Ok....Honda VF1000F -84 och hur dålig den är...

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Har under senaste dagarna jagat info om just denna hoj och det verkar efter vad jag hittat handla om kamaxlar och oljetryck som största problem.
Har ringt runt å snackat med handlare och mekaniker och alla har sagt samma sak: - LÅT BLI DEN MASKINEN !

Alla utom en.

Hade ett mycket trevligt samtal med en äldre herre som servat och pillat med just tidiga Honda V4 både 750F och 1000F i över 20 år. På nåt konstigt sätt fick han, utan att på nåt sätt vara påstridig, mig att börja tvivla på alla andra jag snackat med. Hojen jag fått under luppen har han varit ägare på (utanför min vetskap) och har bytt oljetrycksrören till topparna i ett mycket tidigt stadium. Tydligen var detta en ombyggnadssats som Honda tillhandahöll relativt snabbt efter att problemen började med -83'orna.....
De efterföljande ägarna har varit pedantiska med cykeln och den är i ett mycket trevligt skick än idag.
Eftersom det inte går att höra på motorn när kammarna börjar ge sig står jag nu i valet och kvalet....

Hur i helsicke ska jag göra ?

Den äldre herren sa att det var betydligt vanligare att kammarna i 750F gav upp, och att det var mycket ovanligt på 1000F.....

Ett kambyte börjar på 8000:- enligt de tre firmorna jag pratat med. Och det vill man ju slippa.


Så.....dela med er av era erfarenheter, snälla....
Kunskapen finns ju där ute.....


/David
 
Jag vågar inte säga nått om hållbarheten men snygg är den. Och mysig motorgång har den med som du vet.
Jag skulle nog slå till om jag var dig, alla maskiner i den åldern har en massa strul bakom sig.
 
Det var väl första generationen V4 med 750 som kom -82 där kamaxlarna maldes ned snabbt pga av dålig smörjning, men senare V4 har väl inte detta problem, vad jag vet.
Om en 20 år gammal hoj har en uttalat svag punkt så borde det väl ha visat sig vid det här laget.
 
Ja den har ju 5000 mil i ryggen.....
Har faktiskt inte tänkt på just det innan..... :yoparty

Sitter precis å glor på en vit VFR750 -86.....är ju en betydligt modernare hoj till samma pengar.....men 30 mil längre bort.... :gnissla

Och ja...ljudet......mmmmmmm

Nån som har koll på effekt/vrid på VF och tidiga VFR ?
 
Hade själv en VF750S som tickade rätt bra. Vad jag förstått så fick de inte ordentlig ordning på kammarna förrän på den första VFRen.
Jag skulle nog satsa på en VFR, en erkänt bra och problemfri hoj.
 
VFR kom väl -86 ?
Är det samma motor på alla modeller av VFR från 86-89 ?
Har för mig att jag sett nånstans att dom ändrade nåt -89 på dom, men vet inte vad.....
 
Jag hade en VF1000R
Drevdrivna kammar istället för kedja, kolfiberhelkåpa(lackad) osv. Kompisen hade en VF1000F och den var piggare! Faktiskt 10kg lättare än R:en.
Min fru talar fortfarande drömskt om vår gamla VF1000R. Otroligt fin landsvägshoj. Lite vibrationer osv. Hade den inte så länge men kompisen hade sin i många år och det som gick sönder på den var 2:ans växel. Kammarna verkar inte vara så problematiska alltså.

Varför jag bytte till en GSXR1100 -88? VF är ju en V4 och de låter så förbannat tråkigt! :tungan
Radfyra är min melodi. :tummenupp
 
Tackar för feedbacken så långt....

Fanken åxå...verkar ju som att jag trots allt lutar åt en affär.... :D

Då MÅSTE jag ju klara uppkörningen som stundar.....he he he......

Får sova på saken, och fundera - massor !


Borde man inte klassa en pedant som handikappad ?
Jag är pedant och känner mig handikappad varje gång jag ska köpa nåt begagnat.....
:yoparty
 
-= David =- skrev:
2199122 VFR kom väl -86 ?
Är det samma motor på alla modeller av VFR från 86-89 ?
Har för mig att jag sett nånstans att dom ändrade nåt -89 på dom, men vet inte vad.....

