Ojämna explotioner i motorn

jebb

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
1992, Suzuki, gsxr 750 wn
Först och främst, jag har en
Suzuki gsx-r 750cc från 1992, vattenkyld.

Jag har ett problem som jag måste få bukt med nu innan sommaren.
Det är så att det smäller ojämnt i motorn ibland. Vilket resulterar i en liten eldflamma i avgsröret..

Personligen tror jag att det beror på att något av tändstiften är lite skitit eller nått sånt..

Hur som helst så ville jag byta tändstift, men när jag drog upp det ur motorn ser det ut så här!
Vad är detta och ska jag ge mig an att byta det?

Om inte, vad tror ni problemet är?

20090409.jpg

Sitter det inte kvar där i då? Alltså det du har dragit upp är väl bara en tändhatt... man ska ju inte kunna dra ur ett tändstift :va

Nu är inte jag någon expert på gamla suzukis, men jag kan säga att det där inte är tändstiften du har "dragit ur". Det ser ut som tändhatten tycker jag. Ett tändstift skruvar du ur efter du dragit av tändhatten.

Att du får avgasknall är ju inget ovanligt fenomen. Speciellt inte på lite äldre hojar. Lite oförbränt bränsle letar sig ut genom avgasporten och antänds av hettan, vilket resulterar i en knall och en flamma ur ändröret.

EDIT: Om du ändå tänker byta tändstift, glöm inte att du har fyra stycken.

Last edited:
hihihi :)

Det där är tändhatten, du msåte skruva ur tändstiftet med en tändstiftsnyckel. Det sitter mao kvar i toppen.

Det är inte bara jag som lär mig nått nytt varje dag:banana Men man lär sig aldrig något om man aldrig frågar:tummenupp

Stiften skruvas ur efter att du har dragit upp de hattar som utgör kontaktdon till stiften, och dragit upp hattarna har du uppenbarligen gjort. För övrigt bör du vara försiktig när du drar upp hattarna så att du inte skadar dem, och se till att de verkligen kommer på plats när du sätter tillbaka dem. Det brukar krävas ganska stor kraft att få dem på plats. Det är bra att ha rätt sorts hylsverktyg när du ska skruva ur och i stiften, eftersom de ju sitter djupt och det kan vara lite svårt att komma åt, speciellt under ena under ramröret. Och var försiktig när du skruvar tillbaka stiften eftersom det är lätt att förstöra gängorna i topplocket om du är okänslig när du gängar i dem. Avgassmällarna kan ha en flera olika orsaker, men att börja med ett stiftbyte är absolut inte fel. När du ändå har tagit loss hattarna och stiften kan du täven passa på att mäta tändspolarnas resistans och kolla kompressionen. Se till att inte tappa ner skräp i tänsdstiftshålen.

Inte lätt att veta ifall man inte hållit på ett tag :) . Övre delen av tändstiftet kan du nog se ifall du tittar ned där du drog lös tändhatten (delen på bilden). Det brukar vara små stift så ev får du investera i en ny hylsa för att kunna skruva lös dom. Ett vanligt fel som många gör på motorcyklar är att de drar stiften för hårt så gängan nästan förstörs, konsultera din handbok för instruktioner.

Det där med tändstiftet har du redan fått vägledning med, så det löser sig.

Men.... när skjuter motorn?
Gaspådrag, motorbromsning, jämn gas i 70km/h, på höga varv?
Har den plötsligt börjat med det, eller har det kommit mer och mer.
Har den andra konstigheter för sig också? Hög soppa förbrukning?

Berätta lite mer så kanske vi kan hjälpa dig att ringa in problemet.
Som ex, eldar det ur avgasröret under motorbromsning, så beror det säkerligen på en läckande avgaspackning.

Men börja med tändstifts bytet. Var försiktig när du tar ur dom ur motorn, så tar du ett kort och lägger upp dem här i tråden. Kan ge lite vägledning också.
Lägg dom i ordningsföljd, så att man vet till vilken cylinder dom hör.

Mats

Tur att här är lite bättre ordning på sh nu :) För ett par år sen hade de grillat en tråd som denna antar jag!

Förresten har du testat att borra? :hihi :tummenupp

Om du bytar stift så köp för guds skull rätt stift, med rätt värmetal, annars kan det verkligen bli ojämna explosioner i motorn! Hoppas det löser sig, du får bra support här! :tummenupp

Glöm inte att kolla att avståndet på stiften är rätt också, behövs ett bladmått och din sen borde det stå i din hojs manual vilket mått det ska vara.

Exempel:
NKG CR9EK
Denso Iridi IU27A
NGK Iridium CR9EIX
ND U27ETR
Jag gillar Iridium, trots att de är dyra, eftersom jag är lat och vill slippa skruva ur eller byta dem så ofta.

Tack för alla grymma svar,
Imorgon ska jag ner o ta mig en ordentlig titt på det hela..

Har även fått lite andra intressanta svar från experter som har sett bilden som menar att det är något, som jag nu inte minns namnet på, som är en ladd som är direktkopplat till en tändare,
Det skulle betyda att det inte finns något tändstift utan att det är en integrerad grej, detta för att slippa spänningsfall i mellan hatten och tändstiftet och där med jämnare motor...

Men han sa också att det är en ganska ny pryl och inte borde finnas på en 1992a.

Kan tillägga att jag precis köpten hojen begagnad..

Hur som helst, tack för svaren! :tummenupp

Tack för alla grymma svar,
Imorgon ska jag ner o ta mig en ordentlig titt på det hela..

Har även fått lite andra intressanta svar från experter som har sett bilden som menar att det är något, som jag nu inte minns namnet på, som är en ladd som är direktkopplat till en tändare,
Det skulle betyda att det inte finns något tändstift utan att det är en integrerad grej, detta för att slippa spänningsfall i mellan hatten och tändstiftet och där med jämnare motor...

Men han sa också att det är en ganska ny pryl och inte borde finnas på en 1992a.

Kan tillägga att jag precis köpten hojen begagnad..

Hur som helst, tack för svaren! :tummenupp

Det som den personen menar är antagligen att tändspolen eller spolarna i det fallet sitter i princip vid tändstiften för att minska förlusterna med vanliga tändkablar.
Det har jag väldigt svårt att tro att din hoj har och i vilket fall som helst så har du fortfarande tändstift på hojen.
read my lips, du har tändstift.

Men vadfan, bättre att fråga och verka dum än att förbli dum.

:)

haha alright nu har jag gjort en tabbe det mäkte jag ju...
Dom satt 15cm ner i skiten där det var så mörkt att jag inte såg dem. men nu vet jag =)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back