Ojämn tomgång Hornet

Fjeppa

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450 HM SM
Cb600f -99, som rubriken lyder. Från tomgång upp till 2500varv går den ojämt och ryckigt. Därefter vaknar den till liv och går fint. Det märks extra mycket vid låg belastning. Ökas belastningen går den mycket jämnare.
Synkronisering utförd men utan märkvärd skillnad. Vad ska jag göra för att få till tomgången?

Det är bytt ganska nyligen och luftfiltret är också ok, hmm? Fast man kanske borde byta och testa. Men verkar det inte lite långsökt när han går fint över 2500, hmm?

för mig låter det som den tar tjuvluft...och när du belastar så tar den luft som den behöver.

Ja man skulle kanske ta å spraya på lite startgas, ska testa i kväll.

Nej ingen skillnad med startgas. Verkar vara tätt kring insug och förgasare.

Lågfartskretsen kanske är lite igensatt? Kanske behöver sig en rengöring, ibland funkar det med rengöring som man häller i tanken...

Min var likadan (är i vis mån) men blev avsevärt bättre efter att ha satt i större lågfartsmunstycken.

Har demonterat och blåst rent förgasarna 2ggr men ingen skillnad. Har även märkt att choke funktionen är annorlunda. Förr så höjdes tomgången när man chokade men nu så sänks den istället. Obs med kall motor.

Hur långt har den gått ?

Ställt ventiler ?

Bytt avgasrör eller monterat sportfilter eller dyl ?

Jajamen ventilspelet är okej. Cykeln har gått 2100mil har monterat en Tyga motomaggot slipon (ger typ inget mottryck). Kör Hondas luftfilter.
Har hört att slipon kan ge en ojämn gång på låga varv. Vet inte om man får nått ut av det men testade hålla för avgasröret för att simulera ett ökat mottryck. Men utan resultat.
Ringde NGK igår och hörde om det kunde vara nått fel på tändstiften men dom menade på att den inte skulle fungera bra på högre varv om något stift var trasigt.
Jag har liksom en känsla av att någonting är fel inställt. Den går liksom bra dåligt alltså gången är ojämn och ryckig men den är hela tiden likadan. Tycker det kan vara indikation på att någon inställning kan vara felaktig.

Samma fenomen på min, mixtra med pilotskruven och större lågfart. Jag har standard luftfilter och ett öppet system. Ett hack större lågfart hjälpte till viss del på min, men jag tror att det måste till lite finlir med pilotskruven för att få bort det sista.

Har demonterat och blåst rent förgasarna 2ggr men ingen skillnad. Har även märkt att choke funktionen är annorlunda. Förr så höjdes tomgången när man chokade men nu så sänks den istället. Obs med kall motor.

Verkar konstigt. Kollat choke-funktionen?

Samma fenomen på min, mixtra med pilotskruven och större lågfart. Jag har standard luftfilter och ett öppet system. Ett hack större lågfart hjälpte till viss del på min, men jag tror att det måste till lite finlir med pilotskruven för att få bort det sista.

Det är nog helt klar värt ett försök. Fast undra om jag inte börjar med att försöka ställa pilotskruvarna först. Ska försöka ragga tag i en bra varvräknare och en vinklad skruvmejsel. Får jag inte till det med skruvarna måste jag nog byta lågfart till ett nr större. Det låter som en plan:tummenupp

Verkar konstigt. Kollat choke-funktionen?

Ja mekaniken till choken fungerar som den ska, och samtliga chokeventiler ser fräscha ut. Fast det är ju ett mysterium att tomgången inte ökar när man aktiverar choken nå mer vid kallstart? Det har säkert ett samband på något sätt med den dåliga gången på låga varv. Frågan är ju bara hur?:huvet

Last edited:
Goda nyheter, fick upp hojen i 225km/h så någon felkuggning känns osannolikt. Obs mätarfart och orginaldrevning!
Den dåliga gången på låga varv går med största sannolikhet att justera bort. Funderar på att bygga en mimmimeter så synkroniseringen kan utföras exakt. Min förra synkronisering gjordes med en flödesmätare. Tror justering med mimmimeter blir bättre. Därefter får man väl gå vidare med justering av pilotskruvar. Å skulle inte det fungera så blir det byte av lågfartmunkisar.
Tack ska ni ha för hjälpen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...