Olagligt med trim?

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Hej!

Jag undrar som sagt om det är olagligt att ha ett trimsystem på en 125:a? :confused:
 
AntiAntonAnt skrev:
2427758 Stryper du ner det så att hojen ligger på 11kw så är det lungt. Och ja såklart att det inte är för mycket db.


Fattar inte riktigt vad du menar.. alltså jag menar att om jag köper ett trimsystem till min dt så att de blir ca 25hk är de olagligt att köra den då med lätt mc kort? om snuten tar mig kan jag få böter då?

Jag menar den går ju över 110 original och helt strypt så jag tycker inte det borde vara olagligt att stoppa på trim så att den accelerar bättre och får lite högre toppfart så länge man håller sig till hastigheterna? :va
 
Linkan_Dt125r skrev:
2427761 Fattar inte riktigt vad du menar.. alltså jag menar att om jag köper ett trimsystem till min dt så att de blir ca 25hk är de olagligt att köra den då med lätt mc kort? om snuten tar mig kan jag få böter då?

Jag menar den går ju över 110 original och helt strypt så jag tycker inte det borde vara olagligt att stoppa på trim så att den accelerar bättre och får lite högre toppfart så länge man håller sig till hastigheterna? :va

11kw säger lagen, har du en 125a med 20kw å gör 100km/h så får du inte köra den men har du en 125a med 10 kw och gör 150km/h får du köra den.
 
Linkan_Dt125r skrev:
2427761 Fattar inte riktigt vad du menar.. alltså jag menar att om jag köper ett trimsystem till min dt så att de blir ca 25hk är de olagligt att köra den då med lätt mc kort? om snuten tar mig kan jag få böter då?

Jag menar den går ju över 110 original och helt strypt så jag tycker inte det borde vara olagligt att stoppa på trim så att den accelerar bättre och får lite högre toppfart så länge man håller sig till hastigheterna? :va


Du har inte lärt dig vad det är för regler för A1 va?

Där står det klart och tydligt att den måste vara på 125cc och ha 11kw alltså ungefär 15 hk. Alltså får du inte enligt lagen ha 25 hk.

Edit. Fan Gondala att du skulle vara snabb då:hihi
 
Lundgren skrev:
2427764 Du har inte lärt dig vad det är för regler för A1 va?

Där står det klart och tydligt att den måste vara på 125cc och ha 11kw alltså ungefär 15 hk. Alltså får du inte enligt lagen ha 25 hk.

Edit. Fan Gondala att du skulle vara snabb då:hihi

Näe jag har inte lärt mig A1 reglerna eftersom att jag inte har tagit kort än :tungan

Men nog ska det väl vara jävligt nogranna snutar om dom provkör osv fast man visar att man har kort :tuttar
 
Linkan_Dt125r skrev:
2427768 Näe jag har inte lärt mig A1 reglerna eftersom att jag inte har tagit kort än :tungan

Men nog ska det väl vara jävligt nogranna snutar om dom provkör osv fast man visar att man har kort :tuttar
Nej de kan inte provköra den och säga vilken effekt det är, det de kan göra är att ge dig en ny besiktning med bänkning.
 
Lundgren skrev:
2427770 Nej de kan inte provköra den och säga vilken effekt det är, det de kan göra är att ge dig en ny besiktning med bänkning.

Inga böter alltså? :confused:
 
Lundgren skrev:
2427776 Inte på plats om du inte kört olovlig körning eller liknande då.

Men spelar det ju nästan ingen roll om man har trim eller ej :)
 
Linkan_Dt125r skrev:
2427778 Men spelar det ju nästan ingen roll om man har trim eller ej :)
Alltså det är inte polisen som man skall vara orolig för. Det är om det sker en olycka, t.ex i värsta fall ifall du kör på någon och denna person får men för livet. Då skiter försäkringsbolaget i dig och du får betala skadeståndet själv. Och det kan bli många miljoner om du har otur.
 
