Okrenovering R1/R6

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har problem med mina ok på hojjen (svampighet m.m.) misstänker att det sitter kvar en massa skit inne i "oljekanalerna" i oken då jag fick ut en massa svart bös när jag luftade. Får dem inte att bli helt 100.

Plockade isär ena oket i helgen för att försöka rengöra det. Här kommer problemen:

- Hur får man ut alla 4 kolvar samtidigt? Omöjligt att komma åt med tång etc. när man har pressat ut dem så långt som det går.
- Hur får man bort "hylsan" alltså den röda/blå/silverfärgade ytterdelen? Ser ut som en gigantisk torxlyckel, men ädå inte.
- Hur byter man packboxarna, dvs. tätningarna mot oken?

Tack på förhand! :tummenupp

Trådlyft.. Ingen?

Jag bara pumpade på tills den ena kolven åkte ut av sig själv.
Men jag tror att spola genom systemet räcker långa vägar.
Tryck in kolvarna så mkt det går och lägg en matchande träkloss mellan
kolvarna så de inte kan gå ut igen.
Pumpa på utav helvete och fyll på med ny olja hela tiden.
Byt sedan slangarna till stålspunnet+nya belägg.
Jag rekomenderar utan tvekan FERODO:yoparty :yoparty Sintrade race belägg....20% styvare än vanliga sintrade från Ferodo.
Jag har provat Ferodo vanliga sintrade,sbs,vesrah, mfl
Utan tvekan så e Ferodo bäst på min R1a samt min gamla yzf750r.
Håller ganske inte längst men grepp och utmattning+känsla=bäst:tummenupp

Jag köper mina av Påaps Mc service .(Johan Everstsson)042228989
Mvh Daniel

Bästa sättet att få ut kolvar är mha tryckluft. Har du inte kompressor så åk till en OK GDS-hall. Sätt nån träbit imellan kolvarna, för de kommer ut med bra fart. Ingen tång, det är stor risk att du skadar kolven, och även om det inte blir otätt, så börjar det att rosta.

Torx grejen behöver du inte ta bort öht. Tjöp en flaska bromsrengöring, spraya rikligt i alla håligheter.

Tätningarna mot oken sitter på kolvarna, simpelt att få bort när du väl fått ut kolvarna. Kom bara ihåg att kika åt vilket håll packningarna sitter, så att det blir rätt när du sätter dit de nya.

Tryckluft e da skit. Håll inte fingrarna imellan bara. Det gör skitont.

Bästa sättet att få ut kolvar är mha tryckluft. Har du inte kompressor så åk till en OK GDS-hall. Sätt nån träbit imellan kolvarna, för de kommer ut med bra fart. Ingen tång, det är stor risk att du skadar kolven, och även om det inte blir otätt, så börjar det att rosta.

Torx grejen behöver du inte ta bort öht. Tjöp en flaska bromsrengöring, spraya rikligt i alla håligheter.

Tätningarna mot oken sitter på kolvarna, simpelt att få bort när du väl fått ut kolvarna. Kom bara ihåg att kika åt vilket håll packningarna sitter, så att det blir rätt när du sätter dit de nya.

Problemet är ju när ett av kolvarna kommer ut så blir detta ett "hål" där all bromsvätska eller komprimerad luft kommer ut. Hade ett helsike att få ut 2st. av kolvarna i ena oket vilket gör mig misstänksam om att det sitter skit fast i kanalerna. Jag har redan luftat systemet till förbannelse (2 stora flaskor med den vidriga vätskan är slut). Nya stålomspunna på plats så detta är inte problemet. Beläggen är ej heller slitna eller glaserade.

Du lägger ju ett stopp emmelan - kanske bromsbeläggen så dom stannar just innan dom ploppar ut.

Sen kan man ofta jucka ur dom lätt.

Vill man spara massa meköl så gör man detta med bromshandtaget innan man tömmer systemet.

Kolla så inte bromslangarna gör en sväng uppåt nånstans där det kan fastna luft - tryck ned den biten då - ofta räcker det me att ha styret åt rätt håll för att få fritt fall nedåt i bromsslangarna.

Jupp, tryck tillbaka kolvarna som lossnat, men bara lite, lägg nåt emellan så de inte åker ut igen, och blås igen. Har för mig att det sitter en förbindelsekanal mellan kolvarna, och då blåser du såklart i den. Att kolvarna kärvar är nog i sig ett större problem än skit i kanalerna. Kärvande kolvar beror snarare på skit utanför kolvarna, inte i hydrauliken.

Putsa kolvarna me fint våtslipppaper(800) om det behövs.

Putsa även ytterkanten på "cylindreloppena" - från ytterkant till sista pacboxens ytterkant - om det ser mörkt ut eller om det finns "vitrost".

Använd inte vanligt fett för att smörja sen när du sätter tebax packboxarna - dom sväller - använd silikonfett.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT