Ojämnt mellanregister på höga växlar

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Har en cbr 600. Drar fint över hela registret på 1,2,3 växel.
Men om jag ligger i landsvägsfart i 120km 6000 varv och ger full gas känns det som att den bluddrar/rycker först när jag växlar ner och får upp varvet över 8000 går den som den ska. Går normalt från 1000-4000 varv.
Kan det ha att göra med att det är relativt kallt nu?

zorro100 skrev:
Har en cbr 600. Drar fint över hela registret på 1,2,3 växel.
Men om jag ligger i landsvägsfart i 120km 6000 varv och ger full gas känns det som att den bluddrar/rycker först när jag växlar ner och får upp varvet över 8000 går den som den ska. Går normalt från 1000-4000 varv.
Kan det ha att göra med att det är relativt kallt nu?

Det lär inte ha att göra med att det är kallt.. Inga hojar jag haft har på något sätt gått sämre i minusgrader..

Sep skrev:
Det lär inte ha att göra med att det är kallt.. Inga hojar jag haft har på något sätt gått sämre i minusgrader..

Kall luft innehåller mer syre, om du har en hoj som redan går magert kan den ju gå ännu magrare.
Har man däremot en hoj som bara går bättre när det är kallt och hög luftfuktighet så går den för fett en varm sommardag, jag ligger nog helst på den feta sidan, då den magra sidan är betydligt riskablare.

Vad jag har haft problem med är isbildning i förgasarna vid kallgrader, men så kallt är det väl kanske inte när du kör.

GuW skrev:
Kall luft innehåller mer syre, om du har en hoj som redan går magert kan den ju gå ännu magrare.
Har man däremot en hoj som bara går bättre när det är kallt och hög luftfuktighet så går den för fett en varm sommardag, jag ligger nog helst på den feta sidan, då den magra sidan är betydligt riskablare.

Vad jag har haft problem med är isbildning i förgasarna vid kallgrader, men så kallt är det väl kanske inte när du kör.

Nej, riktigt så kallt är det inte. igår var det väl 8+.
kan mager blandning påverka just mellanregistret borde den inte gå sämre rakt över?
Är det byte till större munstycken som gäller då eller??

zorro100 skrev:
Nej, riktigt så kallt är det inte. igår var det väl 8+.
kan mager blandning påverka just mellanregistret borde den inte gå sämre rakt över?
Är det byte till större munstycken som gäller då eller??

Den går väl bara magert just i mellanregistret, hur du fixar det får du fråga dom mer kunniga då jag bara har begränsad erfarenhet av en Bing 17x14 som fjunigt moppefucko för 20 år sedan... :hihi

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park