Ok! Frakt fråga igen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjola vippen tjena!

Nu är det ju så att jag faktiskt har en 02ans R1a ståendes i Californien som är min! Vill försöka få hit den innan vinter å även få den inreggad. Vad vet ni som jag måste ha gjort på hojjen för att få den inreggad här?

Jag fick lov att köpa ny motor till hojjen då jag sprängde upp den gamla. Gör det nån skillnad? Jag har papper på att jag köpt motorn. En s.k "Bill of Sale" i USA som endast säger att jag köpt den av ägaren. Den är inte snodd, så den är legal.

Är det nån här som har hookup vad gäller frakt från Södra Kali till Sverige? Chrille?

Vore grajt om man kan få lite hjälp! Vore ju inte fel å få tillbaka sin hoj.

tacksam för svar

Det bästa vore nog om du tog kontakt med tullen när det gäller import från "land utom EU". Jag vet inte om det finns några förmildrande omständigheter om det bevisligen är din.
Kanske skulle du kunna fixa så att den går som flyttgods.

Mig veterligen ska det inte vara några problem med att få den registrerad i Sverige, så vida att ALLA papper på hojen finns.
Det är "bara" en vanlig registreringsbesiktning som ska till.

Vad beträffar nyköpt motor, ska det inte spela någon roll.
Kontrollen av att motornummer ska stämma överrens med chassinummer slopades för ett par år sedan. Dvs, du ska med andra ord kunna köra runt med en stulen motor.

Lycka till!!

Du behöver inte göra ett skit åt hojen för att få igenom den i Sverige, förrutom att täcka över MPH-skalan på hastighetsmätaren. Dom kan klaga på eventuellt avsaknad av vitt parkeringsljus fram, men det gjorde dom inte på min.

När du registreringsbesiktar den så skriver dom upp nuvarande ram- och motornummer - dom skiter i princip i dina Amerikanska papper.

Frakt? Hör med någon speditionsfirma i Göteborg vad det kostar med en roll-on-roll-off (RORO) för hojen. Dvs opackad men surrad på båten. Fast det kräver nog att du åker till Newport News eller Miami på östkusten med den.

trevligt! nån som vet ifall personen som skickar hojjen FRÅN USA måste vara mig personligen eller om jag kan ha en polare lägga den på en båt?

tull å tjafs då? jag värderar värdet på hojjen till 1000kr :)

Swedie skrev:
trevligt! nån som vet ifall personen som skickar hojjen FRÅN USA måste vara mig personligen eller om jag kan ha en polare lägga den på en båt?

tull å tjafs då? jag värderar värdet på hojjen till 1000kr :)

Den var inte snodd sa du och du värderar den till tusen spänn.. :tummenupp hm okej kan du få hem en till för det priset får du lika mycket för besväret. :fakta

nä men ! måste man inte sätta ett värde på hojjen när man skickar den? detta för att tullen ska ta sin moms å... tull?

Swedie skrev:
nä men ! måste man inte sätta ett värde på hojjen när man skickar den? detta för att tullen ska ta sin moms å... tull?

Japp, det är helt korrekt, det som man dock brukar missa är att om fraktbolaget "tappar" hojen i plurret etc, så har du bara försäkrat den för $1k så är det vad du får av dom. Det är en risk man får ta.

Swedie skrev:

har hört något om att om den varit i din ägo i 6 månader så slipper du moms..?
men ej säker

tänk om den försvinner.. försökringen.. varsågod här e dina 1000kr som du sa den va värde :D

loser skrev:
Japp, det är helt korrekt, det som man dock brukar missa är att om fraktbolaget "tappar" hojen i plurret etc, så har du bara försäkrat den för $1k så är det vad du får av dom. Det är en risk man får ta.

Då skulle jag inte chansa på att skriva den på tusen då lär ju någon sno den.

Eh! Ringde dem...

Dem sa att jag måste bevisa att jag bott där i över ett år. Öh! Det är ju inte så lätt! Kan ju visa flygbiljetten dit. Men sen då!

Skit oxå! Nu blir det tull på 6% av värdet på hojjen och 6% tull och 25% moms på frakten oxå när den väl kommer till sverige.

oh well!

Så nu behöver jag finna företag som kan ta hem hojjen från Sverige! Hoppas verkligen nån här på Sporthoj.com har kontakter!!! vore ju ap najs! emaila mig på swedie@sporthoj.com!!!! puss i ljumsken.. öh :zpy :hej

fick ett mycket fint PM! Nu har jag sett till att hojjen kommer hem! Kostar endast 4500kr!!!!!!!!!!! Svettlana vad billigt! Tack till den medlemmen som jag håller anonym :)

Tar 1 månad å få hit den men de skiiiiter ja i!

tack för hjälpen alla!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...