OKQ8 Speed Bio TT (2T-olja)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag lockas av tanken på att dra mitt strå till stacken och köra miljövänligt, nåja så miljövänligt det nu går att vara som 2T-raceråkare. OKQ8 har en 2T-olja som heter Speed Bio TT som är delvis biologiskt nedbrytbar, den enda i sitt slag för vad jag vet. Det finns andra biologiskt nedbrytbara 2T-oljor men de är anpassade för marint bruk i båtmotorer, Speed Bio TT är den enda för MC-motorer. Nyteknik-Tobias och jag använde den på en tisdagsträning i höstas med gott resultat. Jag ryckte t o m topparna och de såg lika fina ut som när jag körde med OKQ8 RS Extreme. Har någon annan provat denna Speed Bio TT och vad har ni i så fall för erfarenheter?

Jag kan tillägga att den säljs för 88 kr litern. De renläriga kan såklart påpeka att det är snålt att försöka spara 150 kr per liter olja i förhållande till de dyrbara skador som oljan ska skydda mot. Det vore intressant om någon kunde peka på en väsentlig skillnad mellan Motul/Castrol och OK/Q8 annat än priset.

Jag har kört rätt mkt med Marin Bio TT i mina vattenskotrar och det har funkat bra iaf :) (Inte riktigt samma olja kanske, men men)

Nyteknik skrev:
Jag kan tillägga att den säljs för 88 kr litern. De renläriga kan såklart påpeka att det är snålt att försöka spara 150 kr per liter olja i förhållande till de dyrbara skador som oljan ska skydda mot. Det vore intressant om någon kunde peka på en väsentlig skillnad mellan Motul/Castrol och OK/Q8 annat än priset.

Olja är mycket religon och lite vetande men detta är mitt bidrag i debatten:

Har testat i princip alla tvåtakstoljor från de flesta stora levrantörer i en cross 125a på elitnivå (det som kommer närmast roadracing i smörjbehov)och har funnit att det finns inget som ger så lite kolvslitage och skärningstendenser på kolven som Motul 800 Factroy Line och Castrol a747.
Detta är kanske inte den mest vetenskapliga metoden men de flesta av oss saknar ju mer precisa metoder

Har testat fölajande tillverkare:

Maxim
Castrol
Motul
Mobil
Valvoline
Total
Spectro
Repsol
Av varje tillverkare har jag valt deras olja rekomenderad för tälingsbruk i 2-takt motorer (i princip alltid deras dyraste)

Förutom att motul ger överlägset minst kolvslitage så förbränns den väldigt rent, när jag lyfter av cylindern efter 10h är kolven alltid metallfärgad absolut helt ren från sot. Har även fått betydligt mindre problem med att avgasporten sätts igen med oförbrända oljerester (inte direkt problem i rr då ni plockar isär så ofta men fortfarande ett mått på renhetsgraden)

Motulen inte ju inte heller så extremt jättedyr det är långt ifrån omöjligt att tjata av handlarna den för 80+moms om man beställer hel kartong......

De som för övrigt rekomenderas är a747 och repsol (mins inte namnet men den var svindyr)

Inte för att det här inlägget har något att göra med OK's bioolja men i alla fall:
Jag var på gokart SM för ett 3 år sedan och gick runt och pratade med folk om vilken 2T-olja de körde med och ett team sa att av alla de testat så var 76 Oils Unimix den som fungerade allra bäst. De hyllade verkligen oljan och den kostade även en bråkdel av de andra... Så den kör jag med sedan dess och har inte haft några problem!
Kika på http://www.76olja.nu

Men jag kör ju std 250 så det ska inte jämföras med en racer, men duger det år en vråltrimmad gokart så kanske det duger åt er också?

Att den har klassningen API ++ verkar bra.

Vilken typ av motorcyklar är oljan tänkt till? Vad är det som är biologiskt nedbrytbart? Oljan innan förbränningen eller det som blir efter förbränningen av oljan? Biologisk nedbrytbarhet, OECD 301B % 64 ?

I produktbladet stod inte många uppgifter. Om flampunkten på 94 c är bra eller dåligt mot Castrols 747 290 c vet jag inte. Motul hittade jag inte uppgifterna på.

Om man kollade i oljeguiden på vilken olja OK/Q8 själva rekomenderar till tex en TZ250 så var det RS Extreme. Den har jag bara hört bra om till racers.

Är nog få som testat Speed BIO TT till racinghojar så det är nog ni som får vara lite pionjärer på området med den oljan.

Last edited:
Jag går som mest och väntar på ett inlägg i ämnet från DR.BIKE.

Vad jag har sett på oljetrådarna så är han väldigt frekvent i sitt skrivande. Långa förklarande och framförallt läsvärda poster! :)

Teddy skrev:
Jag lockas av tanken på att dra mitt strå till stacken och köra miljövänligt, nåja så miljövänligt det nu går att vara som 2T-raceråkare. OKQ8 har en 2T-olja som heter Speed Bio TT som är delvis biologiskt nedbrytbar, den enda i sitt slag för vad jag vet. Det finns andra biologiskt nedbrytbara 2T-oljor men de är anpassade för marint bruk i båtmotorer, Speed Bio TT är den enda för MC-motorer. Nyteknik-Tobias och jag använde den på en tisdagsträning i höstas med gott resultat. Jag ryckte t o m topparna och de såg lika fina ut som när jag körde med OKQ8 RS Extreme. Har någon annan provat denna Speed Bio TT och vad har ni i så fall för erfarenheter?

