Ojämn motorgång Honda CX500 Custom

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Jag inser att en Honda CX 500 Custom inte på något sätt kan räknas som en sporthoj, men det är min gammelhoj som jag köpte innan jag tagit kortet och nu vill jag sälja den. Problemet är bara det att den inte går så bra för tillfället så jag tänkte ge mig på ett försök att få den att gå bättre.

Största problemet är ojämn gång, baktändning och seghet på låga varvtal.

Killen jag köpte hojen av sa att han gjort rent förgasarna och sedan lämnat hojen för synkronisering. Jag räknar självklart inte med att få hojen att gå perfekt, den är ju trots allt 30 år.

Någon som vet något om denna modell och kan ge tips på var jag ska börja?
Planen nu är kolla ventilspel, byta olja, olje-, luft- och bränslefilter, ställa in tomgång på förgasarna.
Något mer jag kan göra som inte kräver demontering?
 
Du har ett klokt upplägg; att först återställa alla grundvärden genom en noggrann motorservice.
Fortsätter den att småjäklas efteråt, skulle jag söka i bränsletillförseln (vatten o andra föroreningar, bränslekran, bränslefilter) och/eller rengöring av förgasarnas lågfarts-/ tomgångsdelar.

Och: Det finns ingen som helst orsak till att den INTE skulle gå perfekt. Det var en synnerligen lyckad konstruktion det där och 30 år är ingen ålder på en japansk mc, hur galet det än kan låta.
 
Du har ett klokt upplägg; att först återställa alla grundvärden genom en noggrann motorservice.
Fortsätter den att småjäklas efteråt, skulle jag söka i bränsletillförseln (vatten o andra föroreningar, bränslekran, bränslefilter) och/eller rengöring av förgasarnas lågfarts-/ tomgångsdelar.

Och: Det finns ingen som helst orsak till att den INTE skulle gå perfekt. Det var en synnerligen lyckad konstruktion det där och 30 år är ingen ålder på en japansk mc, hur galet det än kan låta.

Tack för tipsen! Började min genomgång idag med att plocka isär luftfilterboxen. Där kunde jag konstatera att slangen från vevhusavluftningen hade lostnat... efter att ha monterat dit den igen så gick hojen bättre, men inte helt bra än. Drog ut tändstiften och dom var kolsvarta, så jag byter även dem... Ska försöka få tag på ett lämpligt luftfilter i dagarna. Bränslefiltret är lite svårare. Den sitter visst i tanken har jag förstått, men jag funderar på att montera ett extra filter på slangen. Sen kanske jag tar bort filtret ur tanken när jag får möjlighet.

Känner hopp för min gamla pärla nu iaf:) Och den har ju bara gått 2400 mil enligt mätaren, så den borde ju hålla bra länge till!
 
De där spisarna brukar hålla och gå nästan hur länge som helst.
Upplägget du har för felsökning verkar bra, det håller jag med om.
Snacket har alltid gått om CX-motorerna att de ska vara lite "slappa" i ventilerna, så om du justerar dem, snåla inte med spelet.
Har du kollat insugsgummin?
De torkar ofta sönder och börjar läcka.
Förutom det skulle jag kolla alla munstycken i gasarna.
Något mer kan jag inte komma på just nu, såvida det inte är något tändspoleknas eller så.
Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top