Lundgren skrev:
2427783 Alltså det är inte polisen som man skall vara orolig för. Det är om det sker en olycka, t.ex i värsta fall ifall du kör på någon och denna person får men för livet. Då skiter försäkringsbolaget i dig och du får betala skadeståndet själv. Och det kan bli många miljoner om du har otur.

Okej.. men min hoj är redan ostrypt så det blir hursomhelst som om jag krockar med nån.. men det ska ju inte ske.. man kör hårt i skogen inte på vägen :tummenupp

Men nån som vet vilken trimsystem som är bäst till en DT? Gianelli är ju ganska billigt, men då finns det ju också Dep Pipes som kostar 3000kr :tomten nån som vet vilket som ger mest effekt och är det värt att satsa på om man redan har ostrypt avgasssystem? ger trimsystemet mkt mer än ostrypt originalsystem?
 
Linkan_Dt125r skrev:
2427786 Okej.. men min hoj är redan ostrypt så det blir hursomhelst som om jag krockar med nån.. men det ska ju inte ske.. man kör hårt i skogen inte på vägen :tummenupp

Men nån som vet vilken trimsystem som är bäst till en DT? Gianelli är ju ganska billigt, men då finns det ju också Dep Pipes som kostar 3000kr :tomten nån som vet vilket som ger mest effekt och är det värt att satsa på om man redan har ostrypt avgasssystem? ger trimsystemet mkt mer än ostrypt originalsystem?
hmm jag har fått en känlsa av att jag ahr sagt allt detta till dig på MSN för nån väcka sen...
 
Bara kom o tänka på en greja ang. försäkring...Om man har hojen försäkrad på fulleffekt och kör ostrypt o det går åt helvete. bordet det inte va lungt med försäkringen då? eftersom man inte kört med mer effekt än den är försäkrad för?
Eller blir dom sura eftersom det är olovlig körning?
 
Somehow skrev:
2428034 Bara kom o tänka på en greja ang. försäkring...Om man har hojen försäkrad på fulleffekt och kör ostrypt o det går åt helvete. bordet det inte va lungt med försäkringen då? eftersom man inte kört med mer effekt än den är försäkrad för?
Eller blir dom sura eftersom det är olovlig körning?

Man försäkrar alltid på fulleffekt numera (visa undantag) så egentligen borde man kunna köra på fulleffekt och FB borde inte bry sig MEN vill ett bolag bråka så kan dom neka dig all ersättning för cykeln. Polisen är dom som blir sura för du åker med fel behörighet (olovlig körning)

Har aldrig hört någon som åkt dit för trimmad 125a dock:rolleyes:
 
Mr Emcom:
Det har jag inget minne av att du har gjort :tungan


Okej.. men asså jag vet inte om min är försäkrad på 11kw eller inte :va men det kan jag nog snabbt ta reda på... är det större chans att få betala allting själv om man krockar när man har den försäkrad på 11kw än om man skulle ha den försäkrad på den effekten den ligger på nu (ca 18)
 
Linkan_Dt125r skrev:
2428080 Mr Emcom:
Det har jag inget minne av att du har gjort :tungan


Okej.. men asså jag vet inte om min är försäkrad på 11kw eller inte :va men det kan jag nog snabbt ta reda på... är det större chans att få betala allting själv om man krockar när man har den försäkrad på 11kw än om man skulle ha den försäkrad på den effekten den ligger på nu (ca 18)
Du får inte köra med 18 kw då det räknas som mellan båge.. du får bara köra med 11 kw eller nej om du tar körkort får du det. Om du har körkort så undrar jag fortfarande vad flingpaketet du hitta det i hette..
 
prulle skrev:
2428163 Du får inte köra med 18 kw då det räknas som mellan båge.. du får bara köra med 11 kw eller nej om du tar körkort får du det. Om du har körkort så undrar jag fortfarande vad flingpaketet du hitta det i hette..

Jag har inte körkort det är därför jag inte kan alla regler..:mad:
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top