oktan booster Hjälp!!!!

jujimbo

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
cbr900rr -97
Hej

Behöver lite hjälp, köpte oktanbooster men räknade fel på doseringen och slog i 4dl i stället för 1,5dl, djävla jänkare som inte kan skriva i normala mängdmått, nu undrar jag kan motorn tagit skada av detta eller blir det bara att man har slösat? har redan kört slut på tanken så skadan är i så fall redan gjord.

Hälsningar
Magnus

Förmodligen ingen fara,,,,,,,, lite 2-taktsolja är bra om du tror att boostern skulle ha gjort nån skada, typ 2-3 matskedar till fulltank.

Beror väl på vad det är för oktan booster dom flesta som säljs är ju ren bluff, men borde nog inte gjort någon skada,

Dom flesta oktanboster är som sagt bara bluff.
Lite fotogen och olika sorters alkohol bara så det är bara att tuffa vidare.

Enda anledning med "riktigt" oktan booster som jag ser det är när man kör på banan "201/402m" för att få ut lite mer effekt eller något, risken finns ju att den spikar om man häller i sånt

Last edited:
Nä den lär inte ta skada, den går bara sämre, oktanbooster har man ju bara för att inte bränslet ska "detonera" dvs självantända (spikningar).
Oktanbooster behöver man ju bara på en hårdtrimmad motor med höjt komp mm, eller vid överladdning.

borde det inte bli både billigare och bättre med E85 ?
Skall ju vara ~101 - 104 oktan.

Den kan ställa till med stor skada på din självkänsla, och till en viss del även självförtroendet. Problemet är att det tar lång tid innan skadan upptäcks. Den direkta skadan synns dock omedelbart i din plånbok...

För att få någon nytta med det SKA du ha problem med spikning, då måste du justera tändningen för att kunna få ut någon extra effekt av det.
Så att... varför?

Mats

Tack för svaren, då kan jag vara lugn, använde booster mest för att testa om man märkte någon effekt,vilket jag inte kan säga direkt möjligtvis gick den något jämnare efter att jag använt den, rengörande effekt? på munstycken kanske?
Märket på boostern var maxima vet ej om den är ok?

Tack för alla svar
Magnus

Jag kör TRI pak Boster för den har en otrolig rengörande effekt på ventiler och kolvtopp. Ska visst höja okt någ också så det känns ju bra för jag ligger ju alltid på minst 13-1 i både skoter båtmotor och mc och naturligtvis med turbo då:hihi

Jag och några kompisare har kört detta sena moses tid och är stennöjda med framförallt renheten i motorn.... Enda nackdelen är att det blir svårt att avläsa stiftet för det ser ut som fabriksnytt hela tiden:gnissla
1 flaska räcker till 680L soppa med blygsammaste inbland,,,,,,,Men det räcker för att hålla fuggen och motorn ren. 199kr:tummenupp

(ej försäljare av TRI-Pak) :hihi

Back