mjukhet på racedäcken(michelin)?

Race däcken är bra.
Michelin Pilot Power (och 2CT) är mindre bra.

Det är min erfarenhet.. och jag har sett en hel del krasha på banan på just Michelin Pilot Power

sandstream skrev:
2161793
Vad brukar du köra med för tryck fram och bak med slicks?

bankörning och normal temp, så blire det runt 1.9 bak och 2.1 fram.

håkan skrev:
2162507 Race däcken är bra.
Michelin Pilot Power (och 2CT) är mindre bra.

Det är min erfarenhet.. och jag har sett en hel del krasha på banan på just Michelin Pilot Power

bankörning och normal temp, så blire det runt 1.9 bak och 2.1 fram.

Låter ju minder bra. Har två bakdäck liggandes och ett framdäck av pilot power. Ska börja köra på bana så jag får väl köra in mig lite först då!!

Vad gäller Pilot Power så har jag bara gott att säga.
Bra grepp och lätta att lägga ner med. Men gränsen går vid ca 50 graders lutningsvinkel, där blir det trögt att lägga ner mer samt att bakhjulet sladdar ut när jag lägger på lite gas.
Efter 178 varv på Anderstorp var de inte ens halvslitna och betedde sig bra under hela racet.
Jag kan inte uttala mig om Power Race då jag precis börjat åka på dem.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back