Axxexs skrev:
Är nog få som testat Speed BIO TT till racinghojar så det är nog ni som får vara lite pionjärer på området med den oljan.
Jag körde med den under kval och race på SM-deltävlingen på Gelleråsen i somras. Nu vill jag verkligen ta väl hand om min nya Honda och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Axxexs skrev:
Vilken typ av motorcyklar är oljan tänkt till? Vad är det som är biologiskt nedbrytbart? Oljan innan förbränningen eller det som blir efter förbränningen av oljan? Biologisk nedbrytbarhet, OECD 301B % 64 ?..

Enligt OKQ8's eget produktblad är oljan "Speciellt utvecklad för motorer med mycket högt effektuttag t. ex. i tävlingsmotorcyklar och tävlingsskotrar". Det låter ju i o f s bra men det låter också som en slapp standardfras som skulle kunna passa in i vilket horoskop som hellst. Jag ringde till OKQ8 och frågade lite om det där med biologoskt nedbrytbart och som vanligt när en okunnig som jag pratar med en sakkunnig expert blir konversationen lite haltande. Omsatt till min nivå lät det ungefär så här.

Först vill jag friskriva mig lite. Ta mig inte på orden om det här utan ring själv om ni verkligen vill veta. De sakkunniga på OKQ8 är mycket vänliga och tillmötesgående, för att inte säga kunniga. Många ord är helt nya för mig och det är mycket möjligt att jag blandat ihop den eller hört fel.

Sytetiska oljor finns i två baser. Den mest vanligt förkommande varianten är inte biologiskt nedbrytbar. Den andra (jag tyckte han sa alfaester eller något likande) basen är däremot delvis biologiskt nedbrytbar. Det är alltså oljan i sin oförbännda form man talar om. Detta är intressant då allt inte förbränns i en tvåtaktsmotor utan skickas rakt ut i naturen.

Sen det här med flampunkter och viskositet, det blir jag inte klok på! Olika märkens topprodukter har inte alltid högst eller lägst värde inom det egna sortimentet. Jag har surfat runt och läst en del vad modellflygplansbyggare anser, bland dem verkar det vanligt att använda en ricinoljebaserad 2T-olja och dess värden skiljer sig en del från den genomsnittliga helsyntetiska 2T-oljan. Man skulle vilja att det fanns någon slags sanning eller röd tråd, typ ju högre destå bättre, men jag har inte lyckats finna någon sådan. Verkligheten verkar mer komplicerat än det jag kan utläsa av produktbladen. Det var därför jag frågade efter andras erfarenheter, deras subjektiva omdömen. Borsiins och Torkels inlägg läser jag med stort intresse.

Vad har du, Axexx, använt för olika produkter och vad anser du om dem? Du har ju en grym erfarenhet av att skruva med motorer och har ju själv kört 2T många år. Berätta!

Ju högre flampunkt desto bättre då detta indikerar när oljan börjar brinna. Ju högre tal desto mindre av oljefilmen bräns bort och desto mindre risk för detonationer (all olja sänker oktantalet men med en högre flampunkt sänker det mindre)

Vad det gäller viskositeten är jag mer osäker men tror mest att det är en bestyckningsfråga om oljan har hög viskositet flödar den trögt och man måste därför ha större munstycken.Här borde ett så smalt spektrum som möjligt vara önskvärt för att inte påverka hur mycket olja som verkligen når cylindern vid olika temp.
Lär ha någon annan roll också men där tog min literatur i bokhyllan slut.... :huvet

Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag körde med den under kval och race på SM-deltävlingen på Gelleråsen i somras. Nu vill jag verkligen ta väl hand om min nya Honda och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Ursäkta men herrn börjar väl inte vackla i sin övertygelse om oljevalet? :7peta

Goodstuff skrev:
Ursäkta men herrn börjar väl inte vackla i sin övertygelse om oljevalet? :7peta
Egentligen inte. Men jag är mer nyfiken nu än för ett halvår sedan på vad som gör olika oljor just olika. Verkar dock svårt att få entydiga svar. Lutar åt fortsatt användning av OKQ8:s oljor och bränsle.

Axxexs skrev:
...Om man kollade i oljeguiden på vilken olja OK/Q8 själva rekomenderar till tex en TZ250 så var det RS Extreme. Den har jag bara hört bra om till racers...
Intressant att du råkade skriva det. När jag ringde till OKQ8 och frågade om deras produkter skickade de mig en kopia på det test av 2T-oljor som tidingen Skoter utför årligen, det senaste redovisades i nr 1 2004. När jag nu läst igenom det så kanjag konstatera att i det testet klarade sig Speed Bio TT bättre än RS Extreme. I o f s avser testet skotrar och man använder en encylindrig Rotax som testbänk men jag tycker ändå att resultatet är klart intressant och som en bekräftelse på det jag sett med egna ögon.

Jag drar mig för att använda s.k. biologiskt nedbrytbara oljor för tvåtakt, efter diverse praktiska tester under åren med små trimmade maskiner. Jag drabbades av kolvnypningar av sällan skådat slag när jag provade OKs dåvarande bio-olja för 2t. Smörjegenskaperna lär ha varit lika bra som margarin... :gnissla Bränt barn luktar illa heter det ju :) , så jag kör nu bara på sådant jag vet fungerar. Motul Factory Line (800 eller 600 beroende på direktiblandning eller separatsmörjning) är vad jag använder i samtliga 2t-maskiner numera (även motorsågen :) ). Väldigt lite sotning och de ser ut att ge bra smörjfilm även vid högt tryck och värme.

Men det är enligt min egen religion, så ta för vad det är värt...

Back