Ojämn gång.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hojen det gäller är en Suzuki GSX-750 från 2000, dvs en radfyra med förgasare, dubbla tändspolar och strax över 3k på mätaren.

Goddag.
Jag har ett bekymmer som har gäckat mig sen jag införskaffade hojen i vintras. Den lider av ojämn gång till följd av att den går ner på tre cylindrar på lägre varv under belastning dvs acceleration från stillastående. Den börjar gå jämt och få kraft igen efter 3000-4000 rpm. Identifierat att det är ettans cylinder då stiftet är sotigare än dom andra samt blött efter en runda med dålig gång.
Jag rengör stiftet och den går bra, men felet kommer smygandes tillbaka och det gör det snabbare efter att jag haft perioder med lugn körning med lägre varvtal samt mycket stadskörning. Ju längre jag väntar innan rengöring av stiftet desto högre upp i varvtal måste jag innan den går på alla fyra.

Åtgärder jag försökt med är:
Rengöring förgasare
Nya stift
Ändrat plats på tändspolar (felet ligger kvar på ettans cylinder).
Ventiljustering

Mina misstankar som jag behöver stöd för är:

Dålig kompression, då låga varvtal borde ge sämre komp och därmed många cykler av oförbränd soppa som väter stiftet. Nu har jag inte möjlighet att mäta komp.

För kalla stift? Då borde ifs alla cylindrar vara drabbade.

Fel i lågfarts systemet (eller vad man nu kallar det). Jag har inte vågat pilla på ställskruvarna eftersom jag inte vet vad som är rätt eller fel eller hur man mäter det. Kan det vara så att den är för fet ställd. Mig veterligen har tidigare ägare inte pillat på den.

Någon som kan ge lite "husmorstips" på vad jag ska gör härnäst. Mest nyfiken på hur jag pillar med blandskruven utan att ställa till det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SÅ dålig kompression kan du väl inte ha att den inte ens tänder? Vid tomgångsvarv, går den på 3 eller 4 cyllar? Ta reda på hur luftskruvarna är ställda. Det gör du genom att skruva in dem tills de blir lätt bottnade. Original är 1-1/2 till 2 varv. Kolla flottörnivån, skall vara 13 mm. Kontrollera diafragmat för cylle 1, dvs gummibälgen för trotteln på ettans förgasare, för spricka/läckage.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Ta ur blandningsskruvarna och kolla att o-ringarna är hela och att det inte är skit i sätet. Jag blev nästan galen på ett liknande fel, det visade sig att en o-ring gått av och låg i sätet. Så när jag trodde att blandningsskruven var stängd så var den mer än två varv öppen.
Innan du tar bort blandningsskruvarna så skruva dem försiktigt till stängt och räkna varv så att du får dem rätt sen. Borde vara 1 1/4 varv ut ungefär.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Inte så lätt att komma åt, men drygt tre varv för att stänga. Hög friktion i skruven så det gick inte säga när dom bottnade "lätt".
Orginal enl handboken är 2 1/4 varv ut. Jag vet inte hur känsligt det är, men jag uppskattar att den står 2,5 varv efter att jag är klar. Luftskruvarna var det ENDA jag inte pillade på vid förra demonteringen/rengöringen, så det ska bli spännande att se hur det är ställt med dom. River inte av dom nu, utan väntar till vintern i så fall.

Ska tillägga att jag provstartade med luftskruven helt stängd och lät motorn gå lite. Kände på grenröret att den inte tände. Skruvade ut skruven lite o kände att det började bli lite varmare från grenröret, och det blev det redan efter ett varv ut, så jag tror att jag är något på spåren. Tre varv är ju ganska mycket när den börjar tända efter ett varv och rekommenderat är 2-1/4 varv.

Hur vet man att alla fyra är rätt? Skitsvårt att ställa fyra förgasare, för 2-1/4 varv är väl inte hugget i sten?
Tackar vet jag DR:en med ett av allt :):tungan

Visar det sig vid en förgasarsynk om någon blandskruv är åt fanders och spjällen är lika??
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
SÅ dålig kompression kan du väl inte ha att den inte ens tänder? Vid tomgångsvarv, går den på 3 eller 4 cyllar? Ta reda på hur luftskruvarna är ställda. Det gör du genom att skruva in dem tills de blir lätt bottnade. Original är 1-1/2 till 2 varv. Kolla flottörnivån, skall vara 13 mm. Kontrollera diafragmat för cylle 1, dvs gummibälgen för trotteln på ettans förgasare, för spricka/läckage.

Den går på 3 på tomgång när det är som värst, och difragman har en liten skada men på utsidan, dvs utanför tätningen till locket så det kan ju inte spela någon roll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top