Ojämn laddning av batteri

Välj sen ett kit som du känner att du kan klara av själv. Om du inte är bekant med en lödkolv rekommenderar jag ett av de färdiglödda kitten.
]
Nu är väl inget kablage lött - utan pressat ? (med rätt verktyg)
Lödning är inte optimalt i skakig miljö.
 
Nu är väl inget kablage lött - utan pressat ? (med rätt verktyg)
Lödning är inte optimalt i skakig miljö.

Jag pressade och lödde alla anslutningar. Upp till var och en hur man vill göra, men jag tror det håller.
 
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?

(vad är en trolig leveranstid på en Mosfet regulator från china ?):huvet
 
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?

(vad är en trolig leveranstid på en Mosfet regulator från china ?):huvet

Det är mycket vanligare att regulatorn dör än statorn. Men mät statorn först
 
Jag har för låg spänning, så batteriet laddar inte. typ 11-12V
Vad är det sannolika felet ? spänningsregulatorn eller generatorn ?
Det sannolika felet är regulatorn. För att kontrollera om generatorn är OK
Ta loss de 3 sladdarna från generatorn till laddningsregulatorn.
1) Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar under 1 OHM. Dvs inga avbrott i generatorn/statorlindningarna.
2) Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Det ska vara mindre än 1 OHM när du lyckats ta dig igenom oxidskikten. Mät sedan motståndet mellan den ena skruven och var och en av de tre generatorsladdarna. Det ska vara mycket högt, motstånd, högre än 100 kOhm, dvs ingen bränd generator/statorlindning med kortis till motorn.
Starta hojen, fortfarande med generatorsladdarna bortkopplade från regulatorn, när motorn gått nån minut och blivit varm, varva upp till ca 4000RPM.
3) Då skall du mäta upp ca 70Volt AC (växelström) mellan generatorsladdarna, mellan sladd 1 och 2 mellan sladd 1 och 3, mellan sladd 2 och 3
dvs 3 x ca 70VAC

Klarar generatorn de här tre testen är det laddningsregulatorn som är paj (det vanliga).
 
Last edited:
Jag kollade eBay, finns grejer som ska vara plug and play, för typ 300kr, misstänker att det är skit?
Jag köpte en sån till min SV650-03. Den passade egentligen bara till SV1000 men modifierade man kontakterna lite så passade den. Spänningen varierar 13,5-14,5 volt beroende på belastning och varv, men det är inget jag stör mig på. Den har hållit 3 månader i alla fall, dock är jag ganska korta stunder på rött på varvräknaren.
 
Det är mycket vanligare att regulatorn dör än statorn. Men mät statorn först

Ursäkt TS och Boris om jag smyger in en fråga.
Frågan gäller, om du Boris vet vad för referensvärden det är på ljus och tändningsspole till en KTM exc 300 2011?

Har försökt luska fram via återförsäljare och ett antal Googlingar...
Men inte fått några vettiga svar, dessutom så sa en återförsäljare att man inte kan mäta!?
Vilket säger en del om dom...

Äldre årsmodeller och andra modeller av kokusan statorer har jag hittat Ohm värden på, men inte min egen.

//Gocoop
 
Nu har jag mätt upp statorn, lågt motstånd och många volt, uteslutningsmetoden talar för spänningsregulatorn.
Det borde väl i princip funka med vilken regulator som helst väl?
(Det blir någon Mosfet från Kina)
 
Nu är det löst, och det blir till att byta stator.
Men typbeteckningen på statorn går jag bet på...

Lite trådkap kanske, men ändå inom samma område. Så det blir en liten ursäkt till TS...
 
Nu har jag mätt upp statorn, lågt motstånd och många volt, uteslutningsmetoden talar för spänningsregulatorn.
Det borde väl i princip funka med vilken regulator som helst väl?
(Det blir någon Mosfet från Kina)

Du kan i stora drag ta vilken 3fas PM regulator som helst.Vettigast är dock att ta en av Mosfet typ då dom har längre livslängd
och lägre förluster
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top