Ok....Honda VF1000F -84 och hur dålig den är...

Grattis!
Bra förstahoj!

Se nu till att lägga upp lite bilder på skönheten med...
 
Sådär ja.....nu står skönheten i garaget och bara väntar....
10 mil i duggregn och halv storm har nog aldrig varit kortare eller roligare.
Var första gången jag verkligen fick känna av det fullständigt underbara vridet !
Eftersom jag inte får köra själv än så har det ju bara blivit smårundor på alla hojar jag varit och kikat på.

Jisses va gla' jag är !

:tummenupp
:banana
 
Gratulerar! Saknar min gamla svart-grå lite ibland.
 
-= David =- skrev:
2209562 Sådär ja.....nu står skönheten i garaget och bara väntar....
10 mil i duggregn och halv storm har nog aldrig varit kortare eller roligare.
Var första gången jag verkligen fick känna av det fullständigt underbara vridet !
Eftersom jag inte får köra själv än så har det ju bara blivit smårundor på alla hojar jag varit och kikat på.

Jisses va gla' jag är !

:tummenupp
:banana


Grattis till hojen, jag var själv inne på att köpa en sådan förra året & bygga fighter av den.

ska du själv göra något med den ? göra den mer personlig ?

släng upp lite bilder på skönheten :tummenupp

ps. lycka till med kortet
 
Det vore helgerån att börja bygga om den....
Har svårt att tro att det finns en enda VF1000F till i det skicket....bevisa gärna motsatsen ;)
Ska skicka upp lite bilder när den är avtvättad och solen lyser lite....
 
Jag har aldrig klämt på en VF-hoj, men jag har själv en VFR750F från -89. Den är jag nöjd med.

Hondas första generation VFR:er hade problem, troligtvis just de som Dr.Bike pratar om. 86-87 är likadana modeller (kallades "chokladkamsmotor" enligt (tidningen) Bikes begagnatguide för något år sen), 88 kom en motoruppdatering (inte 89) som fixade det, 88-89 är likadana.


Såvitt jag har förstått är motorerna från -88 till -97 i princip desamma, med mest kosmetiska förändringar och enkelsving som uppgraderingar. (Därefter kom 800-motorn och VTEC.)


Motorn (åtm från 88) har ju ett grymt hållbarhets-/kvalitetsrykte om sig. Och om din hojs motor har blivit moddad så som Dr.Bike skriver så borde den också hålla länge. (Men jag har för mig att VF1000F har kamrem, till skillnad från VFR. Och slagvolymen skilljer. Så exakt samma motor är det ju inte.)
 
Last edited:
VF 1000 F äger !

Tjena, tjena!!

Har själv en VF1000 F -84 som du ser på min avatar. Det är min första hoj
som jag ärvt av min brorsa, jag älskar att känna vridet från 3-4000 varv och sen runt 7-8000 är det som en hästspark,jiiiippppiiiii!!! :yoparty
Har lite problem med kopplingen som slirar lite, men ska kolla på det i höst vinter. Grattis till en härlig klassiker !!
 
Trevligt trevligt !

Har som sagt haft kort på lätt MC sen -94 men jag hoppas det ska ändra sig på onsdag..... ;)

Ska köra upp i Skövde då !
Några tips ?
 
VF1000F kedjedrivna kammar VF1000R drevdrivna. VFR750 fick ärva tekniken från VF1000R.
 
Ok, då hade jag för mig fel när det gällde kedja/rem på VF1000F, men det var nära! :) Jag är inte någon expert på VF-utan-R.
 
DET glaset vill jag ha !

Fartvinden träffar ju mitt i plytet nu.....


Var/vem/hur får jag tag på det ? ......och......kostar det nåt ?
 
Har oxå en VF1000F -84, svart/grå.

Under lagning efter en 2:a för läckande packbox i ena gaffelbenet.
Om du inte bytt packboxar än och undrar över nåt, så hjälper jag gärna till..

Verktyg som man kanske inte har hemma och som behövs:
en 2-tums plaströrs-stump att dunka på plats en bussning med
(alltså ett dyyyyrt specialverktyg, om man inte kör plaströrs-metoden för 28kr)
låsringstång för inre låsring

Lite allmänna tips:
Lossa skruven i bottnet på gaffelbenen lite grann innan du plockar loss gaffelbenen.. (helst innan du tar bort framhjulet, så blir det ännu enklare).

Det högra gaffelbenet är enklare att fixa, då ploppen som skruven under sitter fast i inte kan snurra fritt inne i gaffelbenet. I det vänstra KOMMER den att göra det.

Jag fick loss och fast den vänstra skruven genom att "förlänga" fjädern med en 24mm sexkantshylsa medans jag skruvade ur och i den (dessutom hade den som bytte boxar förra gången tappat bort fjädersätet, så fjädern gick in i röret ovanpå). Om det bråkas extra mycket så kan man på nåt sätt försöka trycka ihop gaffelbenet medan man skruvar..

Mer tips på lager, men det är onödigt att blaja om du bytt..

/PeO

Man får krypa in under det lilla glaset när man gasar på lite.. :)

Annars - vilken hoj! Grymt drag och super-acc.. 0-200 på några sekunder, och det finns mer att ge..

Ett par problem har jag märkt på min.. Kopplingen slirar när den är kall (det visste jag när jag köpte den och fick med nya lameller och fjäder), och backspeglarna vrider in sig av fartvinden i hastigheter över 160 (som iof är en väldigt trevlig fart att köra VF1000:an i)..

/PeO

men jag vill inte bunta ihop alla svaren till ett svar.. nåja.. låt vara så..

exakt hur ser dom där gummihalvmånarna ut och exat vars ska man hitta dom om det finns några ?

ska ha upp ventilkåporna (snart) för ventiljustering nu när halva hojen ändå är i bitar i garaget..

/PeO

Dr.Bike skrev:
2202235
HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top