Ojämn motorgång Honda CX500 Custom

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Jag inser att en Honda CX 500 Custom inte på något sätt kan räknas som en sporthoj, men det är min gammelhoj som jag köpte innan jag tagit kortet och nu vill jag sälja den. Problemet är bara det att den inte går så bra för tillfället så jag tänkte ge mig på ett försök att få den att gå bättre.

Största problemet är ojämn gång, baktändning och seghet på låga varvtal.

Killen jag köpte hojen av sa att han gjort rent förgasarna och sedan lämnat hojen för synkronisering. Jag räknar självklart inte med att få hojen att gå perfekt, den är ju trots allt 30 år.

Någon som vet något om denna modell och kan ge tips på var jag ska börja?
Planen nu är kolla ventilspel, byta olja, olje-, luft- och bränslefilter, ställa in tomgång på förgasarna.
Något mer jag kan göra som inte kräver demontering?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du har ett klokt upplägg; att först återställa alla grundvärden genom en noggrann motorservice.
Fortsätter den att småjäklas efteråt, skulle jag söka i bränsletillförseln (vatten o andra föroreningar, bränslekran, bränslefilter) och/eller rengöring av förgasarnas lågfarts-/ tomgångsdelar.

Och: Det finns ingen som helst orsak till att den INTE skulle gå perfekt. Det var en synnerligen lyckad konstruktion det där och 30 år är ingen ålder på en japansk mc, hur galet det än kan låta.
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Du har ett klokt upplägg; att först återställa alla grundvärden genom en noggrann motorservice.
Fortsätter den att småjäklas efteråt, skulle jag söka i bränsletillförseln (vatten o andra föroreningar, bränslekran, bränslefilter) och/eller rengöring av förgasarnas lågfarts-/ tomgångsdelar.

Och: Det finns ingen som helst orsak till att den INTE skulle gå perfekt. Det var en synnerligen lyckad konstruktion det där och 30 år är ingen ålder på en japansk mc, hur galet det än kan låta.

Tack för tipsen! Började min genomgång idag med att plocka isär luftfilterboxen. Där kunde jag konstatera att slangen från vevhusavluftningen hade lostnat... efter att ha monterat dit den igen så gick hojen bättre, men inte helt bra än. Drog ut tändstiften och dom var kolsvarta, så jag byter även dem... Ska försöka få tag på ett lämpligt luftfilter i dagarna. Bränslefiltret är lite svårare. Den sitter visst i tanken har jag förstått, men jag funderar på att montera ett extra filter på slangen. Sen kanske jag tar bort filtret ur tanken när jag får möjlighet.

Känner hopp för min gamla pärla nu iaf:) Och den har ju bara gått 2400 mil enligt mätaren, så den borde ju hålla bra länge till!
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
De där spisarna brukar hålla och gå nästan hur länge som helst.
Upplägget du har för felsökning verkar bra, det håller jag med om.
Snacket har alltid gått om CX-motorerna att de ska vara lite "slappa" i ventilerna, så om du justerar dem, snåla inte med spelet.
Har du kollat insugsgummin?
De torkar ofta sönder och börjar läcka.
Förutom det skulle jag kolla alla munstycken i gasarna.
Något mer kan jag inte komma på just nu, såvida det inte är något tändspoleknas eller så.
Lycka till!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top