Okdistans Beringer 4:a

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Har köpt hjul med en Beringer 4 kolvare i fronten , en fråga hur i f...ser okdistansen ut då både originalets ok och denna ligger i "samma linje"
men då skall ju 4 kolvarn ut för att passa 320 skivan , samt att det är ju naturligt vis inte samma bult delning (cc).
Är det nån som har nåra bilder på en sån!! för i min iver att tillverka en själv så kanske jag kan få lite hum om hur det ser ut att "smida" till en..........
Hojen är en 640 -02
 
Beringer gör modellanpassade ok och de passar rakt av utan adaptrar och distanser. Det enda jag gjort är att jag har en 1,5mm distans på vänster sida trädd över hjulaxeln för att få hela skivan lite bättre centrerad (och det gäller även för motomasterskivan jag har för 18/21-hjulen). Beringerskivan är på 310mm.

Till vilken hoj och årsmodell är ditt ok ? Är den anpassad för USD WP-gaffeln ?
 
Jag har gjort egna distanser som passar mellan original suzukigaffel och brembo-ok. Vet inte om du har nytta av mina erfarenheter, men principen är väl samma. Använd aluminium som du fräser till lämplig form och hålbild. För rätt mått, tillverka en plåtbit med hålen rätt utsatta, här kan du testa så att oket kommer lagom långt ut på skivan, shimsa sedan med brickor så att oket centrerar omkring skivan. Därefter är det bara att mäta hur mycket du ska fräsa. Mej tog det 3 timmar att exprimentera fram rätt hålbild, därefter 10 minuter att shimsa för att centrera. Sedan börjar det roliga! Fräsarbetet tog för 2 ok ca 15 timmar för en nybörjare på fräsning.
 

Bifogat

  • Bromsbild0007.JPG
    Bromsbild0007.JPG
    73.7 KB · Visningar: 95
TomK skrev:
Beringer gör modellanpassade ok och de passar rakt av utan adaptrar och distanser. Det enda jag gjort är att jag har en 1,5mm distans på vänster sida trädd över hjulaxeln för att få hela skivan lite bättre centrerad (och det gäller även för motomasterskivan jag har för 18/21-hjulen). Beringerskivan är på 310mm.

Till vilken hoj och årsmodell är ditt ok ? Är den anpassad för USD WP-gaffeln ?
Det vet jag ej!!! jag köpte detta kit av en kille som hade det på en VOR enduro.
Problemet är ju håldelningen mellan denna och original , och som jag ser det så måste jag schimsa (mellan gaffel och hjul på axeln!! problemet då är att då blir hjulet o centrerat mellan gaffel benen!!)så att jag får mer space mellan skiva / fäste typ 5mm för att göra en "plåt" med original delning till Ber. oket///A
 
Nr:18 skrev:
Jag har gjort egna distanser som passar mellan original suzukigaffel och brembo-ok. Vet inte om du har nytta av mina erfarenheter, men principen är väl samma. Använd aluminium som du fräser till lämplig form och hålbild. För rätt mått, tillverka en plåtbit med hålen rätt utsatta, här kan du testa så att oket kommer lagom långt ut på skivan, shimsa sedan med brickor så att oket centrerar omkring skivan. Därefter är det bara att mäta hur mycket du ska fräsa. Mej tog det 3 timmar att exprimentera fram rätt hålbild, därefter 10 minuter att shimsa för att centrera. Sedan börjar det roliga! Fräsarbetet tog för 2 ok ca 15 timmar för en nybörjare på fräsning.
15 tim jag svettas redan........det som är retligt är att det "nästan" passar!! :confused:
 
Anders 640 skrev:
Det vet jag ej!!! jag köpte detta kit av en kille som hade det på en VOR enduro.
Problemet är ju håldelningen mellan denna och original , och som jag ser det så måste jag schimsa (mellan gaffel och hjul på axeln!! problemet då är att då blir hjulet o centrerat mellan gaffel benen!!)så att jag får mer space mellan skiva / fäste typ 5mm för att göra en "plåt" med original delning till Ber. oket///A

Ajdå, då har du gjort en miss om du inte fick det riktigt billigt... Skaffar man Beringer-ok som är gjort för KTM (av bestämd årsmodell) passar det rakt av - en av fördelarna med "modellanpassat".
 
Anders 640 skrev:
15 tim jag svettas redan........det som är retligt är att det "nästan" passar!! :confused:
om du är intreserad av ett byte så har jag ett ISR 6 kolvsok med 40mm fäste
som har setat på en VOR. då behöver du bara handla eller tillverka en distans som finns klara att montera på..
 
Tamtech skrev:
om du är intreserad av ett byte så har jag ett ISR 6 kolvsok med 40mm fäste
som har setat på en VOR. då behöver du bara handla eller tillverka en distans som finns klara att montera på..
Det känns som att jag har problemet kvar då då detta ok också kommer från en VOR.....................Vad menar du med 40 mm fäste :(
 
TomK skrev:
Ajdå, då har du gjort en miss om du inte fick det riktigt billigt... Skaffar man Beringer-ok som är gjort för KTM (av bestämd årsmodell) passar det rakt av - en av fördelarna med "modellanpassat".
En av nackdelarna när man inte begriper bättre samt att man snålar och köper beg.!!!!!!!! :huvet
 
Anders 640 skrev:
Det känns som att jag har problemet kvar då då detta ok också kommer från en VOR.....................Vad menar du med 40 mm fäste :(
jo men ditt ok är enbart till VOR medans 40mm oken är liksom standartinfästning på många, Vissa VOR,Husky, Husa, vissa ktm...osv

jag tror personligen att det blir mer problem att få till beringer oket på din hoj,, än att du tar ett ok med 40mm och bara handlar ett fäste.

med 40mm menas asså typ brembo standard infästning.. du kan säkert köpa ett fäste till en husaberg motard som hade brembobromsar fram har för mig att 99 eller -00 hade det.. annars så lär ju garranterat ISR ha sånna.
 
Tänk bara på att de därigna distanserna lätt kan kosta uppåt tusenlappen... :tummenner

(Vet inte exact vad ISR tar för sina dock)
 
PutteLiten skrev:
Tänk bara på att de därigna distanserna lätt kan kosta uppåt tusenlappen... :tummenner

(Vet inte exact vad ISR tar för sina dock)


Har kollat med ISR,m fast till wr400. De skulle ha 600:- ex.moms! Så det blir många :öl för de pengarna om du gör ett själv!
 
Ok !

Ingen som har ett 4 kolvs ok över till t.ex KTM m.fl ?
Det ska vara ett brembo.

Supemote
 
Supemote skrev:
Ingen som har ett 4 kolvs ok över till t.ex KTM m.fl ?
Det ska vara ett brembo.

Supemote

Jag har ett sådant högerok över, är man händig på att lufta så funkar det kanske. Luftnippeln hamnar ju nere då
 
Anders 640 skrev:
Ja guld ok silver banor......................Varför din undran????

Om det är Talon guldnav med Behr framfälg å San Remo bakfälg samt guldok med guldskivan så kan det mycket väl vara mina gamla prylar! Sålde dom till en snubbe som åkte Vor... I sånna fall är det Honda XR650-anpassade fälgar å ok som du har.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top