olagliga kopior

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
Undrar lite över detta med olagliga kopior främst då blata kopior.
Deras mini quadard är ju tydligen mönsterskyddad , men undrar om
det är precis samma sak med origami kopiorna, dom har man ju inte hört något om överhuvudtaget.att jag undrar beror på att jag såg ett klipp på blatas
hemsida där dom beslagtog olagliga kopior både quadard och origami.

finns det någon som vet mer tveka inte att skriva lite !!!!!!!!

Blatas alla modeller är skyddade så tullen kan ta dom kopiorna och sen så förstörs dom.
Dom som förlorar pengar på detta är kunderna då importörerna redan har fått betalt i förskott.

Om dom vore seriösa så borde dom ta hem ett parti hojjar och betala med egna medel , och inte låta sina kunder stå för riskerna.

Både Blata och dom Italienska tillverkarna förlorar stora pengar på att andra kopierar deras produkter och säljer billigt med en mycket sämre kvalitet.
Utveckling av nya modeller kostar pengar och det behöver inte kinatillverkarna bry sig om då det är ren kopiering av skyddade produkter.

Ta ex.vis musikcd som säljs i kina så är dom kopierade till 99%, vem får då betalt för musikproduktionen?

Jörgen, Vobbla Racing

caper skrev:
Blatas alla modeller är skyddade så tullen kan ta dom kopiorna och sen så förstörs dom.
Dom som förlorar pengar på detta är kunderna då importörerna redan har fått betalt i förskott.

Om dom vore seriösa så borde dom ta hem ett parti hojjar och betala med egna medel , och inte låta sina kunder stå för riskerna.

Både Blata och dom Italienska tillverkarna förlorar stora pengar på att andra kopierar deras produkter och säljer billigt med en mycket sämre kvalitet.
Utveckling av nya modeller kostar pengar och det behöver inte kinatillverkarna bry sig om då det är ren kopiering av skyddade produkter.

Ta ex.vis musikcd som säljs i kina så är dom kopierade till 99%, vem får då betalt för musikproduktionen?

Jörgen, Vobbla Racing
Nja, om jag uppfattat det riktigt så är det enkligt dealy quadarden som är mönsterskyddad.
Origami är ej mönsterskyddad, så har jag iaf uppfattat det.
//Rejvis

...jo håller med. Världen vore faktiskt bättre om alla kunde köpa de produkterna, dvs originalhojarna, så även dessa priser stagnerade. Men den skandinaviska marknaden vill jag drista mig att säga snarare tjänat stor uppmärksamhet pga de kinesiska kopierna. Fruktansvärt många fler har chansen att köpa en hoj och prova en sport som är ofantligt kul, för att sedan gå vidare och skaffa en "riktig" hoj, kanske ta tävlingslicens, när man inser den markanta skillnaden i kvalitet och prestanda...

/Micke

caper skrev:

Jörgen, Vobbla Racing

men dom flesta kör ju inte med gruppköp längre så då är det ju importören
som tar risken med det.

klart man förstår att blata vill stoppa detta men jag tycker ändå det är bra
att det finns alternativ, vem är beredd att betala 25 tusen för en blata orginal
inte många som bara vill ha nåt att leka med iallafall.däremot borde
blata tänka till o kanske lansera en billigare maskin säg runt 8-10 tusen
då skulle det nog bli skillnad på detta , själv skulle jag köpa en direkt.

blata kopiorna är ju egentligen till för folk som vill leka o ha kul dom som kör
minimoto på riktigt köper ju ändå en blata orginal , grc,dm eller liknande

jag anser på något sätt att dessa kopior ändå gynnar minimoto sporten
och kanske folk som provat på vill ha en riktig blata senare.

kanske lite flummigt skrivet men hoppas folk förstår vad jag menar :brinnerup

Ravetrancer skrev:
Nja, om jag uppfattat det riktigt så är det enkligt dealy quadarden som är mönsterskyddad.
Origami är ej mönsterskyddad, så har jag iaf uppfattat det.
//Rejvis

Detta är precis vad jag hört också !!!

Konstigt är det iallafall

peter_anders skrev:
men dom flesta kör ju inte med gruppköp längre så då är det ju importören
som tar risken med det.

klart man förstår att blata vill stoppa detta men jag tycker ändå det är bra
att det finns alternativ, vem är beredd att betala 25 tusen för en blata orginal
inte många som bara vill ha nåt att leka med iallafall.däremot borde
blata tänka till o kanske lansera en billigare maskin säg runt 8-10 tusen
då skulle det nog bli skillnad på detta , själv skulle jag köpa en direkt.

blata kopiorna är ju egentligen till för folk som vill leka o ha kul dom som kör
minimoto på riktigt köper ju ändå en blata orginal , grc,dm eller liknande

jag anser på något sätt att dessa kopior ändå gynnar minimoto sporten
och kanske folk som provat på vill ha en riktig blata senare.

kanske lite flummigt skrivet men hoppas folk förstår vad jag menar :brinnerup

Detta är precis vad jag hört också !!!