Det är samma motor ja

88 kom 17tums framhjul, innan var det 16 fram och 17 bak. 90 kom enkelsvingen bak.

Maskinen är i stort sett oförändrad långt in på 90talet vilket ger hundra häst på på 200 kg.
 
-= David =- skrev:
2198667 Alla utom en.
/David


Eller två.....
Jag hade en sådan hoj 84-86, köpte sedan CBR1000F vilket gav bra mycket mer pulver.

VF1000F är bra och snygg, går skapligt men har 16tums framhjul, vilket gav en orolig färd runt 100km/t. Ville gärna wobbla lite. Men det går säkert att ordna med en bra styrdämp.

Är priset rätt för det skick den är i... slå till, tycker jag.
Men lyssna på motorn från det den är kall tills du varmkört den, tickar den det minsta lilla..... vette faan om jag skulle våga.
 
Last edited:
Man kan inte jämföra en VF1000F med en VFR. Äpplen och päron lixom.
 
Gaffelbenen läcker lite olja, men hur är det med besiktning med sånt ? Är det 2:a på läckande gaffelben ?

Renovering av gaffelbenen (packboxar) ingår i priset, men det kanske går att göra själv och därmed få ner priset en del ?
Prylarna kostar tydligen 300:- men att lämna in dem kostar 15-1700:- om dom är lösa. 2500:- om de sitter kvar på hojen.

Gillar att skruva, men inte om det är omöjligt att genomföra utan specialverktyg.....

Nån som gjort detta jobb på en VF1000F -84 eller liknande som vet hur jävligt det är ?

Tacksam för tips !
 
Har haft en VF 1000F -84, Stämmer att det är bara problem med kammen! För övrigt är det en rolig hoj att köra. men jag rekommenderar den inte :näsblod
 
Du som haft en, vilka fel ska jag kika efter ?

Snackade med nån som sa att man ska kolla färgen på gaffelbenen och se om det är skillnad på det som normalt är "nere" i dämparen och det som hela tiden är synligt.
Om det är någon skillnad, är det inte bara packboxen som är slut utan även själva kolven.....låter väl rimligt.

Ska iväg imorron kväll och kika en sista gång på hojen så ös gärna på med tips !
 
Aleleo skrev:
2198836 Hade själv en VF750S som tickade rätt bra. Vad jag förstått så fick de inte ordentlig ordning på kammarna förrän på den första VFRen.
Jag skulle nog satsa på en VFR, en erkänt bra och problemfri hoj.


Njaa... såvitt VF anbelangar: Felet Honda gjorde med de tidiga V-4:orna var att de övergick till att GJUTA lagerlägena för kamaxlarna och inte FRÄSA samt ARBORRA dem som alltid tidigare.
Man tyckte att den moderna tryckgjutningen kunde ge den precision som krävdes.
Och det kunde den. I teorin.

Detta höll på att bli Hondas död faktiskt, då kostnaderna för garantireparationerna var astronomiska.
Alla hojar moddades i smyg här i Sverige av generalagenten och återförsäljarna vid ordinarie service...
Modden bestod i att demontera topparna, arborra kamlägena och montera nya kammar.

Så att det var smörjproblem stämmer bara delvis. Olja fanns det nog i kanalerna, och med rätt tryck.
Däremot var ju toleranserna högst varierande, så ibland var det kastpassninig och ibland fanns inget spel alls nästan. Så det gjorde att ingen bärig oljefilm kunde bildas i bägge fallen.
Följden blev vad man i folkmun kallade "dålig smörning" med skärning av lager eller pitting på lobtopparna. Eller både och.

HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.

VF 1000 har jag inte lusläst om, men jag antar att den gick igenom samma metamorfos, men hade lite annan lösning på kamsmörjningen.
Kan kolla upp det vid intresse.

Men som sagt: En kraftigt knackande VF: Undvik.
Om inte: Like money in the bank.

Underbara motorer f.ö som fler borde prova! :tummenupp
 
Last edited:
Maggy skrev:
2199190 Jag hade en VF1000R
Drevdrivna kammar istället för kedja, kolfiberhelkåpa(lackad) osv. Kompisen hade en VF1000F och den var piggare! Faktiskt 10kg lättare än R:en.
Min fru talar fortfarande drömskt om vår gamla VF1000R. Otroligt fin landsvägshoj. Lite vibrationer osv. Hade den inte så länge men kompisen hade sin i många år och det som gick sönder på den var 2:ans växel. Kammarna verkar inte vara så problematiska alltså.

