Ojämt kjedje slack

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Kawasaki z750
Jag har hört ett raslande ljud från kjedjan underdagen och ser att kjedja är super slapp. Upp med den på depåstödet och spänner kjedjan. Men till mitt stora förtret så skilljer slacket beroende på i vilket läge hjulet är.

Kanske lite luddigt formulerat. Men kjedjan växlar mellan att vara spänd till att vara slack beroende på vilket läge bakhjulet är i. Någon som kan tänkas veta vad det är som hänt???

Tror det stod nåt om det i min manual, eller om det var Haynes.
Iaf, så berodde det på att kedjan är ojämnt sliten, som jag fattade det. Kankse för att den har varit ojämnt smord. Eller så är den bara ojämnt smord nu och går trögare i vissa partier.

Kedjan är slut.
Byt.

Ett klassiskt symptom på en slut kedja: Varierande spänst.
Byt dreven oxå, det ger bäst ekonomi i längden.

drivpaketet bör nog bytas då kedjan förmodligen är sliten och ojämn i längd.

Hård skrev:
2213638 Tror det stod nåt om det i min manual, eller om det var Haynes.
Iaf, så berodde det på att kedjan är ojämnt sliten, som jag fattade det. Kankse för att den har varit ojämnt smord. Eller så är den bara ojämnt smord nu och går trögare i vissa partier.
Precis, vissa av länkarna är mer sliten, så dom blir längre,dom som är mindre sliten blir kortare.
Mät avståndet mellan typ 6länkar och jämför.

Så här står det i min Haynes:

Kedja.jpg

Så det ska inte va "svårare" än att byta kjedja och drev??? Tror ni att det kommer lösa mitt problem??

Tack för all hjälp föresten

gyver skrev:
2213813 Så det ska inte va "svårare" än att byta kjedja och drev??? Tror ni att det kommer lösa mitt problem??

Tack för all hjälp föresten

Det löser dina problem.
Ett snik-tips är att vända på framdrevet (om dt är helt symmetriskt i övrigt) efter halva beräknade livslängden på drivpaketet, då skonar man kedjan eftersom den får gå på "färska" kuggar igen, som är snällare i ingreppet än gamla slitna hajfenor till kuggar.
Bakdrevet slits så sakta att detta kan sitta orört, iaf första bytet.
Kör aldrig kedjan osmord, då dör den omgående, o-ring eller ej.

Kolla: www.ramstrom.se

Lägger även till en direktlänk (lustighet) till deras teknikavdelning i katalogen. Denna finns EJ på deras hemsida, så det är ett litet fulhack, eller ska vi säga kvalificerad "gissning". Håll tillgodo! :tummenupp

http://www.ramstrom.se/sok/Pdf/Trans_Sektion_J.pdf

eller: "Allt du inte trodde du behövde veta om kedjor" :lol
Läs SÄRSKILT sid. 18 och framåt!

Last edited:
Kan bara instämma i svaren ovan, kommer fixa sig vid byte.

Hade exakt samma symptom, hittade billigt drivpaket hos www.bikeshop.se , snabb leverans var det också.

Mvh Stephanj

Felet de flesta gör är att spänna kedjan för hårt. Det resulterar i att länkarna kan "skära"..De går trögt , ledar sig inte som de ska o du får fenomenet att kedjan verkar vara olika lång..

Är kedjan frisk i övrigt kan en nödlösning vara att spruta på 5-56 , wd-40 eller ngt krypande smörjmedel. Med lite tur får du länkarna att lossna , så du kan få ut några mil till på kedjan , men mitt råd är ....BYT ! O spänn kedjan rätt nästa gång.. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg