Tjonge
Ny medlem
Hojen det gäller är en Suzuki GSX-750 från 2000, dvs en radfyra med förgasare, dubbla tändspolar och strax över 3k på mätaren.
Goddag.
Jag har ett bekymmer som har gäckat mig sen jag införskaffade hojen i vintras. Den lider av ojämn gång till följd av att den går ner på tre cylindrar på lägre varv under belastning dvs acceleration från stillastående. Den börjar gå jämt och få kraft igen efter 3000-4000 rpm. Identifierat att det är ettans cylinder då stiftet är sotigare än dom andra samt blött efter en runda med dålig gång.
Jag rengör stiftet och den går bra, men felet kommer smygandes tillbaka och det gör det snabbare efter att jag haft perioder med lugn körning med lägre varvtal samt mycket stadskörning. Ju längre jag väntar innan rengöring av stiftet desto högre upp i varvtal måste jag innan den går på alla fyra.
Åtgärder jag försökt med är:
Rengöring förgasare
Nya stift
Ändrat plats på tändspolar (felet ligger kvar på ettans cylinder).
Ventiljustering
Mina misstankar som jag behöver stöd för är:
Dålig kompression, då låga varvtal borde ge sämre komp och därmed många cykler av oförbränd soppa som väter stiftet. Nu har jag inte möjlighet att mäta komp.
För kalla stift? Då borde ifs alla cylindrar vara drabbade.
Fel i lågfarts systemet (eller vad man nu kallar det). Jag har inte vågat pilla på ställskruvarna eftersom jag inte vet vad som är rätt eller fel eller hur man mäter det. Kan det vara så att den är för fet ställd. Mig veterligen har tidigare ägare inte pillat på den.
Någon som kan ge lite "husmorstips" på vad jag ska gör härnäst. Mest nyfiken på hur jag pillar med blandskruven utan att ställa till det.
Goddag.
Jag har ett bekymmer som har gäckat mig sen jag införskaffade hojen i vintras. Den lider av ojämn gång till följd av att den går ner på tre cylindrar på lägre varv under belastning dvs acceleration från stillastående. Den börjar gå jämt och få kraft igen efter 3000-4000 rpm. Identifierat att det är ettans cylinder då stiftet är sotigare än dom andra samt blött efter en runda med dålig gång.
Jag rengör stiftet och den går bra, men felet kommer smygandes tillbaka och det gör det snabbare efter att jag haft perioder med lugn körning med lägre varvtal samt mycket stadskörning. Ju längre jag väntar innan rengöring av stiftet desto högre upp i varvtal måste jag innan den går på alla fyra.
Åtgärder jag försökt med är:
Rengöring förgasare
Nya stift
Ändrat plats på tändspolar (felet ligger kvar på ettans cylinder).
Ventiljustering
Mina misstankar som jag behöver stöd för är:
Dålig kompression, då låga varvtal borde ge sämre komp och därmed många cykler av oförbränd soppa som väter stiftet. Nu har jag inte möjlighet att mäta komp.
För kalla stift? Då borde ifs alla cylindrar vara drabbade.
Fel i lågfarts systemet (eller vad man nu kallar det). Jag har inte vågat pilla på ställskruvarna eftersom jag inte vet vad som är rätt eller fel eller hur man mäter det. Kan det vara så att den är för fet ställd. Mig veterligen har tidigare ägare inte pillat på den.
Någon som kan ge lite "husmorstips" på vad jag ska gör härnäst. Mest nyfiken på hur jag pillar med blandskruven utan att ställa till det.