Ojämt nötta däck?? hjälp

MR. SCH

Mr sch
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
R1 03
Kan någon säga mig varför mitt framjul blivit ordentligt ojämt nött. Höger sida ser bra ut men den vänstra är rätt så nött. Kan det vara fel lufttryck i däcket?? Har ej kollat trycket efter vintern. Eller är hjulet monterat snett? Hjälp mig om ni har nåt förslag på vad jag bör göra! Hojen är ju rätt ny, r1 03 med 200 mil. Bakdäcket ser däremot bra ut :va

Sök! Finns massor om detta sedan innan...

I sverige har vi fått fnatt på rondeller...

90 % säkert packboxen på ena gaffelbenet, sådär har jag också haft många gånger. Byt packboxarna sen rockar det!

Mvh Stephenj

Vet inte i vilken utsträckning det är "sné" nött, men vägen lutar alltid lite åt höger (en rak väg) för att vattnet ska rinna bort när det regnar. Det medför att vänster sida av däcket(sett från föraren) ligger an mot vägbanan lite mer. Är snedslitaget från mitten på framdäcket och två centimeter utåt så kan det mycke väl vara detta som orsakar det,
Har själv märkt det på egna hojar. Det märks just på framdäcket.

Men är det extremt så vet jag inte....

fezt skrev:
Vet inte i vilken utsträckning det är "sné" nött, men vägen lutar alltid lite åt höger (en rak väg) för att vattnet ska rinna bort när det regnar. Det medför att vänster sida av däcket(sett från föraren) ligger an mot vägbanan lite mer. Är snedslitaget från mitten på framdäcket och två centimeter utåt så kan det mycke väl vara detta som orsakar det,
Har själv märkt det på egna hojar. Det märks just på framdäcket.

Men är det extremt så vet jag inte....

Var också inne på sådana förklaringar när jag hade det problemet men...grejen var det att gaffelbenens oförmåga att studsa upp jämnt, fick däcket att röra sig lite snett i varje vibration...

stephenj skrev:
Var också inne på sådana förklaringar när jag hade det problemet men...grejen var det att gaffelbenens oförmåga att studsa upp jämnt, fick däcket att röra sig lite snett i varje vibration...

Japp... jag har fått sånt här sneslitage på flera hojar, så det existerar och har även pratat med en däcksfirma om det, och de instämmer.

Sen det du nämner kanske också kan vara ett problem, men det låter lite lustigt. Största delen av en åktur går vanligtvis rakt fram, och det låter lite lustigt i mina öron att däcket skulle slitas snett pga framgaffelns retur&komp.. däremot kan det slitas onormalt mkt vid te x bankörning vet jag, men det blir lika åt båda hållen..
Men men.. ja är inte expert på området, spekulerar mest... :)

fezt skrev:
Japp... jag har fått sånt här sneslitage på flera hojar, så det existerar och har även pratat med en däcksfirma om det, och de instämmer.

Sen det du nämner kanske också kan vara ett problem, men det låter lite lustigt. Största delen av en åktur går vanligtvis rakt fram, och det låter lite lustigt i mina öron att däcket skulle slitas snett pga framgaffelns retur&komp.. däremot kan det slitas onormalt mkt vid te x bankörning vet jag, men det blir lika åt båda hållen..
Men men.. ja är inte expert på området, spekulerar mest... :)

Tycker iofs det låter rätt logiskt :-) Om det ena benet har lättare att röra sig än det andra, hur hamnar däcket då?

Två experter spekulerar.... :tummenupp

Var inne på verkstan idag på förmiddagen och fick framdäcket utbytt på tjejens hoj. Det var tydligt mer slitet på vänster sida. Det berodde iaf med all säkerhet på att man kört med för dåligt tryck. Kolla trycket var tredje/fjärde gång du tankar.

robeen skrev:
Var inne på verkstan idag på förmiddagen och fick framdäcket utbytt på tjejens hoj. Det var tydligt mer slitet på vänster sida. Det berodde iaf med all säkerhet på att man kört med för dåligt tryck. Kolla trycket var tredje/fjärde gång du tankar.

Ska man kolla trycket varje/varannan gång man är ute och åker då?? :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park