Olagligt med "semestergas"? Hur ser Bilprovningen på det?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag undrar om det är olagligt att köra med ett gashandtag som inte fjädrar tillbaka till utgångsläget (semestergas)?

Framförallt - slår Bilprovningen ner på detta?

Det är bara olagligt att åka fast:rolleyes:

Men på besiktningen vill de ha återfjädrande gasreglage.

amullo skrev:

Tack. Hade själv skummat igenom texten igår utan att hitta relevant. Men nu gav jag mig tusan på att hitta det. Såhär står det:

"Reglaget skall vara så anordnat att det automatiskt återgår till läge för tomgång när reglaget släpps".

Skit alltså... tänkte ju få hojen besiktigad nu och meka med den i vinter... jaja bara trycka ner en flaska MC-fett i vajerhöljena :huvet.

Lossa vajern, klipp en stor plastbit ur en ica-kasse (2dm i diameter), klipp ett litet hål i mitten, trä in vajern, dra på en gummisnodd så att det tätar, fäst vajern med plasten uppåt, häll i några msk motorolja och gör något annat över natten. Sen har du en perfekt smord kabel :tummenupp

Hoztic skrev:
2568271 Lossa vajern, klipp en stor plastbit ur en ica-kasse (2dm i diameter), klipp ett litet hål i mitten, trä in vajern, dra på en gummisnodd så att det tätar, fäst vajern med plasten uppåt, häll i några msk motorolja och gör något annat över natten. Sen har du en perfekt smord kabel :tummenupp
:fakta

...Eller köp en för ändamålet anpassad aluminium "klampa" som skruvas fast vid vajerhöljet, och är försedd med ett litet hål där du trycker in det tunna plaströret som följer med smörjan du köper.

Psshhh = klart

Finns på roffes.se tex

Sandstrom skrev:
2568254 Tack. Hade själv skummat igenom texten igår utan att hitta relevant. Men nu gav jag mig tusan på att hitta det. Såhär står det:

"Reglaget skall vara så anordnat att det automatiskt återgår till läge för tomgång när reglaget släpps".

Skit alltså... tänkte ju få hojen besiktigad nu och meka med den i vinter... jaja bara trycka ner en flaska MC-fett i vajerhöljena :huvet.

9 § Gasreglage skall vara så placerat att det kan regleras med höger fot eller hand och vara så anordnat att fordonets hastighet kan varieras lätt och säkert utan att trötta föraren samt vara av driftsäker konstruktion. Reglaget skall vara så anordnat att det automatiskt återgår till läge för tomgång när reglaget släpps. Detta gäller dock inte när s k automatisk farthållningsutrustning används.

Säg att det är automatisk farthållning då ;-)

Lät som ett kanonbra förslag, Hoztic! Kommer givet prova det... :tummenupp

Chronic,

Verkar vara en bra-att-ha-pryl... ska införskaffas så att den finns för framtida servicar.

enhjuling,

Hehe, jo man kunde ju försöka med det ;). Semestergas är rätt smidigt när man med högerhanden ska tacka bilar som håller undan vid omkörningar och liknande. Dock finns ju en rad nackdelar så man får väl montera bort "farthållaren" :).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg