Ok, du har kört hoj jättelänge....

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
och du kan det här till fulländning.
Sen, för att få en lägre försäkringspremie, går du en SMC, eller CSS-kurs.
Där talar dom om för dig att du kör som en jävla sopa, spårvalen är kass, blicken helt fel, du hittar inte apex osv.

Vad gör du, tar du till dig kritiken , biter ihop och försöker göra instruktörerna tillags, eller blir du förbannad och lämnar banan?

Varför jag frågar är för att en bekant, som jag tycker kan köra hoj, fick höra detta.

Hur skulle du bete dig?

Säg åt polarn att sätta kameror på cykeln när han kör. Gärna på din och du ligger bakom honom ett tag. Sen kan ni ha filmvisning tillsammans och se om instruktörerna snackat goja.

Fel man gör och som man själv inte tycker är så farliga blir djävulskt tydliga när man ser sig själv på film!
Och även om både du och han kommer fram till att ni kör riktigt bra kommer ni ändå hitta detaljer att fila på.

Lycka till och se till att ha kul!

Jag hade kört färdigt den dagen och sen undvikit SMC-kurser som pesten.

Precis, inte tanken med kursen, men vissa intruktörer som jag själv mött, kan ha en lite stel bild av sittposition, spårval, bromspunkter osv.
Jag vill gärna laborera lite med spårval på en bana jag inte är bekant med, men ibland får man bannor för att man kör på "sitt" sätt och inte enligt boken.
-Du "kan" inte göra si, och du "kan" inte göra så känns lite stelbent.
Om man ska lära känna sin egen hoj i alla tänkbara situationer och kunna manövrera den därefter, ska man då inte kunna prova lite manövrar som inte är ritade med passare?

När får vi se din polare som världsmästare? ;)

Öm tå?
Utveckla.

Last edited:
Precis, inte tanken med kursen, men vissa intruktörer som jag själv mött, kan ha en lite stel bild av sittposition, spårval, bromspunkter osv.
Jag vill gärna laborera lite med spårval på en bana jag inte är bekant med, men ibland får man bannor för att man kör på "sitt" sätt och inte enligt boken.
-Du "kan" inte göra si, och du "kan" inte göra så känns lite stelbent.
Om man ska lära känna sin egen hoj i alla tänkbara situationer och kunna manövrera den därefter, ska man då inte kunna prova lite manövrar som inte är ritade med passare?

Öm tå?
Utveckla.
Nu är du ute på tunn is. Fucka inte med "DEM".

Nu är du ute på tunn is. Fucka inte med "DEM".

Du menar "vi som kan allt"?
Jag har mött dom, dom kan inte allt!

Det som imponerar allra minst på mig, är sk "instruktörer" utan ödmjukhet.
Går fetbort.

Last edited:
Dåliga instruktörer finns överallt, jag har redan stött på någon efter två bankörningar. Många av dem kan säkert det här med att köra hoj men det gäller att kunna förmedla budskapet också, det är det lite sämre med sett till många yrkeskategorier där viss chargong förekommer.

Sen beror det lite på hur man är som person också och hur bra man kan hantera/bemöta kritiken. Är man en drygskalle ja då får man nog ett bemötande därefter och förmodligen sådana vissa instruktörer mött tidigare och "laddar" därför lite för hårt i en diskussion direkt från start.

Själv träffa jag på en cowboy till instruktör på Gotland Ring som jag bemötte allra ödmjukast, verka som att han blev så paff att han bara upprepa sig och kunde liksom inte släppa "attityden" som han hade satt när han kom fram till mig :D Det blev bara humoristiskt. På Rörken i måndags var det dock toppklass från instruktörerna, dom var bra på alla sätt o vis.

Öm tå? Utveckla.
Inte alls, det var du som använde ordvalet att "kört jättelänge" och "kan det till fulländning". Inga problem få spons och bli världsmästare då väl?

Poängen är, man kommer bara SÅ långt på egen hand med sin kunskap. Exempel: I skolan har vi lärare, i idrott är det tränare och coacher som kan tala om för oss saker vi inte ser eller uppfattar själva medan vi utövar. Deras uppgift är att hjälpa oss vidare. CSS och SMC är tänk på samma sätt, men det kräver ett uns ödmjukhet och mottaglighet hos deltagaren. Inte att man ska "genomlida" dagen, då tar man ju inte vara på tillfället, vare sig man fått en stollig instruktör eller inte.

Att sedan gå ut här upplever jag som dubbelt korkat, bättre är väl att tala med träningsledaren på plats om sina upplevelser så det går att göra nånting åt saken. Jag vet folk som fått pengar tillbaka från CSS fast de normalt inte gör så pga att just den coachen inte klarat av att ge nånting till deltagaren.

Last edited:
ehhh... en instruktör som säger "du kör som en jävla sopa, spårvalen är kass, blicken helt fel, du hittar inte apex". Eller är det lyssnaren som tolkar kritiken så? Låter mer som en sårad självkänsla...

Men var ordvalen citerade så är det ju naturligtvis åt h-e, men varför skulle en instruktör kläcka ur sig såna ord? Jag bara undrar :confused:

Last edited:
. . . . och du kan det här till fulländning.
Sen, för att få en lägre försäkringspremie, går du en SMC, eller CSS-kurs.
Där talar dom om för dig att du kör som en jävla sopa, spårvalen är kass, blicken helt fel, du hittar inte apex osv.

Vad gör du, tar du till dig kritiken , biter ihop och försöker göra instruktörerna tillags, eller blir du förbannad och lämnar banan?

Varför jag frågar är för att en bekant, som jag tycker kan köra hoj, fick höra detta.

Hur skulle du bete dig?

Kör man som en king och bara är där för att få ner premien finns det väl knappast någon anledning att bli förbannad? Kan man sina prylar borde det väl f.ö. vara en smal sak att förklara för instruktörerna varför man väljer ett visst spår framför ett annat. Blir det tuppfajt och prestigekrig så är det väl bara att starta klockan och se vem som har rätt. :yoparty

Alternativt sucka lite i hjälmen, puttra runt banan i grön grupp och glädja sig åt den nya fina lägre premien.

Vilket av alternativen valde din bekant?

Alternativt sucka lite i hjälmen, puttra runt banan i grön grupp och glädja sig åt den nya fina lägre premien.

Hos vilket försäkringsbolag kan man sänka premien m h a SMC-kurser?

Inte Folksam längre i alla fall. Och Bilsport&mc försäkrar inte sporthojar. Vet inte vad polarn din kör förstås...?

Folksam är inte längre med och den försäkringen finns alltså inte längre, det är rätt. De slutade sälja den redan ifjol.

Då kommer han bli ännu mer besviken :)

Edit:
Har vi någon världsmästare som är instruktör i Sverige? :va

Att sedan gå ut här upplever jag som dubbelt korkat, bättre är väl att tala med träningsledaren på plats om sina upplevelser så det går att göra nånting åt saken.

Korkat att ställa frågan?
Det är just den mentaliteten jag avskyr.
Min "bekant" nämnde detta för mig, jag undrade varför man får denna bedömning på en kurs där man, precis som vilken annan kurs som helst, ska lära sig, få information och positiv feedback.
Jag vet att han kan köra hoj, jag vet dock inte på vilket sätt han måste ändra sin åkning för att passa in på en kurs, låter ju befängt.
Om jag vill veta när Karl den tolfte dog, går jag en kurs, inte fan vill jag höra att jag är en sopa som inte visste det från början.

Året efter du blir det, skulle jag tro. Var vill du komma?
Jag aspirerar inte på att kunna köra hoj till fulländning, så jag har inte en chans att ens bli svenska mästare. Det är sällan tränare eller coacher blir det (igen). Min poäng hittar du i ett annat svar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph