Du kan inte få enskilda behörigheter återkallade, alla ryker för angiven tid. Glöm det bara. Körkortåterkallelse ska
egentligen vara ett sätt att skydda
andra trafikanter från förare som:
- är olämpliga att vara i trafiken pga olika slags missbruk
- begår upprepad (grov) brottslighet, vilket påvisar ovilja/oförmåga att följa lagar och regler
- lider av sjukdomar och tillstånd som påverkar den kognitiva förmågan (alltså att hjärnan inte funkar ordentligt)
- med mera
Men någonstans på vägen blev detta med återkallelse av körkort istället en påföljd för
alla som fartsyndar, kör mot rött eller bryter mot stopplikt och råkar åka fast. Detta strider mot den allmänna rättspraxisen om att man bara ska straffas för ett visst brott på ett sätt och en gång. (Eller ja, två då om man räknar böter+fängelse.)
Dessutom är det slumpmässigt om man råkar åka fast och därför orättvist. Men så är det väl iofs med de flesta brott, klarar man sig undan lagen så.....blir det ju ingen påföljd.
Jag är som det kanske framgår ingen större vän av återkallat körkort för bagatellartade skitsaker. Ge mig böter, ge mig fängelse om ni måste men ge fan i mitt körkort!
Eftersom jag inte tillhör någon av ovannämnda kategorier.