Ojämn tomgång..

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
R6:a -06
:rolleyes: Jag har en fundering angående min Triumph Sprint RS 955i -01:a.
Min mc brukar ha en tomgång på 2000 varv och ska enligt mina papper ha den nivån.
Men dom sista dagarna så har den haft en tomgång på 1500 varv när man startat upp den trots att ingen ställt om tomgången..
Och ibland när man kört ett tag och står på tomgång så går den upp på 2500 varv och har den nivån..

:va Vad kan detta bero på?
Är de dumt att fortsätta köra med den när det är så? :confused:
Tacksam för alla svar :Bugar

Eftersom du har en insprutare kan det nog bli så där om du förvarar hojen varmt, tar sen ut den i kylan och startar upp den. Prylarna är då varma medans luften är snor-kall. Så länge hojen öht funkar på tomgången när den är kall ska du inte oroa dig så mycket. Funkar tomgången bra när hojen är riktigt uppvärmd, dvs körd ett par mil, är allt frid & fröjd.

andersbrink skrev:
Eftersom du har en insprutare kan det nog bli så där om du förvarar hojen varmt, tar sen ut den i kylan och startar upp den. Prylarna är då varma medans luften är snor-kall. Så länge hojen öht funkar på tomgången när den är kall ska du inte oroa dig så mycket. Funkar tomgången bra när hojen är riktigt uppvärmd, dvs körd ett par mil, är allt frid & fröjd.

Men jag förvarar den i ett kallgarage ...
Å den har aldrig betett sej så här dom tidigare månaderna som jag har haft den..
Tycker de är så konstigt att från att alltid ha vart på 2000 varv att den ska börja variera sej i varvtal.. :confused:

D_fox skrev:
Men jag förvarar den i ett kallgarage ...
Å den har aldrig betett sej så här dom tidigare månaderna som jag har haft den..
Tycker de är så konstigt att från att alltid ha vart på 2000 varv att den ska börja variera sej i varvtal.. :confused:

Nåt kan ju ha hänt, men troligen har du kondensvatten i tanken, och insprutningen jobbar vad den kan för att kompensera för den varierade kosten...
Det är EN möjlighet.
Tjuvluft en annan. Provspreja med startgas på insugsgummin mm under tomgång. Rusar den upp i varv vet du.
En tredje möjlighet är att insprutsmodulen saknar signal från någon sensor (glappkontakt/trasig) och går över på nödprogram.

Jag har hittat felet..

Skruvade isär Mc:n igår och upptäckte då att tomgångsventilen gick rå-trögt. Den fastnar liksom i olika lägen och funkar inte som den ska..
Kan man smörja den eller?
Och i såfall med vad för den är ju typ av plast till synes.
Eller kan man skruva isär den och rengöra där?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg