Ojämt slitet framdäck

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
På en 02:a, ej sned, aldrig krockad eller nått, aldrig bankörd. Fin välskött hoj alltid servad på auktoriserad verkstad.

Kan det vara så enkelt att föraren känt sig mer komfortabel med att lägga ner hojen åt vänster än åt höger? Eller finns det något annat man ska titta efter ?? Bakdäcket är helt nytt så det finns inget att jämföra med.

Din teori tycker jag verka stämma... men mät upp ramen :tummenupp
Annars har han helt enkelt kört för lite på bakhjulet :tungan

Vänstervarv i rondeller! Och några sådana passerar nog dom flesta under däckets livslängd...

Hur är det slitet?
Är det uppe på toppen eller längre ut mot sidan?
Är det mer slitet på vänstersidan så florerar det en teori om att våra vägar lutar ut mot diket och att däcket därför slits lite mer på vänstersidan.
Om det är sant eller inte kan jag inte bekräfta då jag aldrig kört tillräckligt långt med hojen upprätt. Jag föredrar att svänga lite oftare....

Är det slitet långt ut på sidan så kan det vara så killen som kört hojen (eller om det var du??) är en rondellälskare som gillar att nöta knäpuck!

Det finns säkert en uppsjö med andra anledningar också...

robeen skrev:
Kan det vara så enkelt att föraren känt sig mer komfortabel med att lägga ner hojen åt vänster än åt höger?

Ja, precis så kände jag det när jag började köra hoj. Hade det varit högersidan som var sliten skulle jag ha gissat att han har kört på Falkenberg med den, svänger nästan bara höger ju. :3freak

Letade lite och fann denna tråden..
Det är samma med mitt framdäck.. Kan det verkligen bli sådan skillnad för att "rondellerna svänger åt vänster och vägarna lutar?!

Mitt framdäck är seriöst mer slitet på vänstersida, och inte "banåkningsslitet" Utan som vanligt med en del nedslag från bakhjulsåkning osv..

Jag började tro det var nåt fel på fjädringen typ..
Är det normalt med detta slitage?!

Jodå, alla mina framdäck har också konsekvent varit mer slitna på vänstersidan och det varkar ju inte vara någon ovanlighet.

PacMan skrev:
Jodå, alla mina framdäck har också konsekvent varit mer slitna på vänstersidan och det varkar ju inte vara någon ovanlighet.
Fy fan vad konstig grej alltså.. Jaja, gott att veta i alla fall!

Alla favoriserar en av de båda håll man man svänga åt.
Ser det på nästan alla däck jag byter.
Lyssna inte på någon som säger att du ska mäta upp en ram av den orsaken :)

Vi borde med andra ord seriöst ta och starta en verksamhet där vi byter framdäck med engelsmän när de är halvt nedslitna. Där borde rimligtvis förhållandet vara det motsatta...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman