Okvädesord och häxjakt

Är du en ängel i trafiken?


  • Antal röstningar
    0

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Helt ärligt har jag svårt att förstå hur det kan vara kul att lanesplitta och köra i 250+ på en rak och tråkig motorväg.

Sorry om jag hoppar på mina bekantas egon nu... Men det är alldeles för många man har samåkt med som är jävligt tuffa och balla på motorvägen men i princip kissar ner sig när det går för fort på en härligt kurvig 70 eller 90-väg.

Och ja, jag kör 600:a så min maxar bara 250km/h :D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Fort och för fort... sker väl en och annan körning med moms+, alltid (i alla fall i mitt tycke) med goda säkerhetsmarginaler. Kör jag bil brukar jag i 99 av 100 hålla gränserna, blinkar till och med både in och ut ur rondeller(!) :yoparty:D

Känner att intresset för att bomba på vägar avtar markant när man kört lite bana. Mer bandagar åt folket! :tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
När man läser trådarna om fortkörning, straff osv osv här på sporthoj så är man ju inte förvånad över att det lobbas hårt för att införa ägaransvar och max antal hästkrafter.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag hoppas verkligen inte det införs ägaransvar!! Däremot önskar jag mer tillgänglighet för bankörning för oss som inte har ett intresse av att ta licens och att alla motorsportsnazister som bosätter dig bredvid nån form av motorbana blir tvungen att skriva nån form av avtal där dom frånsäger sig rätten att klaga.

Detta är ju givetvis nån form av önskedröm men i en perfekt värld så.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hoppas verkligen inte det införs ägaransvar!! Däremot önskar jag mer tillgänglighet för bankörning för oss som inte har ett intresse av att ta licens och att alla motorsportsnazister som bosätter dig bredvid nån form av motorbana blir tvungen att skriva nån form av avtal där dom frånsäger sig rätten att klaga.

Detta är ju givetvis nån form av önskedröm men i en perfekt värld så.

Bor man i Varberg är väl möjligheterna till bankörning fantastiska?
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Bor man i Varberg är väl möjligheterna till bankörning fantastiska?

Fantastiska skulle jag inte vilja påstå men missar man dom få onsdagkörningar som är på säsongen så blir bandagarna för min del 1 eller 2:huvet

I en perfekt värld kunde man köra varje dag :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hoppas verkligen inte det införs ägaransvar!! Däremot önskar jag mer tillgänglighet för bankörning för oss som inte har ett intresse av att ta licens och att alla motorsportsnazister som bosätter dig bredvid nån form av motorbana blir tvungen att skriva nån form av avtal där dom frånsäger sig rätten att klaga.

Detta är ju givetvis nån form av önskedröm men i en perfekt värld så.

Nä de är inget jag heller önskar, men om man ställer sig som åskådare och läser trådarna här och ser vilken attityd MÅNGA har så är det inte alls svårt att förstå dem som förespråkar detta.
Varje gång någon väljer att köra ifrån polisen så kommer vi ett steg närmare ägaransvar, logiskt och självklart men ej önskvärt.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag kör ganska ofta lite för fort. Men som många andra i tråden sagt så finns det ju grader i helvetet. Jag försöker hålla mig till att köra fort till platser och tillfällen där jag slipper onödiga risker. Och jag försöker hålla mig under gränsen för att förlora körkortet. Lanesplitting i 200 ägnar jag mig inte åt.

Att man inte skulle kunna ha åsikter om vissa trafikbeteenden för att man någon gång skulle ha legat lite över hastighetsgränsen är befängt. Dom allra flesta inser att det är rätt stor skillnad på att ligga i 100-110 på en relativt tom 90 väg jämfört med att ligga och lanesplitta i dubbla den tillåtna hastigheten.

Ja, visst är det så. Men jag orkar inte ens kommentera de här som spyr galla och skriker sig hesa för att någon gjorde något dumt och ödmjukt bjuder på sig själv och sin historia på forumet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag var död en stund och miste benet på grund av en som genade i kurvan:fakta .......jag ser inget Skoj i det
jo jag tror jag har läst din tråd, jag står fortfarande på mig att inlägget var som ett skämt och ser en massa skoj i det hela (ur skämt synvinkel…) ;)
hoppas du kryar på dig bra o kan köra hoj snart igen! :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ett tips för er som kör runt 25-29 för fort för att slippa bli av med lappen...får ni en fortkörningsbot inom dom ramarna. Sänk hastigheten o håll er till max 24 över hastighetsgränsen resterande 12 månader.
För får man 2 fortkörningsböter som är mer än 25km/h för fort inom dessa 12 månader så ryker körkortet automatiskt.
Lärt mig det the hard way
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Meh.. Vadå någon gång? Och vem fan bryta sig om mitt kommande svar?

Det gäller att köra fort på rätt ställen så få som möjligt kan bli drabbade vid ev olycka.

