Okänt föremål i dokumentfacket under sadeln

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Preppade cykeln inför vintern idag, och hittade 4st brickor av detta slag i dokumentfacket:

pc060116.jpg


Bilden är dålig för digitalkameran suger.
Men det står iaf (tror jag) DAC, DEC, motorrad och "108" med stora siffror.

Vad är det jag hittat?
 
Det är strypbrickor som ska sitta i insuget.
 
Tack för dom snabba svaren! :tummenupp

Nu ska jag ut och tillintetgöra dessa onda föremål :tungan
 
Eller så sparar du dom så en ev. köpare kan strypa hojen sen :tummenupp

Jo det är klart jag ska spara dom :)

Fast dom uppgifterna jag fick i våras av försäkringsbolagen är att man inte kan försäkra en tung mc som 25kw längre, fast den är strypt. I alla fall inte för min målgrupp. Försäkringsbolagen påstår att 99% kör ostrypt iaf så dom har valt slopa alternativet att försäkra en mc som strypt.

Jag antar att enda anledningen till att man vill köra strypt är dom sänkta försäkringskostnaderna eller har jag fel? :tummenupp
 
Jo det är klart jag ska spara dom :)

Fast dom uppgifterna jag fick i våras av försäkringsbolagen är att man inte kan försäkra en tung mc som 25kw längre, fast den är strypt. I alla fall inte för min målgrupp. Försäkringsbolagen påstår att 99% kör ostrypt iaf så dom har valt slopa alternativet att försäkra en mc som strypt.

Jag antar att enda anledningen till att man vill köra strypt är dom sänkta försäkringskostnaderna eller har jag fel? :tummenupp

Om man har A begränsad så får man bara köra hoj med max 25kw.
 
Fast ska man strypa den till 25kw igen så måste man ändå göra det på en firma, alternativt åka och bänka och få ett 25kw intyg, så att brickorna finns kvar är inte värt mycket....
 
Fast ska man strypa den till 25kw igen så måste man ändå göra det på en firma, alternativt åka och bänka och få ett 25kw intyg, så att brickorna finns kvar är inte värt mycket....

Kan väl mkt väl vara så att den är 25kw i papprena redan.
 
Fast ska man strypa den till 25kw igen så måste man ändå göra det på en firma, alternativt åka och bänka och få ett 25kw intyg, så att brickorna finns kvar är inte värt mycket....

Varför måste det göras av en firma? :va
Ska väl räcka med ett skriftligt intyg på att brickorna sitter korrekt monterade och ett tüv papper till brickorna. Intyget om hur de sitter kan man ju själv skriva.
 
Varför måste det göras av en firma? :va
Ska väl räcka med ett skriftligt intyg på att brickorna sitter korrekt monterade och ett tüv papper till brickorna. Intyget om hur de sitter kan man ju själv skriva.

Just för att det inte låg ett tüv papper tillsammans med brickorna och då tror jag inte att besiktningen bryr sig speciellt mycket om att du intygar på heder och samvete att du har satt dit dom, eller att du intygar att du läst på internet att det är rätt brickor till din hoj, och att du har hört av en kusin som sommarjobbat på MC verkstad att det blir exact 24.7KW med brickorna där...

Varför måste det göras av en firma? :va
Ska väl räcka med ett skriftligt intyg på att brickorna sitter korrekt monterade och ett tüv papper till brickorna. Intyget om hur de sitter kan man ju själv skriva.

I det fallet kan det ju vara bra om brickorna följer med, så att en evuntell framtida ägare med begränsat körkort kan stoppa tillbaka brickorna om han/hon vill åka lagligt.

MEN, det betyder ÅAS att alla som åker utan brickor åker olagligt, hur löjligt det än låter då hojen ändå alltid försäkras på full effekt.

Jag blev stoppad med en bil som var besiktad med kula, den hade ingen kula, jag skulle egentligen bli tvingad att åka och regbesikta om bilen.
(grinig polis som letade fel, då jag hade kört för fort men dom inte kunde sätta dit mig på just det)

Jag satte bara dit en kula inför nästa besiktning och körde.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top