Okej delar vid ombygge!

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Heya.. När man bygger om så tänkte jag använda mig av en cykeldator för hastighetsmätare, tror ni att bes släpper igenom det? Sedan undrar jag också vad för slipon som ger ett maffigt ljud på en CBR 600:a. Är ute efter ett tyst, men endå ettrigt ljud. svårt att förklara. sen undrar jag om nån här har konvengterat till xenon med typ realcars MEGA kelvin sats som lyser dunder blått och om bes släppte igenom er sen!

:tomten

Cykeldatorn kommer inte igenom besiktningen.

Instrumenteringen måste ha belysning som lyser upp mätarna. belysningen måste tändas i samband med att man startar mc:n.

Enklast löser du det problemet genom att montera tillbaka orginalinstrumenteringen inför besiktningen.

Wiseguy skrev:
Cykeldatorn kommer inte igenom besiktningen.

Instrumenteringen måste ha belysning som lyser upp mätarna. belysningen måste tändas i samband med att man startar mc:n.

Enklast löser du det problemet genom att montera tillbaka orginalinstrumenteringen inför besiktningen.

Intressant.

Jag besiktigade XT:n i våras och då godkände de den även om bes. gubben muttrade och menade att -Det borde ju vara förbjudet och det kommer det säkert att bli, men det är godkänt nu.

Det kostar ju 180:- att prova och det kommer man 25 mil på..

Wiseguy skrev:

På de flesta bilar med halvljusautomatik tänds inte inst. belysningen med tändningen utan man måste slå på ljuset för att få inst. bel. Varningslampor skall däremot gå över tändningen.

De sa ingenting om cykeldatorn när jag besiktigade min fighter i somras, har besiktigat en annan moppe med cykeldator tidigare, inga problem.
Hade ingen belysning för datorn heller.
Och angående ljudet så beror det mycket på vilket märke det är, honda brukar väl låta lite snällare överlag mot övriga radfyror. Själva sliponet brukar inte göra så stor skillnad i ljud.

Last edited:
cyckeldator e godkänt :tummenupp

Känner en som fått underkänt pga. att cykeldatorn saknade belysning.
Baserade mitt uttalande på det.
Nu är ju iofs besiktningssnubbarna lite konstiga ibland och slår ned på diverse saker som näste man godkänner.
Så det gäller att ha lite tur också.

Är det INGEN som använder sökfunktionen... ??? :huvet

Biker66 skrev:
Är det INGEN som använder sökfunktionen... ??? :huvet
Verkar inte som så däremot så tror jag att jag såg din hoj på sveavägen för nån vecka sen, ruskigt snygg var den iallafall så en komplimang ska du ha! :tummenupp

och vips så blev du gladare också :D fan 2 flugor i en smäll!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla