Olika antal hästar i olika länder

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Skulle vilja veta en grej och det är ifall de nya japanska racing hojarna säljs med olika hästar i olika länder, finns det någon som har koll på vilka länder som säljer vad.

Vad skiljer mellan tex en zx10r i antal häst som är svensksåld, Tysksåld, Japansåld och USA

Var kan man hitta info om det!

Om just ZX10 vet jag inget, men jag vet att Ducati säljs med lägre effekt i Frankrike (I regel strax under 100 hk), än i andra länder. I Tyskland KAN det vara försäkringsmässigt fördelaktigt att hamna under 100 hk (En del nya BMW säljs där med 98 hk istället för 120-122, vad de nu har)
Om du kollar Kawasakis hemsidor i de olika länder du är intreserat utav, hittar du säkert upplysningar :tummenupp

Hk!

Är det inte lite tackvare olika kvaliteter på bensinen som gör att de har färre hästar! Har för mig att i Usa har bilar och motorcyklar färre hästkrafter just därför!

NiklasRR skrev:
Är det inte lite tackvare olika kvaliteter på bensinen som gör att de har färre hästar! Har för mig att i Usa har bilar och motorcyklar färre hästkrafter just därför!

usa tror jag det inte gäller:va

mer östländer känns det som, lägre oktan och högre risk för spickning kanske:3freak

Oftas handlar det om försäkringsfrågan.
Kolla bara på Bladen 92-97 strypt för att få ned i försäkringsklass

Mr Helmut skrev:
usa tror jag det inte gäller:va

mer östländer känns det som, lägre oktan och högre risk för spickning kanske:3freak

Lägre? Kör på 87 här... Osäker på om oktantalet verkligen representerar samma sak i olika länder. Finns väl iaf minst två olika sätt att beräkna det på?

I Californien har de lite annorlunda krav på fordon. Möjligt att avgasbestämmelserna där tvingar ner effekten lite. Nån som vet?

Ibland kan man undra!

Jag köpte sopsäckar för ett par år sen de var på 125 liter. Åtminstone enligt den svenska texten. på finska stod det 100 liiteri...

Visste väl att det var lägre oktantal! Har nog läst det i nån gammal teknikens värld!

NiklasRR skrev:
Visste väl att det var lägre oktantal! Har nog läst det i nån gammal teknikens värld!
Olika sätt att mäta oktan, MON och RON, gör skillnaden mindre än den ser ut. 87 oktan i USA motsvarar 91 oktan i EU. Men generellt har soppan lägre oktan i USA.

Lugn skrev:
1919476 Lägre? Kör på 87 här... Osäker på om oktantalet verkligen representerar samma sak i olika länder. Finns väl iaf minst två olika sätt att beräkna det på?

I Californien har de lite annorlunda krav på fordon. Möjligt att avgasbestämmelserna där tvingar ner effekten lite. Nån som vet?

Hittade just detta. Så var det avklarat...

Steve,

There is a difference in the way the octane ratings are quoted in Europe
and the U.S. The U.S. uses the method RON+MON/2 and Europe quotes RON
only. RON is the Research Octane Number and MON is the Motor Octane
Number. MON is a more severe test of octane and the number tends to be
around 10 points lower than RON. So if you take European 95 RON and put
in a RON of 85 you get a value of around 90 U.S. octane rating.----->
95+85/2

Most of the fuel in Atlanta where I live is either 87, 89, or 93. So I
would have to buy the 93 to satisfy the 90 minimum.

A little chart:

93 Europe---88 U.S.
95 Europe---90 U.S.
98 Europe---93 U.S.

Thanks!

Brad Friedman
Technical Support-Aprilia and Moto Guzzi
Piaggio Group Americas

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda