Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Korkat att ställa frågan?
Det är just den mentaliteten jag avskyr.
Min "bekant" nämnde detta för mig, jag undrade varför man får denna bedömning på en kurs där man, precis som vilken annan kurs som helst, ska lära sig, få information och positiv feedback.
Jag vet att han kan köra hoj, jag vet dock inte på vilket sätt han måste ändra sin åkning för att passa in på en kurs, låter ju befängt.
Om jag vill veta när Karl den tolfte dog, går jag en kurs, inte fan vill jag höra att jag är en sopa som inte visste det från början.

Kära vän! du tar orden från min mun.

jag avskyr "instruktörer". dags att förnya banåkningen ?

Folksam är inte längre med och den försäkringen finns alltså inte längre, det är rätt. De slutade sälja den redan ifjol.

WHAT?!?! De va nyheter för mig måste jag säga, såg ju fram emot sänkt premie HEL¤ETE då :gnissla, CRAP

Till TS: Om du vill ha en neutral åsikt så, tror jag tyvärr inte att det kommer fortsätta dyka upp helt korrekta svart till denna situation som uppstått för din polare, om korrekta, ett fåtal.

Hur är din polare när det gäller att tolka kritik?
Hur är instruktören när det gäller att kritisera?
Bara där spelar ett flertal faktorer roll... och förutom detta massor av andra.

Snacka med polaren och prata med honom och låt honom prata ut/svära och be honom ta in kritiken eller skita i den och gå vidare!! :)

Last edited:
SMC's kurser har ju inte som mål att få eleverna att bli snabbare, utan enbart att ta säkrare spårval, men ett säkert spårval är ju inte alltid samma sak som ett snabbt spårval, dvs är det helt olika förutsättningar. Jag kan även köra med totalt avstänt periferiseende på bana, jag behöver ju inte kolla om det kommer älgar, bilar, rullgrus mm, jag kan fokusera hundraprocentigt på bromspunkter, svängpunkter, apex mm. Men inte i SMC's värld alla gånger, då ska man titta sig omkring, räkna flaggstänger mm, vilket är otroligt bra övningar, men inte när det gäller att lära känna hojen kanske, eller lära sig hitta runt banan.

Korkat att ställa frågan?
Det är just den mentaliteten jag avskyr.
Min "bekant" nämnde detta för mig, jag undrade varför man får denna bedömning på en kurs där man, precis som vilken annan kurs som helst, ska lära sig, få information och positiv feedback.
Jag vet att han kan köra hoj, jag vet dock inte på vilket sätt han måste ändra sin åkning för att passa in på en kurs, låter ju befängt.
Om jag vill veta när Karl den tolfte dog, går jag en kurs, inte fan vill jag höra att jag är en sopa som inte visste det från början.

Nu kan jag ju inte veta till 100% vad Jåke syftar på, men min gissning är att han menar "korkat" som i "ger inget resultat" eller "hjälper inte din kompis". Som någon annan var inne på, så kan ju din polares upplevelse bero på en massa saker.

Det enda vi (som inte känner vare sig dig eller honom) vet är att han har blivit förnärmad av något en instruktör har sagt och att du tycker att det suger. (Vilket det såklart gör, det är ju roligare när det är skoj!)

Antingen var instruktören ett a-hole, eller så körde din polare som ett den dagen. Either way så är det väl bäst att snacka med ansvarig "vad-det-nu-heter"-nisse/nissa, och antingen lära sig något eller få en ursäkt och/eller pengarna tillbaka! :tummenupp

Precis, inte tanken med kursen, men vissa intruktörer som jag själv mött, kan ha en lite stel bild av sittposition, spårval, bromspunkter osv.
Jag vill gärna laborera lite med spårval på en bana jag inte är bekant med, men ibland får man bannor för att man kör på "sitt" sätt och inte enligt boken.
-Du "kan" inte göra si, och du "kan" inte göra så känns lite stelbent.
Om man ska lära känna sin egen hoj i alla tänkbara situationer och kunna manövrera den därefter, ska man då inte kunna prova lite manövrar som inte är ritade med passare?

Öm tå?
Utveckla.

Jag känner inte igen mig alls och har ändå kör ett par SMC-kurser.

Många av instruktörerna (på storbana) är ju riktigt snabba (duktiga) själva. Finns även en del tävlar så vitt jag förstått. Så att de kommer med åsikter som är helt åt helvete tror jag inte är så vanligt.

Som någon redan skrivit är det väldigt svårt att själv se/känna sina misstag,, det är betydligt enklare för en instruktör som åker bakom.

Det man däremot bör ha i åtanke är att alla instruktörer inte är lika bra pedagoger som de är på att köra hoj.. så ibland kan nog något som är välmenat låta lite onödigt mkt som "kritik"..

Sen är det givetvis svårt för en del som tycker att de är kungar för att de kör fort på den lokala favoritvägen och sätter sjukt mkt prestige i det där med hojåkning att ta någon sorts kritik alls.

Själv så har jag uppskattat SMC's bankurser väldigt mkt, och de har varit väldigt givande.

Jag vet mycket väl att en kurs ska ge deltagaren förtroende både för läraren och det egna fordonet.
Det jag egentligen undrade var ju hur en deltagare ställer sig till utbildningen om man får veta att man minsann inte kan nånting, utan man måste lära om sig från början.
Ta nån som kört hoj i 30 år, har denne gjort fel i 30 år?
Om man säger till den deltagaren att han/hon inte kan ett smack om att köra motorcykel, kommer denne att gå en fortsättningskurs, eller aldrig återvända?
Alltså i klarspråk, tar du illa upp av negativ kritik?

Roligast är de instruktörer som kan allt skall visa osv sedan så hänger man utav dem rätt snabbt.
Inte träffat på alltför många översittar-typer men de har funnits.
Tjatar om spårval utan att ta i anspråk hur mopeden är inställd eller så.
Många tror att en bumse skall ha samma spår som en 125 räcer.....
De flesta har skött sina jobb bra speciellt dem på stor bana.

Men en idag är jag kritisk till smc utbildningar utav instruktörer.
Bättre att utbilda sådana som vill lära mera samt vidarebefordra den kunskapen som finns.
En sådana som vill springa runt att titulera sig som instruktör och vare sig kan förmedla eller klarar utav att prestera.
Dem gånger jag kört o det varit i smcs regi så sket jag i stort sett vad som sades, körde mitt race frågade däremot om det är något jag funderat över eller skulle behöva ha hjälp med.
Länge sedan med smc nu.
Jag föredrar/drog rena bandagar.
Mina 2cent.

tänkte gå några smc kurser senare just för att träna upp säkerheten och hoppas vid min gud att instruktörerna har någon form av pedagogisk utbildning då jag är en lättstött och långsint jävel när jag har en roll som betalande kund (särskilt när det inte är sådär himla jättebilligt, säkerligen grymt prisvärt, but still)
Har jobbat som ridinstruktör åtskilliga gånger och försöker iallafall läsa av mina elever, vilka som kan tänkas behöva mer positiv feedback för att få ut maximalt och dom som lär sig mer genom att man ryter åt dem mellan gångerna.
Jag hoppas detsamma gäller hos instruktörerna.

kanske är helt OT, men något jag offar grymt på är att de SHI's som finns på det här forumet och har en "tråkig attityd" och vägrar inse att deras ståndpunkter också går ut över smc. Läser man en hel radda med en jävla massa skumma åsikter och sen avslutas med signaturen "sporthojsinstruktör sedan 19xx" så får man nog ta att åsikterna direktkopplas med rollen IRL. Vissa härinne skulle jag personligen åka hem om jag fick som instruktör, och det börjar bli ett par stycken nu. Förvisso vet jag att långifrån alla figurerar här så chansen är väl kanske inte sådär jättestor

så, nu har jag varit bitter för ikväll

nighty

Last edited:
Om det är en SMC-kurs så är det ingen bandag. Dvs om jag hade vart instruktör hade jag ifrågasatt en person som är där och tänjer gränser och inte tränar på kursinnehållet. Sen får man hålla tungan rätt i mun när man framför sitt budskap, men att påtala "spårvalen är inte optimala, blicken vilar för nära etc" är precis vad man ska påtala. Om ingen säger det så får eleven aldrig veta det!!! (annars hade instruktörerna vart ganska onödiga)

När man kört några SMC körningar som märker man att instruktörerna säger olika saker så man kan dra slutsatsen att kompetensen är ganska ojämn!

Jag skulle köra som instruktören säger att jag ska och går det bättre då så är det uppenbart att denne har rätt!

På varje körning brukar det finnas något riktigt stolpskott som tror han är nr1 och ofta slutar det med att denne klotar - under tiden tills det sker så har denne förstört upplevelsen för övriga i gruppen...

Själv har jag kört ett par söndagar med racingworld på kinnekulle ring och det gav en mycket positiv känsla till instruktörer på bana.Det är klart att det känns lite när man får kritik "Det vore ju fan annars" Men med tanke på att körningen kändes MYCKET säkrare och ingav mer flyt på banan efter en del tips och råd som jag fick så blir det stort plus med instruktörers hjälp.:tummenupp

Många tror att en bumse skall ha samma spår som en 125 räcer.....

Helt sant!

Men, på gata samt under den hastighet som råder på gata samt bredd på körbanan så skiljer det sig inget på spårval. Det är dessa förutsättningar du ska tänka dig när du tränar på kursinnehållet, inte på snabbaste spårvalet eller knäskrap...

Helt sant!

Men, på gata samt under den hastighet som råder på gata samt bredd på körbanan så skiljer det sig inget på spårval. Det är dessa förutsättningar du ska tänka dig när du tränar på kursinnehållet, inte på snabbaste spårvalet eller knäskrap...

Nu gällde detta mig och ingen annan... Jag kör ej på gata=)
Så mig är det det lättaste (snabbaste) spårvalet gällande på den bredden jag har att köra på.
Det enda jag tagit lärdom utav är blicken.

Jag vet mycket väl att en kurs ska ge deltagaren förtroende både för läraren och det egna fordonet.
Det jag egentligen undrade var ju hur en deltagare ställer sig till utbildningen om man får veta att man minsann inte kan nånting, utan man måste lära om sig från början.
Ta nån som kört hoj i 30 år, har denne gjort fel i 30 år?
Well... det är nog fullt möjligt! Har en släkting som har kört hoj längre än så och lärde sig först härom året hur man får upp moppen på centralstödet med rätt teknik!

Om man säger till den deltagaren att han/hon inte kan ett smack om att köra motorcykel, kommer denne att gå en fortsättningskurs, eller aldrig återvända?
Alltså i klarspråk, tar du illa upp av negativ kritik?

Det där beror ju dels på HUR det sägs och framför allt HUR det UPPFATTAS av mottagaren. Går inte att svara entydigt på den frågeställningen tycker jag.
Jag ser det ungefär så här, att är man riktigt jävla bra på någonting behöver man inte ta åt sig av ogrundad kritik som hävdar det motsatta.

Nu gällde detta mig och ingen annan... Jag kör ej på gata=)
Så mig är det det lättaste (snabbaste) spårvalet gällande på den bredden jag har att köra på.
Det enda jag tagit lärdom utav är blicken.

Frågan är varför du körde med SMC om du inte kör på gata, samt struntade i kursen och körde ditt egna race??? Var det för att få en bandag där vagnskada gäller?

tänkte gå några smc kurser senare just för att träna upp säkerheten och hoppas vid min gud att instruktörerna har någon form av pedagogisk utbildning då jag är en lättstött och långsint jävel när jag har en roll som betalande kund (särskilt när det inte är sådär himla jättebilligt, säkerligen grymt prisvärt, but still)
Har jobbat som ridinstruktör åtskilliga gånger och försöker iallafall läsa av mina elever, vilka som kan tänkas behöva mer positiv feedback för att få ut maximalt och dom som lär sig mer genom att man ryter åt dem mellan gångerna.
Jag hoppas detsamma gäller hos instruktörerna..

. . - - lite annan text . . . . .

så, nu har jag varit bitter för ikväll

nighty

Om du nu har erfarenhet av att vara den som undervisar, så tror jag att du får mer ut av att använda den erfarenheten till att vara en bra elev istället. Du får mer ut av, well hela livet tror jag, om din inställning är att du vill lära dig något av andra människor istället för att utgå från att "dom ska MINSANN lära mig, för jag har betalat för det".

Och sluta vara bitter! :krama :banana

De flesta av SMCs instruktörer tycker jag är totalt värdelösa.

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?

Hittils har då inte jag fått något som helst förtroende för SMC kurser, känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting och framförallt inte har någon känsla för hur man lär ut och är pedagogisk.
Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC

De flesta av SMCs instruktörer tycker jag är totalt värdelösa.

En rolig sak i raden av allt de berättat för mig är att Rossi kör fel.. yeah right liksom

Eller som min första bankörning någonsin var med SMC, hade haft lappen i typ 4 dagar och blev tillsagd att det gär jäääättte bra att svänga och bromsa samtidigt och man skulle kunna bromsa ganska mycket, behöver jag säga att jag fick tugga asfalt för att jag gjorde som de sa?

Hittils har då inte jag fått något som helst förtroende för SMC kurser, känns som att de alltid har brist på riktiga instruktörer så de tar den "snabba" häftiga posören från Bulten eller bogan som får bli instruktör trots att de inte kan någonting och framförallt inte har någon känsla för hur man lär ut och är pedagogisk.
Sen förstår jag inte hur de ska kunna lära ut något som egentligen är ganska simpelt, men de klarar det inte ens av det själva. SUCK

Så numera kör jag på andra bandagar, de flesta arrangörer har faktiskt tillgång till instruktörer om man vill som är betydligt bättre än skräp SMC

Oj. Du verkar inte vara särskilt glad på SMC. Jag har dock svårt att tro på allt du skriver med tanke på de erfarenheter jag själv har med SMC.

Back to topic:

Men klart man kan ha kört fel i 30 år, däremot blir det svårt att förändra sin körstil efter detta. Han kan åka med andra arrangörer och inte bry sig. Jag tror dock att för den åkare som inte har erfarenhet eller vill lära sig köra bättre/snabbare är SMC i överlag mycket bra.

Varför kör kompisen överhuvudtaget en SMC-kurs om han redan upplever sig vara fullärd och blir grinig när han får lite kritik på körningen?:va

Jag skulle bli skitglad om någon bemödade sig att påpeka vad jag gör på fel på hojen, förutsatt att det efter kritiken kommer bra tips på hur man rättar till felen.

Jag är HELT övertygad om att de inte har sagt så till din kompis..helt jävla kass mm mm..han kanske är dåligt på att ta feedback på ett bra sätt:fakta Hade de sagt ORDAGRANT så till mig så hade jag blivit besviken, men någon, du eller din polare har förvanskat ordvalen från Smc:s sida, garanterat.

Jag är ganska säker att de har framfört TIPS och RÅD på att så här kan du göra istället, att det kan underlätta helheten, alla har olika körstilar och sitter på olika sätt på hojen, det är svårt att säga att det är helt fel, finns nästan på såsätt inga rätt eller fel, men tips o råd på en bättre helhet, det är ju därför man går en smc kurs? Eller..?

Då jag själv är inne i svängen att bli grundinstruktör till att börja med idagsläget, det är så att inte "vem" som helst blir godkänd intstruktör, det är utbildningar, praktik för att bli godkänd, det är inte alla som blir godkända heller på uppkörningen/teorin.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...