Varför jag bytte till en GSXR1100 -88? VF är ju en V4 och de låter så förbannat tråkigt! :tungan
Radfyra är min melodi. :tummenupp

Den hojen provkörde ju jag me några ggr. Den hade väl gått 6-7000mil? Skönt köttigt bottendrag i motorn. Jag skulle nog kunna köpa en sån idag om jag hittade en med få mil till rätt pris.
Ett problem jag kommer ihåg med just den hojen var att den hade ett 10mm bredare bakdäck än orginal, och bakfälgen klarar inte det då den är väldigt smal. All sidostabilitet försvinner. Jag upptäckte det vid en svag kurva i 170km/... kändes som att ha punka!
 
Two stroke man skrev:
2202430 Den hojen provkörde ju jag me några ggr. Den hade väl gått 6-7000mil? Skönt köttigt bottendrag i motorn. Jag skulle nog kunna köpa en sån idag om jag hittade en med få mil till rätt pris.
Ett problem jag kommer ihåg med just den hojen var att den hade ett 10mm bredare bakdäck än orginal, och bakfälgen klarar inte det då den är väldigt smal. All sidostabilitet försvinner. Jag upptäckte det vid en svag kurva i 170km/... kändes som att ha punka!

Skratt. Jo... det däcket fick jag ju byta. Det satt ett nytt 160 däck på en 4" fälg då jag köpte den och orginal skulle det vara 140. Och redan 140 är 10 för brett på en så smal fälg. En GSXR har betydligt bättre väghållning.
 
Dr.Bike skrev:
2202235 Njaa... såvitt VF anbelangar: Felet Honda gjorde med de tidiga V-4:orna var att de övergick till att GJUTA lagerlägena för kamaxlarna och inte FRÄSA samt ARBORRA dem som alltid tidigare.
Man tyckte att den moderna tryckgjutningen kunde ge den precision som krävdes.
Och det kunde den. I teorin.

Detta höll på att bli Hondas död faktiskt, då kostnaderna för garantireparationerna var astronomiska.
Alla hojar moddades i smyg här i Sverige av generalagenten och återförsäljarna vid ordinarie service...
Modden bestod i att demontera topparna, arborra kamlägena och montera nya kammar.

Så att det var smörjproblem stämmer bara delvis. Olja fanns det nog i kanalerna, och med rätt tryck.
Däremot var ju toleranserna högst varierande, så ibland var det kastpassninig och ibland fanns inget spel alls nästan. Så det gjorde att ingen bärig oljefilm kunde bildas i bägge fallen.
Följden blev vad man i folkmun kallade "dålig smörning" med skärning av lager eller pitting på lobtopparna. Eller både och.

HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.

VF 1000 har jag inte lusläst om, men jag antar att den gick igenom samma metamorfos, men hade lite annan lösning på kamsmörjningen.
Kan kolla upp det vid intresse.

Men som sagt: En kraftigt knackande VF: Undvik.
Om inte: Like money in the bank.

Underbara motorer f.ö som fler borde prova! :tummenupp


Precis såna inlägg önskar jag att jag kan bistå nån annan med i framtiden.
Exakt sån information jag behöver !

Tusen tack ! Jag återkommer ! ;)

Eftersom jag snöat in på VF1000F skulle det vara guld värt att få mer precis info om huruvida man kan se på en sån att den är åtgärdad eller ej.

Ska iväg å provkika på en till nu.....hoppas den är fin....
:)

EDIT
Trodde inte en hoj från -84 kunde kännas ny....helt sanslöst skick på maskinen å den ska hämtas på fredag !
Inget tick eller knack under varmkörningen på tomgång (som tydligen var tabu att låta bli :) )och växellådan hade fina distinkta lägen.
Inte heller efter en kort provtur lämnade maskinen något att undra.
Nybes,bra däck,bra bromsar och prutade med hårda packväskor i priset så nu känns det riktigt bra !

....bara lappen kvar..... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top