Men jag kan med handen på hjärtat säg att jag aldrig kört snabbare än 270 med sambon på, sällan över 240 med för den delen. Men det gäller ju att göra de på rätt ställen:) Finns de? Är olyckan framme lär det bara bli skit kvar ändå i 150-200 på motorvägen..

Det handlar inte bara om hur du mår efter du gått omkull. Det handlar om hur bra chansar du har att INTE gå omkull.

Bara reaktionssträckan i 250 är ju runt 70 meter. Alltså innan du ens hunnit börja bromsa eller väja. Själv stoppsträckan brukar väl tredubblas för varje dubblering av hastigheten så även där är det en betydande skillnad.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det handlar inte bara om hur du mår efter du gått omkull. Det handlar om hur bra chansar du har att INTE gå omkull.

Bara reaktionssträckan i 250 är ju runt 70 meter. Alltså innan du ens hunnit börja bromsa eller väja. Själv stoppsträckan brukar väl tredubblas för varje dubblering av hastigheten så även där är det en betydande skillnad.

Om din reaktionstid är en sekund när du kör aktivt bör du nog dra en redbull innan du sticker ut. . . . .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känner att intresset för att bomba på vägar avtar markant när man kört lite bana. Mer bandagar åt folket! :tummenupp

Ja, efter en racehelg tar det fan ett par veckor innan det börjar krypa upp över hastighetsbegränsningen ens. :3freak
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sporthoj.com har fått medlemmar som respekterar hastighetsbegränsningar, det kunde jag aldrig tro när jag blev medlem för över 10år sedan. En sån här tråd hade aldrig existerat på den tiden, då var vi bara huliganer och fartsyndare :D

Med bil kör jag oftast bara 10-20km/h för fort på mätaren, alla vet ju att mätaren visar för lite så då får man lägga på lite för att kompensera :tummenupp Bilar är ju tråkiga (iaf dom jag har råd med) så det går sällan över 140km/h.

Motorcykel däremot är en helt annan historia.. Blir faktiskt förvånad över att jag möter så många på mc som ser ut att köra lagligt och på båda hjulen dessutom. Förstår inte hur dom lyckas? Önskar nästan att jag vore likadan, speciellt med tanke på att man har två barn och med en ålder på 35år borde ha blivit mogen och ansvarsfull.

Men det går fan inte, så fort jag sätter mig på en hoj så existerar inte hastighetsbegränsningarna längre och framhjulet har en tendens att peka upp i luften. Jag rår inte för det!

Därmed inte sagt att jag bombar 100km/h förbi dagis och i villaområden, jag håller ett tempo som jag tycker är ok med tanke på omständigheterna. Det kan innebära både 170-180km/h på en 70-väg ute i skogen eller 30km/h på en 50-väg inne i stan.

Trodde nog att jag skulle bli förnuftig när jag blev över 30år och fick barn, men inte.. Undrar om det går över när man passerar 40?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag anpassar mig efter rådande omständigheter. Ibland går det under skyltad hastighet, ibland går det mer än den dubbla men oftast nånstans mitt mellan.

Notorisk fortkörare... Respekterar alltid 30km/h. En (1) fortkörningsböter på 31 år med kk, haft/ kört bil hela tiden och sista 3 åren MC också. Lite lastbil och SL-buss emellanåt.
Tur eller uppmärksam och skenhelig..?

Jag kör nästan aldrig för fort!:)

Däremot händer det att jag kör fortare än skyltad hastighet och ibland även under skyltad hastighet...:rolleyes:

Jag tillhör den delen som inte håller hastigheten utan anpassar den efter omständigheterna....:tungan

Precis så är det! Jag har varit en notorisk fortkörare i över 30 år som anpassar farten efter omständigheterna. Att jag än så länge aldrig blivit tagen för fortkörning måste nog räknas som ren och skär tur. Fast jag har inte kört hoj speciellt många år. Det tog två år innan jag körde fortare med hojen än jag gjort med någon bil. Mest för att jag nästan aldrig kör motorväg. Bristvara här omkring. "Let the speed come to you", har någon sagt, och det är faktiskt inte så tokigt om man tänker efter. Inte vrida förrän man känner att man har kontroll på vad det är man gör.

Eftersom jag inte är religiös så har jag inte något specialavtal med han där uppe. Så även om det går fort (omöjligt med en 900SS) så kör jag inte dumdristigt.

PS. om det nu inte räknas som dumdristigt att bromsa omkull i 5 km/h.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det handlar inte bara om hur du mår efter du gått omkull. Det handlar om hur bra chansar du har att INTE gå omkull.

Bara reaktionssträckan i 250 är ju runt 70 meter. Alltså innan du ens hunnit börja bromsa eller väja. Själv stoppsträckan brukar väl tredubblas för varje dubblering av hastigheten så även där är det en betydande skillnad.

Tack för infon, jag har med läst matte A:rolleyes:
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top