olackad tank!

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
håller på att renovera och bygga om min rd350 och kom plötsligt på att det hade varit jävligt coolt med ren metal på tanken, alltså olackad. vad ska man då behandla den med osv så att den inte rostar och sånt skit? bara klarlacka?

2 komponents klarlack borde funka:)
det var en gammal jänkare uppe i mora som var plåtren och behandlad med trälack av nåt slag :confused:
vågar inte uttala mej om det men om nån hört talas om det vill jag gärna veta
lycka till :tummenupp

någon som vågar uttala sig om det kommer att se bra ut/passa stilen på hojen? :) en bild på hur det ser ut i nuläget.

Bifogat

• IMG_4928.jpg
    IMG_4928.jpg
    247.6 KB · Visningar: 266
ett jävla jobb om du vill ha det snyggt. Är du säker att tanken är i perfekt skick under lacken?

Gjort liknande saker och lämnat till lokale lackaren. Klarlack av något slag.

Fundera om vilken yta du vill ha? blästrad? slipad? polerad? Blästrad är antagligen lättast...

Har du tid och råd... gör ett!!! ballt att vara udda ;)

någon som vågar uttala sig om det kommer att se bra ut/passa stilen på hojen? :) en bild på hur det ser ut i nuläget.

Last edited:
ett jävla jobb om du vill ha det snyggt. Är du säker att tanken är i perfekt skick under lacken?

Gjort liknande saker och lämnat till lokale lackaren. Klarlack av något slag.

Fundera om vilken yta du vill ha? blästrad? slipad? polerad? Blästrad är antagligen lättast...

Har du tid och råd... gör ett!!! ballt att vara udda ;)

jag har ingen aning om hur tanken ser ut under lacken, det återstår att se! prestandan och motorn prioriteras i detta bygge, jag ska inte lägga mycket pengar på utseendet, vill bara ha en rå och rejsig look! tid har jag gott om ;)

tveksam om klarlack ger den "looken" som du söker.

Har för mig att man använder linolja för att bevara patinalacken på gamla jänkar .

här e en länk till en gubbe i norge som har använt "OWATROL OIL" någon form av båtdäcks olja .

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,22340.0.html

hittade en återförsäljare oxo

http://www.marinshopen.se/Tillbehör...ield/ProductName/ProductID/71348/Default.aspx

men det funkar nog med vanlig linolja ..

/Pär

tack för det!

Last edited:
Helblanka hojar blir dels fort "smutsiga", och så ser det för pimpigt ut. Isf är mattsvart eller mattblästrad mycket snyggare, men som sagt, bara blästrad är fräsch i en kvart ungefär :(

okej, det var synd, helblank vill jag inte ha.. blir det ofräscht även om den är behandlad på någet sätt?
är ute efter någon sån här look :
http://www.chabottengineering.com/web photo/1972 triumph bonneville silver wasp/moto silverwasp.html
Det där är ju snyggt om man inte använder grejerna, men som andra har sagt i tråden, det finns ju fulknep, men hur länge det håller låter jag vara osagt, eller hur mycket underhåll det kräver. Antagligen lite olika legering i din RD-tank jämfört med Triumphen också. Har du alu så blir det nog inte lättare att få en snygg look...

Det där är ju snyggt om man inte använder grejerna, men som andra har sagt i tråden, det finns ju fulknep, men hur länge det håller låter jag vara osagt, eller hur mycket underhåll det kräver. Antagligen lite olika legering i din RD-tank jämfört med Triumphen också. Har du alu så blir det nog inte lättare att få en snygg look...

man kan väl helt enkelt göra en test? blir det riktigt fult och skabbigt med tiden så kan man ju lacka den i ngn färg istället :)

Prova med färgbortagningsmedel och avsluta med roterande stål eller mässingsborste. Borde kunna bli lite liv i plåtmönstret då. Avsluta med klarlack.

Vill du få nåt som funkar ihop med bensinspill bör du välja tvåkomponentlack. Eller kolla runt lite, kan ju finnas nån lack som funkar ändå. Du verkar ju vilja ha lite lowbudget men racelook.:tummenupp Lycka till!

( bonnvarianten borde ju vara att ta väck lacken med bromsvätska)

Äldre bums är skiten som gäller vid färgborttagning :yoparty

Nyare funkar också, men kan behövas appliceras ett par ggr för helt plåtren yta.
Tror det skulle bli snyggt att klarlacka, så länge tankens material är snyggt :)

Äldre Bums är grymt (för ögonen också :gnissla) men lite svårt att få tag på nuförtiden, tyvärr. Men som sagt den nyare varianten funkar också.

Vill du ha något riktigt spejsigt kan du ju bränna in linolja. på med stort gasmunstycke. dränk trasa med linolja. putsa på och värm emellan.

Då får du en väldigt spännande yta som håller bra mot rost och allmänt slitage.

Akta så inte du har bensin eller ångor kvar. passa dig för att överhetta så tanken slår sig...

jag har ingen aning om hur tanken ser ut under lacken, det återstår att se! prestandan och motorn prioriteras i detta bygge, jag ska inte lägga mycket pengar på utseendet, vill bara ha en rå och rejsig look! tid har jag gott om ;)

tack för det!

Vill du ha något riktigt spejsigt kan du ju bränna in linolja. på med stort gasmunstycke. dränk trasa med linolja. putsa på och värm emellan.

Då får du en väldigt spännande yta som håller bra mot rost och allmänt slitage.

Akta så inte du har bensin eller ångor kvar. passa dig för att överhetta så tanken slår sig...

Möjligt att jag provar något sånt senare. Först provar jag med klarlack :) men tack för tipset.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard