Olika cylinderantal, volvo 245 -92

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Hallå, ja nu är man en smula brydd här. Volvon jag inte fick igång i vintras startade nu hux flux och spann som en katt, men vissa starter går den på en cylinder, andra gånger på 3 och ibland på alla fyra. Lambdalampan lyser efter en liten stund i samtliga fall. Alla tändkablar är bytta, stiften likaså och fördelarlock och tändmodulen (den lilla i skärmen därfram).

Vad kan detta vara? Beter sig tex en defekt tändbox såhär? Den får ju soppa och gnista, fast i vissa fall inte i rätt antal cylindrar. Ibland går den heller inte att starta alls efter att man stängt av den. Har någon haft en liknande fadäs att stångas mot? :confused:

Dåliga spridare som läcker in soppa i cylindrarna så att den alltid startar "sur" samt dålig sprutbild med mycket droppar gör att den inte går "torr" direkt.

En polare hade en 240 en gång där reläet te huvudpumpen gick... Bilen startade nästan alltid med bara förpumpen i tanken men gick absolut inte å köra... Själv har ja haft en 245a som nån rolig jäkel slet ur sladden te LMMen å den startade visserligen oxå fint men va oxå okörbar...

Vad jag kunde se med diagnosverktyget i vintras så fanns det inga fel, trots lambdalampan. Någon nämde då hallsensorn, men då skulle den inte fått soppa eller gnista alls om jag förstått det rätt. Dock kan det ju vara intressant att prova att slå i sån där spridarrengöring, för det kan kanske vara något.

Det hände då och då när bilen fungerade att den ibland liksom dog i typ 1-2 sekunder för att sedan fortsätta som ingenting hänt. Då trodde jag att det var elfel.

EDIT: Bytt sopparelä (i onödan), båda pumparna går och det är bra tryck fram till spridarna.

Last edited:
Ta en koll på luftmassemätaren som Klyrre nämner.

Har haft liknande fel som du men har inte fixat det än. Lmm visar i alla fall fel ohm-tal på min.

Edit: blir extra tjurskallig när det är regnväder ute.

Jag skruvade på denna i vintras när det var -18 grader. Tvingades ge upp och köpa en annan 245:a som jag just nu håller på att byta kupéfläkt på :död

Man tvingas riva hela biljäveln för detta, men jag bryr mig inte så länge jag slipper skruva ute vintertid. Ett tips dock. Montera aldrig en begagnad kupéfläkt, det är för mycket jobb att byta den för att skruva dit halvdana grejer.

Hursomhelst, luftmängdsmätaren, gör inte den att det blir segt när man ger gas, liksom som att den inte orkar? Det gör min, full av kraft hela tiden på de cylindrar som går.

Har någon haft problem med sin tändbox, mer än att den dör helt och inte ger impuls alls, eller kan boxen bete sig såhär?

som legitimerat fattig jon har ett gäng tidiga 90tals volvos avverkats och går luftmängdsmätaren brukar den bli trött och dra astronomiska mängder sås, boxen har jag aldrig varigt med om att den pajar de e ju inte direkt raketforskningsmatrial i den

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN