OKQ8 Ultima 2-takt som bränsle?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Köpte en 5 liters dunk med OKQ8s miljövänliga 2-takts bränsle: Ultima.
Innehåller inget svavel,bly eller bensen.

Är det bra eller anus i min 14E?

Färdigblandat alltså? Låter ju praktiskt men hur många procent olja är det? Är det bara 2% kanske du ska slå i en skvätt olja extra för att komma upp i 3-4% under "inkörningen".

Jag tror många som tävlar kör Aspen bränsle som också är väldigt rent, de kör ju ofta i inomhushallar så det är viktigt. Din soppa låter som något liknande och det är ju bra.

Duval skrev:
107:- för 5 liter.
En liter tvåtaktsolja kostade 67:- och det är ju skönt att slippa blanda själv :)

Den ekonomiska biten skiter jag i, vill bara veta om någon testat Ultima och om det är okej att köra på.
Vill ju inte paja något :död

Ninjaboy skrev:
Färdigblandat alltså? Låter ju praktiskt men hur många procent olja är det? Är det bara 2% kanske du ska slå i en skvätt olja extra för att komma upp i 3-4% under "inkörningen".

Jag tror många som tävlar kör Aspen bränsle som också är väldigt rent, de kör ju ofta i inomhushallar så det är viktigt. Din soppa låter som något liknande och det är ju bra.
Japp, den är färdigblandad med 2%.
Så du tycker att man ska slå i en liten skvätt extra under inkörningen?
Hur lång är inkörningen, ungefär?

sandstream skrev:
107:- för 5 liter.
En liter tvåtakts olja kostade 67:- och det är ju skönt att slippa blanda själv :)

Den ekonomiska biten skiter jag i, vill bara veta om någon testat Ultima och om det är okej att köra på.
Vill ju inte paja något :död

Jag har kört på något liknande, inte just den men shells variant av fördigblandad 2-t miljövänlig alkylatbensin. Funkar finfint.

sandstream skrev:
Japp, den är färdigblandad med 2%.
Så du tycker att man ska slå i en liten skvätt extra under inkörningen?
Hur lång är inkörningen, ungefär?
De flesta tycker nog att inkörningen är klar när den startat efter alla ryck i snöret. :D Jag skulle nog skvätta i lite mer olja och köra upp en tank med det lite halvlugnt och sedan köra din färdigblandade framöver. Men med Kinakvalitet så är det inte säkert det hjälper, ha så roligt du kan bara. :tummenupp

Tänk på att kopplingen lätt blir hetare än själva motorn så ta många pauser.

Köpte åxå sån bensin.. blandade så det blev 4%(1dl olja till 5 liter) tänkte köra upp dom 5 litrarna.. så är man på den säkra sidan..

Jag har kört miljoners varv på OK Q8:as 2% Akrylatsoppa, det funkar hur bra som helst, du behöver inte ha mer än 2%.

Dessutom gillar inte inomhusahallsägaren att du ryker för mycket.

Skit i att blanda extra när du kör in. De flesta som jag kört minimoto med har kört på 2% från början utan problem. Jag brydde mig inte ens om att köra in min och den går bra, bättre än flera andras. Och som redan konstaterats, funkar finemang att köra på färdigblandad miljösoppa.

Finns det egentligen nån anledning att köra på mer än 2%blandning. Själv brukar jag köra på 1,5-2% i endurohojen för att slippa igensotning.

GSXR1100R skrev:
Jag har kört miljoners varv på OK Q8:as 2% Akrylatsoppa, det funkar hur bra som helst, du behöver inte ha mer än 2%.

Dessutom gillar inte inomhusahallsägaren att du ryker för mycket.
Är Akrylat ett annat namn på den sås jag köpt eller finns det en speciell sort som heter Akrylat?

Är inte särskilt imponerad själv av ok:s miljösoppa.. skruvade mycket med motorsågar tidigare, och många sågar som skurit hade just OK alkylat bensin i.
Nämnas bör att Aspen, Stihl och Jonsered bensin verkar vara av betydligt bättre kvalité. Kanske oljan som inte håller måttet? Bara en gissning, men nåt med bränslets kvalité borde det ju rimligen vara.. :va

[IDIOTLÄGE]Det står Alkylat som första ord i texten på min dunk... :kocko :huvet :tomten [/IDIOTLÄGE]

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT