Ojämt slitna bromsbelägg

• Thread starter Thread starter E22
  • Start date Start date

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
(hittade ingen tråd om detta så..)

Joooo jag bytade däck i går på moppen, såg då att i ena oket att inner beläget nästan var slut men yttre var det bra mått på..

*Första tanken:köpa ett pack belägg( då dom kommer i två pack för 298 kr) & bara byta ut det innre bara, alltså snål mek.eller bara byta ut helt & hållet på höger oket. Frågan är kan man mixa gammla & nya beläg i samma ok, eller mixa gammla & nya belläg på vänster, höger ok???

*Andra tanken: varför blir det så, Åååå måste man gör något åt det??kan det vara kollvaran som kärvar i oket eller glidstyrningar??

( sista tanken blev...jag frågar experterna på SH..Sååå vad säger ni??)

jobbigast är bara inkörningen av de nya bromsbeläggen. Utöver det så kan du såklart använda 2 nya med 2 begagnade.

Anledningen... jadu. Olycka tryck från bromsokens kolvar. Varför det är så, skit o damm o jox.

Måste man köra in nya belägg ?
Jag bytte mina nyss och märkte inte direkt att dem var dåliga i början, men nu har dom iof börjat bli jeevligt bra....kanske är det då...

/N

Swedie skrev:
jobbigast är bara inkörningen av de nya bromsbeläggen.

Swedie skrev:
jobbigast är bara inkörningen av de nya bromsbeläggen. Utöver det så kan du såklart använda 2 nya med 2 begagnade.

Anledningen... jadu. Olycka tryck från bromsokens kolvar. Varför det är så, skit o damm o jox.
mixa gammla & nya i samma ok, eller mixa gammla & nya i olika ok..??
(alltså nya i vänster ok & gammla i höger ok)

isse skrev:
Måste man köra in nya belägg ?
Jag bytte mina nyss och märkte inte direkt att dem var dåliga i början, men nu har dom iof börjat bli jeevligt bra....kanske är det då...

/N
Har för mig man skall bromsa typ 50 ggr mjukt, annars kunde dom bli så där glansiga.

Du ska genomgå värmeprocesser med nya bromsbelägg. Annars kan första ytan bli väldigt glansig och ta ett antal % sämre än vad de skulle kunna.

Kör in bromsbelägg genom att installera beläggen, ut och kör och broms mycket i 5-10 minuter. Sedan låt hoj och belägg kallna. Sen gör likadant igen om du orkar, hehe. Det är iaf min taktik.

Du kan ju ta och göra så att båda sidor har lika mycket bromsbelägg. Alltså sätt 1 nytt belägg på varsin sida jämnte begagnat.

Swedie skrev:
Du ska genomgå värmeprocesser med nya bromsbelägg. Annars kan första ytan bli väldigt glansig och ta ett antal % sämre än vad de skulle kunna.

Kör in bromsbelägg genom att installera beläggen, ut och kör och broms mycket i 5-10 minuter. Sedan låt hoj och belägg kallna. Sen gör likadant igen om du orkar, hehe. Det är iaf min taktik.

Du kan ju ta och göra så att båda sidor har lika mycket bromsbelägg. Alltså sätt 1 nytt belägg på varsin sida jämnte begagnat.

Det var lite min tanke oxå, att byta ut inner beläggen på båda oken. då det tycks slitas lite mer.. vet du att det går bara att gör så eller "bara" tror du..?
(kom på att frågan ovan kanske kan tas som tyken, men ínte alls swdie, de var inte all så det var menat )

Last edited:
E22 skrev:
Det var lite min tanke oxå, att byta ut inner beläggen på båda oken. då det tycks slitas lite mer.. vet du att det går bara att gör så eller "bara" tror du..?
(kom på att frågan ovan kanske kan tas som tyken, men ínte alls swdie, de var inte all så det var menat )
jag har gjort så på nån gammal hoj jag hade. Men jag kan bara fråga tillbaka, varför skulle det INTE funka? Du får ju bara hålla reda på det begagnade belägget då så att det inte blir för slitet och du går ner på metallen av beläggen.

Do it!

Swedie skrev:
jag har gjort så på nån gammal hoj jag hade. Men jag kan bara fråga tillbaka, varför skulle det INTE funka? Du får ju bara hålla reda på det begagnade belägget då så att det inte blir för slitet och du går ner på metallen av beläggen.

Do it!

Jooo min tanka gick åt håller .. att om man har oliga friktion på vardera sida om skivan ,att det då blir pankaka av det på någon vänster..jaaa du vet, ibland får små betydelser stora konsekvenser..men har du gjort det och det funkade för dig, jaa då skulle det väll funka för denne svensk oxå då då.. :)

Körde 10min stadstrafik hem från service, sen dagen efter 10min stadstrafik till jobbet. Det kan jag alltså räkna som inkörning :)

/N

Swedie skrev:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år