Okej att byta oljan på R1:an nu?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Snart är det dax att lägga bågen i dvala...
Bor i umeå men bågen ska stå hos min bror inne i värmen 18mil söderut.
tänkte om det gör nått att byter olja å filter uppe i umeå? och sen kör ner så slipper jag släpa med mig en dunk olja och filter.
Kommer säkerligen kör nån sväng här upp innan det är dax att åka ner så blir kanske max 25mil efter oljebytet

fundera även på om jag ska byta tändstift när jag ändå håller på...för dom blir väl knappast sämre efter en vinter inomhus?

mvh

Ju nyare olja desto bättre är det för vinterförvaringen. Se bara till att inte köra någonting på tomgång innan/efter du kört ned den. Tändstiften mår bra så länge du inte okynnesstartar den på vintern, dvs kondens som rostar elektroderna.

andersbrink skrev:
Ju nyare olja desto bättre är det för vinterförvaringen. Se bara till att inte köra någonting på tomgång innan/efter du kört ned den. Tändstiften mår bra så länge du inte okynnesstartar den på vintern, dvs kondens som rostar elektroderna.

Vad menar du med okynnesstarter? - mina egna erfarenheter är att motorn mår bra av att köras några gånger per vinter.
Dock står min i varmgarage där jag tillomed kan köra runt på den :)

Jag har även haft en hoj ståendes och då gick den som en påse nötter i 30 minuter vid påställning...

Kan tyvärr inte bevisa min tes i teorin utan jag har märkt att det blir betydligt mindre skrammel i motorn när den körs regelbundet.

Min personliga teori är att om motorn står allt för länge så drar sig oljefilmen undan och blottlägger för korrosion.

Har aldrig sett korroderade tändstift på mina hojjar. (har dock en reserv-xj som stått ute pga tidigare ägare, som jag inte kör på, och jag ska gå och kika på den... den har spindelbon i däcksmönstret)

Det har skrivits spaltmeter här på SH om hur man vinterförvarar sin motor.

Lukta på din olja efter ett par kallstarter så förstår du varför man bör låta den stå i dvala tills våren kommer. Mer finns att läsa om man söker lite på SH.

Ultramarine: Du ska ALDRIG starta hojen under vintern.
Såvida du inte har för avsikt att köra den. Tomgången generear så dåligt med värme att det tar orimligt lång tid för oljan att komma upp i 100 grader eller mer, om den ens gör det någonsin.
Och så länge den håller sig under så stannar fukt och kondens kvar, samt fylls på vid varje "dutt" man startar och låter motorn gå nån minut.

Detta är MYCKET värre än att köra ned hojen de 18 milen och direkt stänga av den samt låta den nu lite lätt sotiga oljan vara kvar.
Det sotet tar oljan omhand.

Kondens och andra sura biprodukter som bildas när motorn är kall/halvvarm däremot orsakar rost på ringar, stift osv samt slammar upp oljan.

Undvik således körning på vintern.

Vill man dra runt motorn är det helt ok. Ur med stiften, i med EN skvätt olja ur kannan, dra sen runt mha startmotorn.
Sätt i stiften några varv som fuktskydd.
Ta ur dem nästa gång du vill pumpa runt frisk olja.
Osv

andersbrink skrev:
Det har skrivits spaltmeter här på SH om hur man vinterförvarar sin motor.

Lukta på din olja efter ett par kallstarter så förstår du varför man bör låta den stå i dvala tills våren kommer. Mer finns att läsa om man söker lite på SH.

Har läst dom och förkastat dom pga egna erfarenheter.

Ska kolla oljan/tändstift, kontinuerligt, i vinter och se om jag kan se/känna nåt som inte bör vara där.

Startar heller aldrig hojen under vintern. Är hojen hyggligt ny (dvs inte tanken ful av gammal skit) har jag inte mycket soppa i tanken för att få plats med ny färsk på våren.
När våren kommer så ett nyladdat batteri och de har alltid startat på första varvet.

Byt oljan, kör de 18 milen och ställ av den i lugn och ro.

Inomhus=tuta å kör när det är dax.Jag har haft mina samtliga R1or i rumstemp i sammanlagt 5år.Jag har bara kört in den(efter en grundlig tvätt)Ca 4-6mån efter så kör jag ut den trycker på startknappen vips så går den igång utan bekymmer :tummenupp
Ok,som svar på din fråga så hade jag givetvis slängt i ny olja/stift,bara för att det känns "bättre",om det gör nån skillnad,nej! :tummenupp

Last edited:
okej men då gör jag som jag hade tänkt :)
Förra ägaren hade tydligen kört på helsyntet...
Så det blir väl det i fortsättningen oxå. shelloljan verkar vara den som rekomenderas på yamaha. Några synpunkter på det?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år