Konstigt är det iallafall

Hej.
Du har helt rätt att intresset för kinahojjar har ökat men tyvärr inte för minimoto i samma utsträckning.
Det som vi håller på med är en seriös motorsport i sverige som numer är upptagna i svemo, sporten Minimoto har funnits i sverige i ca:10 år nu .
Min gode vän Jesper på Maxxat har sålt ca: 70 äkta hojjar om året tills för 1 år sedan då kinaboomen tog fart och numer så säljer han 7-10 hojjar om året vilket är en avsevärd minskning.
Och då lever han på detta med minimoto så för honom så har det blivit kännbart.
Och jag själv har också märkt en avsevärd minsking.

Italienska tillverkarna ,vilka jag har kontakt med har berättat för mig att dom har minskat sin försäljning av hojjar vilket fördyrar ytterligare utveckling av hojjar i framtiden.
Dom ser allvarligt på detta med kopiering och det kommer att komma mer sanktioner emot kinaimporten i framtiden.

Det har sålts ca:15000 kinahojjar på ett par år och kunde man få 10% av dom ut på banorna så vore det kanon, och om dom 1500 som kommer till banorna, om 10% av dom köper riktiga hojjar så blir det en hel del äkta som tillför sporten nytt blod.

Men tyvärr så är dom flesta kinaåkare mest intresserade av att åka på allmänna vägar och cykelbanor och är inte intresserade av att tävla, lite synd.
Sen kan man undra vad det är för föräldrar som dessa personer har som struntar i att dom kör helt okontrollerat på MC, små men dock MC.
Pappor som köper en hojj åt sin 13 åring och sen låter honom trimma och köra lite som han vill.
Om nu någon kör ihjäl nåt barn eller skadar nån allvarligt, vad händer då?

Man kan se det på 2 sätt, ena är precis som du säger och vad vi hoppas på själva och det andra som är lite tråkigare är att folk tycker att dessa idioter som kör omkring på gator och cykelvägar borde förbjudas och det drabbar i slutändan oss som håller på med detta seriöst, det är ingen som vet skillnaden på våran sport och vad kinakillarna håller på med.

Den risken är stor att folk ser oss på detta viset och det gör det inte lättare när man ska samtala med dom styrande för att få till banor och tillfällen för att träna på.

Men vi gör allt som vi kan för att få in dom i sporten då det är otroligt roligt att köra Minimoto.

Mvh Jörgen vobblaracing.se

men det som du nämnde om att folk kör omkring överallt
håller jag med dej om till fullo det gynnar inte någon på något sätt.

önskar dock att man kanske kunde få köra på en banan utan
licenskrav då det är både dyrt o krångligt att fixa.

själv så bor jag bara 1,5 mil från närmaste minimotobana(skövde)
men när det blir krav på licens från nästa år blir det nog inget
kört överhuvudtaget,

då får jag ta till ett gammalt nerlagt flygfält för framtida körning!!!

peter_anders skrev:
men det som du nämnde om att folk kör omkring överallt
håller jag med dej om till fullo det gynnar inte någon på något sätt.

önskar dock att man kanske kunde få köra på en banan utan
licenskrav då det är både dyrt o krångligt att fixa.

själv så bor jag bara 1,5 mil från närmaste minimotobana(skövde)
men när det blir krav på licens från nästa år blir det nog inget
kört överhuvudtaget,

då får jag ta till ett gammalt nerlagt flygfält för framtida körning!!!

Hej,

Där har du problemet i ett nötskal, om det kostar lite pengar då är det inte så intressant längre, helst ska det vara gratis tydligen ;-)

Men jag kan glädja dig med att i Skövde så löser du en engångsavgift varje gång du vill träna , 150:- gången .
Det kommer inte att vara något krav på licens vid träning då banan numer har en banlicens med försäkring utfärdad av svemos repressentant.
Besiktigades i våras så nu är det bara att komma och bli medlem om man vill
, billigare i längden om man kör mycket.

Alla Kartingbanor som har denna licens gör att man inte behöver ha Tävlingslicens för att träna.
På tävling kan man till o med lösa en Engångslicens så man får vara med och tävla.
På svenskaminimoto.com finns allt du behöver veta angående licenser och regler bla.

Reglementet håller på att uppdateras för att kunna få med Kinakillarnas hojjar, kommer inom kort.

Mvh Jörgen , vobblaracing.se

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...