Oktantal!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad kör ni med för oktantal? I min instruktionsbok, samt Haynes repmanual står det "Regular, blyfritt", tidigare ägare har kört på 95 oktan, och jag med o hojjen går bra på det! Skiljer det mycket om man skulle skvätta i 98 istället, eller är det ingen påtaglig skillnad?

:corn

*sätter mig här och väntar*

Jag påstår att det inte blir någon skillnad om din motor är något sådär ny och otrimmad. energiinnehållet är det samma varesig det är 95, 98 eller annat(ja, någon liten skillnad kan det finnas).
Sedan kan du råka ut för lite konstigheter med att knacksenorena inte ställer ned tänningen lika mycket när du kör med 98 och derför upplevs som att den går bättre.

Tankar 98 i hojen.... För att det är - Bättre! Måste det ju vara; det är ju dyrare! Hojen är värd det! :) Och som sagt, för liten prisskillnad...

Remus skrev:
Tankar 98 i hojen.... För att det är - Bättre! Måste det ju vara; det är ju dyrare! Hojen är värd det! :) Och som sagt, för liten prisskillnad...

:kocko :huvet

Högre oktantal=mera svårantändligt, vilket ger att du får ingen efekthöjning med högra oktan jmf med den som rekomenderas av fabrik.
Har du höjt kompritionen e de en annan sak. Tänk åxå på att bensin e mera färskvara än däck, min erfarenhet är att jag hadde en banhoj som började gå dåligt när den blev varm, bytta från 98 till 95 oktan å problemet försvan, detta var på en hoj med org komp. Vill du ge din hoj det bästa åk på akrylat (reservation för stavning) soppa samma som du skall ha i gräsklipparen den har ca 95 oktan å när den har 98-100 kallas den för racingsoppa å säljj av b.la. Aspen...
Det var mina 2 ören..

Det har skrivits spaltmeter om oktantal på sporthoj. Kontentan, har din hoj originalkompression - kör på 95 oktan.

Högre oktantal = svårare för att självantända dvs. minskad risk för spikning...

Klarar inte hojen av högre oktantal pga. att den får svårare för att tända så är oktanetalet det minsta problemet.

tycon1 skrev:
Ut och testa...motorn dör inte..(förhoppningsvis) :yoparty

Jag har oxå funderat på det där faktiskt. Stod och tankade bilen förra veckan osså står det en gubbe på samma tank med exakt likadan bil och tankar 98okt medans jag tankade 95okt :)

Fick mig att fundera lite på vad man ska köra i hojen nästa gång.
Lämnar över ordet
:corn

enkelt lagt så kan man säga så här - kör med så lågt oktantal som möjligt utan att det spikar

Da capo: Prova vilket som du tycker känns bäst på din hoj. Det är varken svårare eller enklare än så. (Kanske undvika lägre oktantal än rek.)
/u

hahaha, legenden går vidare, det här är en sak som folk aldrig kan förstå.
Högre siffra bara måste betyda högre effekt.
En standard fzr1000 får exatk 00000000.00000 hk mer av 98 oktan jämfört 95 oktan, men det där trodde du inte på va?
Nej just det så kör på vad du sover bäst om natten med.

Mestadels 95..
Har testat 98 men har inte märkt nån större skillnad..

Därimot i bilen märktes skillnad..

/Lännström

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...