Ojämnt vid full gas. XR 600

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
När jag försöker varva ur min XR på högsta växeln (har inte testat någon annan) så varvar den i ungefär 3 sekunder sen "missar" den så den liksom dör i 0.1 sekund sen fortsätter den varva och så fortsätter det i relativt jämna intervaller.

De 2 nybörjarteorier jag har är:

-Att tändstiftet är dåligt så att den missar att tända vid för höga varv. (ska ändå bytas)

-Att högfartsmunstycket är feldimensionerat så att den antingen surar eller får för lite. (ska plocka ner och rengöra)

Finns det något annat detta kan bero på?
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
UPPDATERING:

Jag har kikat runt lite och kommit fram till att det bör vara en Mikuni TM (2-takt?), troligtvis 38 mm. Ingen accpump dvs. Och vad jag kan se finns inte heller någon blandskruv att justera.

Finns det något att göra åt den här eller är det ny gasare som gäller?
Och isåfall, räcker en 40mm eller bör jag montera dit en 42 med de modifikationer jag har nu:

640cc, effektsystem, vassare kam. Blir väl troligtvis ett k&n-filter med öppnad luftburk om jag byter förgasare också.


Hjälp! :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Att den "ormar sig" går ryckigt när man drar ur maskinen på högsta växeln brukar vara för stort huvudmunstycke.
De du kan göra e att ta mä tändstiftnyckel under en repa, leta upp nå ställe där du kan dra ur maskinen genom ALLA växlar. När du kommer opp så mycke de går, slå av på dödarknappen dra in kopplingen, stanna.
Ta dän stiftet å kolla om de e svart.
Om så är har du beviset att den går fett.

Skulle maskinen gå för magert så är fenomenet så att när man accar upp så kommer man till en punkt/varv där han inte vill mera, men när man släpper gasen lite så känns det som den kommer lite extra.

Detta e metoder tagna från den tiden de inte användes så mycke bänkar när man ställde in motorerna, utan va tvingade tillå ut å gasa för att ställa in de hela.

Å att mixtra med olika fuggar så får man prova sig fram till de fungerar , om de inte finns färdiga satser å köpa...:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top