Olika bak- och framdäck, bra eller anus?

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Har sökt men får bara upp att sidan inte kan visas när jag söker...? :huvet

Jag har Bridgestone Battlax 014F fram och bak på min VFR. Baksulan var slut när jag köpte hojen så jag ska köpa ny nu (nån som f.ö. vet hur länge ett battlax håller?). Tänkte jag skulle satsa på ett Metzeler Roadtec Z6 eftersom det fick bra betyg i senaste Bike.

Min fråga är om det stämmer att olika fabrikat fram och bak kan medföra att hojen beter sig konstigt, och vad som i så fall kan hända? Eller är det bara att köpa?

Ni som har personlig erfarenhet av olika däckkombinationer får gärna berätta vilka däck det rör sig om.

samma gummiblandning fram & bak, eller mjukare fram, aldrig tvärtom

detta eftersom du vill hellre "känna" när det släpper bak, eftersom det går att rädda, men släpper det fram, så är det försent

För övrigt är battlax ett ganska hårt däck. på min R6:a körde jag 700 mil innan det var slut och då satt det på hojen när jag köpte den, vilket inte var nytt vid tillfället. (bakdäcket)

Aleleo skrev:
2209773 Har sökt men får bara upp att sidan inte kan visas när jag söker...? :huvet

Jag har Bridgestone Battlax 014F fram och bak på min VFR. Baksulan var slut när jag köpte hojen så jag ska köpa ny nu (nån som f.ö. vet hur länge ett battlax håller?). Tänkte jag skulle satsa på ett Metzeler Roadtec Z6 eftersom det fick bra betyg i senaste Bike.

Min fråga är om det stämmer att olika fabrikat fram och bak kan medföra att hojen beter sig konstigt, och vad som i så fall kan hända? Eller är det bara att köpa?

Ni som har personlig erfarenhet av olika däckkombinationer får gärna berätta vilka däck det rör sig om.

På min VFR numera såld körde jag kombination Bridgestone Bt20 ? med ett METZELER Mez 4 utan problem.

Aleleo skrev:
2209773 Har sökt men får bara upp att sidan inte kan visas när jag söker...? :huvet

Själv kör jag med Pilot Power fram och Continental Attac Road bak det funkar bra, inga konstigheter alls...

Dock har framdäcket rullat 600mil nu och bakdäcket 300mil

Så när jag byter fram kommer bakdäcket få komma till rökgudarna och så åker det på Pilot Power ( nya modellen ) fram å bak för det är by far det bästa jag kört på!

Ni är snabba!

Kan det inte bli problem när däcken har olika "rundning". sportdäcken tillåter ju mer nedlägg än sporttouringdäck.

BT014 är som jag förstår det lite mer åt sporthållet, medan Z6 är sporttouring.

wonderwizard skrev:
2209784 samma gummiblandning fram & bak, eller mjukare fram, aldrig tvärtom

detta eftersom du vill hellre "känna" när det släpper bak, eftersom det går att rädda, men släpper det fram, så är det försent

För övrigt är battlax ett ganska hårt däck. på min R6:a körde jag 700 mil innan det var slut och då satt det på hojen när jag köpte den, vilket inte var nytt vid tillfället. (bakdäcket)

Var det ett 014 du hade då?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back