olagligt att åka på bakhjulet??

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
såg en R1 idag som blåste iväg, och efter några meter drar järnet på bakhjulet, samtidigt som han möter pappa blå. dom verkade inte bli imponerade(det blev jag :rolleyes: ) utan slog på en u-sväng på med blåljus och gjorde sitt bästa för att hänga på...

nej jag tror inte det handlade om hastigheten, 70 väg. och det såg inte ut att gå fort.

Polisen rubriserar det till vårdslöshet i trafik....

bakhjulet med en r1:a minst 100 då alltså....

Finns det inte ett prejudikat där en kille blev friad för bakhjulsåkning, då det inte gick för fört eller utgjorde någon fara för andra trafikanter?.

det är inte olagligt att framföra en mc på bakhjulet om det inte går för fort, finns några bilar, människor, korsningar eller dyligt i närheten... finns det så mycket som en folktom korsning på vägen man åker på så blir det vårdlöshet i trafik p.g.a att det kunde komma en bil från korsningen... jag torskade för vårdslöshet för att jag körde om en bil med STOR marginal, hade inte bilen varit där hade det inte blivit något!!!

gixxermf skrev:
det är inte olagligt att framföra en mc på bakhjulet om det inte går för fort, finns några bilar, människor, korsningar eller dyligt i närheten... finns det så mycket som en folktom korsning på vägen man åker på så blir det vårdlöshet i trafik p.g.a att det kunde komma en bil från korsningen... jag torskade för vårdslöshet för att jag körde om en bil med STOR marginal, hade inte bilen varit där hade det inte blivit något!!!

Är inte så säker på att du har rätt där. För den killen som blev friad blev väl det för att han inte åkte så långt. Hävdade väl att det bara var en liten liten bit han körde på bakhjulet och just som du sa att det inte var någon fara för annan trafikant.
Men om vi snackar en seriös bakhjulsåkning så är jag ganska säker på att det är olagligt.
Men bevisa gärna att jag har fel. Skulle bli ganksa glad om det var så :tummenupp

420 skrev:
Är inte så säker på att du har rätt där. För den killen som blev friad blev väl det för att han inte åkte så långt. Hävdade väl att det bara var en liten liten bit han körde på bakhjulet och just som du sa att det inte var någon fara för annan trafikant.
Men om vi snackar en seriös bakhjulsåkning så är jag ganska säker på att det är olagligt.
Men bevisa gärna att jag har fel. Skulle bli ganksa glad om det var så :tummenupp

enligt min advokat jag hade så var det inte bakhjulsåkningen som var olaglig... det var att man satte andra trafikanter i fara och ioch med att jag körde om en bil på en öde väg så satte jag både mitt och bilisten liv på spel sa polisen... men jag hade garanterat torskat om inte biljäveln hade varit där...

Hightuned skrev:
Finns det inte ett prejudikat där en kille blev friad för bakhjulsåkning, då det inte gick för fört eller utgjorde någon fara för andra trafikanter?.

Jodå i Norrköping hände detta, killen blev friad från misstanke om vårdslöshet i trafik. :tummenupp

Kan man inte registrera in hojen med bara ett hjul + stödhjul ? Då borde det liksom med en enhjuling, vara OK att åka :)

Jag körde kort på bakhjulet några gånger och gjorde en stoppie vid ett rödljus. Jag höll ordentliga avstånd och släppte förbi folk vid ett obevakat övergångställe. Ska till domstol i oktober för vårdslöshet i trafik. Polisen tyckte att jag var uppseendeväckande. Vi får väl se hur det går! *håller tummarna*

Bakhjulsåkning anses med ett juridiskt uttryck vara en typiskt farligt handlande. Att det är typiskt farligt innebär inte med automatik att det är att bedöma som brottsligt. Man kan säga att det innebär att den som slangar automatiskt ligger närmare gränsen för brottsligt beteende än den som under samma förhållanden kör med båda hjulen i backen.
I det praktiska rättslivet verkar det som om bakhjulsåkare klarar sig om det inte finns något som talar emot dem i övrigt. Man skall inte ha överskridit gällande hastighetsbegränsning, det skall inte finnas andra trafikanter eller fotgängare i närheten, det bör vara torrt väglag med god sikt, etc etc.
Om det i något avseende finns någon eller några omständigheter enligt ovan som talar emot slangaren löper denne stor risk att bli fälld till ansvar för vårdslöshet i trafik. Åklagaren har bevisbördan för samtliga omständigheter dock.

Sen faller det lite på att MC defineras med 2 Bromsade hjul.. Svårt med ena hängandes i luften.

Linuxs skrev:
Jag körde kort på bakhjulet några gånger och gjorde en stoppie vid ett rödljus. Jag höll ordentliga avstånd och släppte förbi folk vid ett obevakat övergångställe. Ska till domstol i oktober för vårdslöshet i trafik. Polisen tyckte att jag var uppseendeväckande. Vi får väl se hur det går! *håller tummarna*

Att äga mc är frihet under ansvar jag tycker det låter som ansvar för min del att se till att man sköter sig som du gjorde, hoppas på friande när de är påhittad vårdslöshet. :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8